Správy | Aktuality | Témy

Nástup Daimleru v IV. etape priemyselnej revolúcie

Automobilové odvetvie stojí pred zásadnými zmenami: elektrifikácia hnacieho ústrojenstva, autonómne jazdenie a otvorenie nových trhov, ktorých budičom je najmä digitalizácia.

Spojenie fyzického a digitálneho sveta sa dá označiť za štvrtú etapu priemyselnej revolúcie (označovanej pojmom Priemysel 4.0).
„Všetky veľké trendy v automobilovom priemysle sú už dnes poháňané digitalizáciou alebo sa poháňajú vpred samé. Naším cieľom je byť poprednou a najinovatívnejšou automobilkou na svete aj v oblasti digitálnych technológií,“ pripomína Dieter Zetsche, predseda predstavenstva spoločnosti Daimler a vedúci divízie Mercedes-Benz Cars.
Digitalizácia už dnes prestupuje v spoločnosti Daimler celý cyklus pridanej hodnoty od konštrukcie a vývoja cez výrobu, kde má pojem svoj pôvod, až po predaj a servis. Nástup digitalizácie ovplyvňuje metódy, podľa ktorých spoločnosť vyvíja, plánuje a vyrába vozidlá. Dotýka sa spôsobu, ako vstupuje so zákazníkmi do kontaktu. A v neposlednom rade im dá možnosť tento digitálny obrat zažiť na výrobkoch.
Potenciál digitálnej revolúcie je veľký: ak sa človek, stroj a priemyselné procesy inteligentne zosieťujú, môžu rýchlejšie vznikať individuálne výrobky vo vysokej kvalite. Náklady na výrobu možno nastaviť tak, aby obstáli v konkurencii.
Digitalizáciu podmieňujú tiež nároky na flexibilitu. Na celom svete rastie dopyt po osobných motorových vozidlách, úžitkových vozidlách a koncepciách mobility, pričom požiadavky zákazníkov sú stále rozmanitejšie. Zatiaľ čo ešte v 70. rokoch 20. storočia značka Mercedes-Benz väčšinu požiadaviek zákazníkov pokryla troma základnými modelmi osobných motorových vozidiel, dnes ich je približne desaťkrát viac. Inovačné cykly sú pritom stále kratšie a sériovú výrobu môže nahradiť kusová, kedy každé auto bude vyrobené úplne podľa individuálnych požiadaviek zákazníka.
Praktickým využitím digitalizácie je i mobilitná služba car2go s počtom viac ako milión používateľov, ktorá predstavuje najväčší systém na zdieľanie vozidiel na svete. Rovnako ako služby poskytované prostredníctvom Mercedes me. Najnovšou ukážkou, kam až digitalizácia pod značkou s hviezdou dospela bude nielen inteligentne vyvinutá a inteligentne vyrobená ale aj inteligentne predávaná budúca Trieda E, konštrukčného radu 213. Digitálne zosieťovanie bezpečnostných a asistenčných systémov prispievajú k tomu, že Trieda E sa stáva najinteligentnejším sedanom vo svojom segmente. Početné inovácie umožňujú napríklad jazdiť poloautomaticky na diaľniciach a cestách nižšej triedy a na úzkych parkovacích miestach využiť zaparkovanie a vyparkovanie vozidla ovládané na diaľku prostredníctvom aplikácie v smartfóne. Systém komunikácie Car-to-X zavčasu upozorní na nebezpečenstvá ďaleko pred vozidlom. Moderná rádiová technika robí zo smartfónu kľúč od vozidla.
Už k okamihu spustenia výroby nasledujúcej Triedy E sa použije množstvo prvkov zo stavebnice „Smart Factory“  ako napríklad rozšírená realita, virtuálna montáž, digitálny reťazec procesov, zosieťovanie karosérie v rozsahu 360° (komplexná sieť 87 zariadení na výrobu holej karosérie, ktorá obsahuje 252 programovateľných logických automatov (SPS), 2 400 robotov a 42 technológií (bodové zváranie, lepenie, zváranie laserom, mechanické spájanie atď.) je zosieťovaná prostredníctvom približne 50-tisíc inteligentných sieťových účastníkov (IP adries)) či spolupráca človek-robot.
Nadchádzajúcemu spojeniu fyzického a digitálneho sveta, ktoré sa dá označiť za štvrtú etapu priemyselnej revolúcie (Priemysel 4.0) predchádzali nasledujúce doterajšie etapy priemyselnej revolúcie: prvá priemyselná revolúcia začala v Európe v druhej polovici 18. storočia a označovala prechod z agrárneho hospodárstva na masovú výrobu s deľbou práce (Priemysel 1.0/mechanizácia); okolo roku 1860 začína na celom svete druhá priemyselná revolúcia. Elektrická energia umožňuje ďalšiu racionalizáciu výrobných procesov (Priemysel 2.0/elektrifikácia); v 60. a 70. rokoch 20. storočia začína tretia priemyselná revolúcia. Počítačová technika a mikroelektronika opäť priniesli obrat (Priemysel 3.0/automatizácia). 

Prečítajte si aj

Back to top button