Správy | Aktuality | Témy

Brexit by mohol mať pre automobilový trh aj pozitívne dôsledky

Názory najvýznamnejších nemeckých automobilových analytikov na vývoj trhu po odchode Británie z EÚ sa výrazne líšia.

Kým Stefan Bratzel z odbornej univerzity v Bergisch Gladbachu očakáva postupný odchod výroby z Británie, Ferdinand Dudenhöffer, profesor Univerzity Duisburg-Essen, dokonca vidí pozitívne impulzy. 
 
„V stredno- a dlhodobom horizonte bude Británia profitovať z dlhodobejšieho oslabenia libry,“ cituje Dudenhöffera agentúra DPA. Tento menový efekt môže priniesť pozitíva výrobcom ako BMW a jeho značke Mini, ako aj Nissanu či značke Jaguar Land Rover, ktorá patrí indickému koncernu Tata. V prvom rade tým, že ich britské produkty budú pre svetový trh lacnejšie.
 
No aj Dudenhöffer počíta s negatívnymi dôsledkami, keďže turbulencia vo finančnom sektore môže spotrebiteľov odradiť od kúpy vozidiel. Tento vplyv však bude podľa analytika len krátkodobý. Vlani sa v Británii predalo 2,63 milióna vozidiel, v tomto roku by mal predaj klesnúť na 2,45 milióna a budúci rok na 1,9 milióna. „Od roka 2018 sa podľa našich odhadov situácia stabilizuje, britský trh sa zotaví a zhruba okolo roka 2020 dosiahne pôvodnú úroveň.“
 
Británia podľa Dudenhöffera nie je vo svetovom meradle významným automobilovým trhom. „Svetový trh osobných vozidiel pokračuje vo svojej ceste a ani prvé roky 2016 a 2017 po brexite ním výraznejšie neotrasú,“ myslí si analytik.
 
Bratzel je oveľa skeptickejší a očakáva výrazné negatívne dosahy na automobilový priemysel. Brexit najviac zasiahne výrobcov, ktorí majú na ostrove fabriky s veľkou výrobnou kapacitou, ako sú Nissan alebo BMW. Británia sa stane pre investorov menej atraktívna, preto očakáva postupný odchod automobilového priemyslu. Vzhľadom na neistotu a možné vyššie náklady už teraz každý výrobca alebo dodávateľ prehodnocuje investície. Rokovania EÚ a Británie zrejme potrvajú dlho a budú ťažké, keďže Brusel chce odstrašiť ostatné krajiny, ktoré by uvažovali o odchode z EÚ.
 
BMW vlani vyrobilo v Británii vyše 200.000 vozidiel Mini, z čoho polovica smerovala na kontinent. Nissan tu vyrobil zhruba 500.000 áut a Jaguar Land Rover približne rovnaký počet. Podľa Bratzela z Británie pochádza 190.000 vozidiel značky Toyota a 140.000 áut značky Opel/Vauxhall.
 
Tretí názor prezentuje Willi Diez z nemeckého Inštitútu pre automobilový priemysel. Hoci oslabenie libry predraží nemecký export do Británie, no z dlhodobého hľadiska mena opäť posilní. Diez predpokladá, že britský finančný trh by sa mohol stať akýmsi druhým Švajčiarskom a európske úrady nebudú mať dosah na tamojšie kapitálové investície. To by posilnilo Londýn ako finančné centrum a s ním aj samotnú britskú menu, čo by sa zas pozitívne odrazilo na predaji nemeckých áut.
 
Peter Fuss z konzultačnej spoločnosti Ernst & Young si myslí, že je priskoro na akékoľvek presné prognózy. V prvom rade sa musí vyjasniť napríklad to, či sa obchodné vzťahy medzi EÚ a Britániou budú zakladať na modeli platnom pre Nórsko alebo Švajčiarsko. Až potom bude možné odhadnúť, do akej miery brexit ovplyvní obchodovanie s EÚ, vrátane pozitívnych či negatívnych dosahov na nemecký automobilový priemysel.

Prečítajte si aj

Back to top button