Správy | Aktuality | Témy

Na frekventovanej križovatke v Podbrezinách pribudnú inteligentné semafory

Kapacita križovatky, cez ktorú sa vyše 10 000 obyvateľov Podbrezín a spádových obcí potrebuje dostať do centra Liptovského Mikuláša, je nedostačujúca.

Preto v nej v časoch špičky vznikajú dopravné zápchy. Liptovskomikulášska radnica však plánuje komplikovanú situáciu na križovatke ciest I/18 a III/2335 vyriešiť už v budúcom roku. TASR o tom informovala hovorkyňa mesta Viktória Čapčíková.
 
„Riešenie nachádzame v podobe inteligentnej dynamicky riadenej svetelnej signalizácie, ktorú plánujeme na križovatke inštalovať v budúcom roku,“ konštatoval primátor Liptovského Mikuláša Ján Blcháč.  Inteligentné semafory dokážu dopravu riadiť podľa jej aktuálnej intenzity.
 
Ako uviedol vedúci oddelenia životného prostredia a dopravy mesta Liptovský Mikuláš Gabriel Lengyel, v súčasnosti dalo mesto spracovať projekt signálneho plánu a stavebno-technického riešenia semaforov. „Dôležitou súčasťou projektu je dopravno-inžinierske posúdenie takéhoto riešenia, ktoré nám dá odpoveď, či situácii pomôžeme,“ ozrejmil Lengyel. Pokiaľ výpočty preukážu, že križovatke na ceste I/18 sa po zabudovaní inteligentnej signalizácie uľaví, mesto podľa slov primátora pristúpi v roku 2018 k realizácii.
 
Predstavitelia mesta iniciovali sériu rokovaní s vlastníkmi ciest, ktorými sú Slovenská správa ciest a Správa ciest Žilinského samosprávneho kraja, uviedla Čapčíková. Na týchto rokovaniach požiadali o riešenie nevyhovujúceho stavu úseku cesty I/18, na ktorú sa napája komunikácia III. triedy z Podbrezín. „Dali sme spracovať podrobný dopravný prieskum a aj podľa vypracovanej štúdie sa preukázalo, že jednoduchý kruhový objazd by situáciu ešte zhoršil,“ konštatoval primátor. Ako vysvetlil, realizáciu veľkej okružnej križovatky z dôvodov nedostatku priestoru, finančnej náročnosti či majetkovoprávneho vyrovnania Slovenská správa ciest realizovať neplánuje. „Dôvodom je aj množstvo podzemných sietí, ktoré by sa museli pri jej realizácii prekladať,“ povedal.
 
Mesto Liptovský Mikuláš so zástupcami policajného zboru preto našli iné riešenie. Podľa slov primátora svetelnú signalizáciu mesto môže realizovať. Do týchto technológií môžu samosprávy investovať bez ohľadu na to, či budú cesty vo vlastníctve štátu, alebo kraja. „Naopak, investovanie mesta do rekonštrukcie cudzej cesty možné nie je,“ vysvetlil Blcháč. Zároveň upozornil, že aj kritická križovatka mohla byť vyriešená prekládkou železnice. „S preložkou železnice by sa totiž zrealizovali aj ďalšie obchvaty okolo mesta, ktoré by mohli využívať aj Podbrezinčania, čím by sa s určitosťou výrazne odbremenil dnešný prieťah mestom,“ uzavrel.

Prečítajte si aj

Back to top button