Vodná doprava

5 najlepších európskych prístavov

5 najlepších európskych prístavov. V Európe je viac ako 1200 prístavov. V nasledujúcich riadkoch vám predstavíme päť najlepších prístavov v sektore kontajnerov v roku 2021.

Ako sme na tom boli v Európe? Spoločnosť PTI vytvorila zoznam podľa zhromaždených údajov o manipulácii s kontajnermi v každom prístave a na základe toho jednotlivé prístavy zoradila.

1. Prístav Rotterdam

Na vrchole zoznamu piatich najlepších európskych prístavov je holandský prístav Rotterdam. Vlani cez prístav prešiel rekordný počet 15,3 milióna TEU. Čo je o 6,6 percenta viac ako v roku 2020 (14,3 milióna TEU). „Pokiaľ ide o objem priepustnosti, prístav je späť na úrovni pred pandémiou koronavírusu. Najmä spoločnosti v sektore kontajnerov si počínali vynikajúco a manipulovali s rekordným počtom kontajnerov napriek všetkým problémom, ktorým tento sektor čelil v minulom roku na celom svete,“ povedal Allard Castelein, generálny riaditeľ rotterdamského prístavu. A dodal: „Teraz investujeme do výstavby dodatočnej kapacity terminálu v Maasvlakte, aby sme ďalej uľahčili prekládky v kontajnerovom sektore.“

Jedným z hlavných cieľov prístavu je prilákať, uľahčiť, povzbudiť a urýchliť inovácie a obnovu, aby sa z neho stal najinteligentnejší prístav na svete. Vidieť to na nedávnej implementácii Smart Mooring Solution. Rotterdam v príspevku na sociálnych sieťach informoval, že softvér je schopný predpovedať vplyv, ktorý budú mať búrky a nepriaznivé počasie na kotviace plavidlá.

V júni minulého roka prístavný úrad spustil pilotný projekt na ďalšiu optimalizáciu efektívnosti a bezpečnosti procesov v prístavoch a dodávateľskom reťazci ako súčasť úsilia o digitalizáciu operácií. Vo vyhlásení prístavný úrad uviedol, že cieľom je zefektívniť colné procesy a bude zahŕňať úzku spoluprácu so zasielateľmi, colnými agentmi, dopravcami terminálov a ďalšími zainteresovanými stranami v dodávateľskom reťazci.

Prístav Rotterdam

2. Antverpský prístav

Len kúsok od top prístavu tohto rebríčka je prístav Antverpy v Belgicku. V roku 2021 prístav údajne spracoval viac ako 12 miliónov TEU, a to aj napriek niekoľkým narušeniam globálneho dodávateľského reťazca. „Napriek silnému výkonu nebol rok 2021 pre náš prístav jednoduchý. Vďaka odolnosti a celosvetovo uznávaným kvalitám našej prístavnej komunity sme sa sotva po roku vrátili na úroveň pred pandémiou v roku 2019,“ povedal Jacques Vandermeiren, generálny riaditeľ prístavu Antverpy.

Námorný prístav sa nachádza vo Flámsku, je srdcom Európy a je ľahko dostupný pre veľké lode. V októbri 2021 sa Antverpy spojili s leteckou spoločnosťou Sabca, aby vykonali terénne skúšky dronu s pevnými krídlami a kamerami s cieľom posúdiť potenciál technológie pri poskytovaní bezpečnostného zobrazovania na mieste v reálnom čase.

3. Prístav Hamburg

Ďalšie miesto v zozname patrí nemeckému prístavu Hamburg. Za posledný rok prístav vybavil 8,7 milióna TEU, čo je o 2,2 percenta viac v porovnaní s rokom 2020. Hamburg ako najväčší kontajnerový prístav v Nemecku využíva štyri kontajnerové terminály, ktoré poskytujú ročnú manipulačnú kapacitu 12 miliónov TEU. K tejto kapacite sa pridávajú aj početné viacúčelové terminály, kde sa manipuluje s bežným tovarom v kontajneroch. V septembri 2021 spoločnosť COSCO Shipping Ports Limited podnikla strategickú investíciu s cieľom získať 35-percentný menšinový podiel v Hamburger Hafen und Logistik (HHLA) Container Terminal Tollerort (CTT) v prístave Hamburg.

Podľa tejto dohody sa CTT stal „preferovaným uzlom“ pre služby COSCO a odvtedy sa tam sústreďujú toky nákladu. Prístav tiež podpísal spojenectvo s prístavom Valencia, v rámci ktorého obe strany spolupracujú na rozvoji námorných projektov s dôrazom na podporu vodíka. Aliancia sa špeciálne zameriava na projekty čistej energie za pomoci Európskej únie. Obe strany sa dohodli, že svoje úsilie zamerajú na iniciatívy na výrobu vodíka, skladovacie stanice, zásobovanie a dopravu a využitie vodíka v termináloch a strojných zariadeniach.

4. Prístav Valencia

V minulom roku predbehol prístav vo Valencii prístav Pireus a stal sa štvrtým najrušnejším prístavom v Európe. Celkovo prístav vo Valencii spracoval v roku 2021 vyše 5,6 milióna TEU, čo je o 3,25 percenta viac v porovnaní s výkonom v roku 2020. „Tieto čísla ukazujú, že prístav Valencia je kapacitne plne vyťažený,“ povedal Aurelio Martínez, prezident prístavnej správy Valencie (PAV). „Blížime sa k našej maximálnej kapacite 7,5 milióna TEU a pri veľkom prevádzkovom náklade sú už tieto obmedzenia viditeľné. Preto je nový severný kontajnerový terminál nevyhnutný, ak chceme byť aj naďalej referenčným prístavom vo svetovej doprave.“

Vďaka strategickej polohe a dynamickej oblasti vplyvu je prístav kľúčovým hráčom v zahraničnom obchode Španielska. Jedným z hlavných cieľov prístavu vo Valencii je stať sa prvým prístavom v Európe, ktorý využíva vodíkové technológie na zníženie vplyvu svojej prevádzky na životné prostredie, v súlade s iniciatívou „ValenciaPort 2030, nulové emisie“. Nedávno sa začali práce na výstavbe jeho vodíkovej zásobovacej stanice, ktorá bude poskytovať potrebné palivo pre rôzne zariadenia. Tento závod sa má nachádzať na severnom nábreží, v lokalite známej ako Bracet de la Gità alebo Xità.

Prístav Valencia

5. Prístav Pireus

Na konci zoznamu sa nachádza prístav Pireus – najväčší prístav v Grécku. Predstavitelia prístavu nedávno informovali spoločnosť PTI, že v roku 2021 prešlo jeho zariadeniami celkovo 5,3 milióna TEU. Prístav sa nachádza na okraji Atén a môže sa pochváliť niekoľkými silnými stránkami, predovšetkým svojou strategickou polohou a infraštruktúrou. Čínska spoločnosť COSCO Shipping zvýšila svoj podiel v Pireus Port Authority (PPA S.A.) o 16 percent po tom, čo bola 25. októbra 2021 dohodnutá výmenná akcia pre Letter of Closing II Arrangements.

Akvizícia dodatočného podielu v prístavnom orgáne navýšila podiel COSCO na 67 %. Znamenala míľnik v spolupráci medzi Čínou a Gréckom, pretože umožnila čínskej spoločnosti uľahčiť ďalší rozvoj prístavu. Minulý rok spoločnosť Shanghai Zhenhua Heavy Industries (ZPMC) dodala tri diaľkovo ovládané inteligentné nábrežné žeriavy do kontajnerového terminálu Piraeus. Boli to prvé stroje v Grécku pracujúce s tým, čo ZPMC nazýva „inteligentné jadro“, ktoré umožňuje jednoduchšiu poloautomatickú manipuláciu s kontajnermi.

V spolupráci
transport.sk
Zdroj
VIB

Prečítajte si aj

Back to top button