Správy | Aktuality | Témy

V Spišskej Belej navrhujú zriadiť kruhovú križovatku v centre mesta

Samospráva mesta Spišská Belá sa chce pokúsiť vyriešiť problém s vyťaženou križovatkou dvoch štátnych ciest vybudovaním kruhovej križovatky.

Ide o frekventovanú križovatku dvoch ciest prvej triedy číslo 66 od Kežmarku smerom na obec Ždiar a cesty číslo 77 smerom na Starú Ľubovňu. Priepustnosť ovplyvňujú aj motorové vozidlá prechádzajúce smerom na Zamagurie po ceste druhej triedy číslo 542.
 
Mesto sa týmto problémom zaoberalo už v minulosti, avšak podľa slov primátora mesta Štefana Bieľaka bez nájdenia konkrétneho riešenia. „Neustále narastajúca intenzita dopravy spôsobila, že mesto vzalo iniciatívu do vlastných rúk a dalo na svoje náklady vypracovať dopravno-inžiniersku štúdiu, ktorá posúdila možnosť prestavby tejto križovatky na kruhovú,“ informoval Bieľak.
 
Dopravný projektant Štefan Labuda spracoval štúdiu, v ktorej sa uvádza, že v súčasnosti nie sú k dispozícii výsledky celoštátneho sčítania dopravy z roku 2015. Posledné známe výsledky sú z roku 2010. 
 
„Na uvedenej križovatke bol 26. mája tohto roku vykonaný dopravno-inžiniersky prieskum zo strany mesta, z ktorého vyplýva, že najvyťaženejším vjazdom do križovatky je smer od Kežmarku s intenzitou 576 vozidiel za hodinu. Druhým najvyťaženejším vjazdom je smer od Starej Ľubovne, cez ktorý prejde 325 automobilov za hodinu. Nasleduje vjazd od Ždiaru a Zamaguria s intenzitou 295 vozidiel za hodinu,“ vysvetlil Bieľak. Doplnil, že v priebehu 24 hodín v smere od Kežmarku prešlo križovatkou 4800 vozidiel, od Starej Ľubovne to bolo 2709 automobilov, od Ždiaru 2459 a od námestia 150 áut. Bieľak podotkol, že prieskum sa realizoval v čase mimo letnej i zimnej turistickej sezóny, kedy toto číslo ešte narastá. 
 
„Na základe uvedených údajov bolo zistené, že jedným z možných riešení je prestavba existujúcej križovatky dvoch ciest a miestnej komunikácie na kruhovú s priemerom 25 m a šírkou jazdného pruhu na okruhu 7,5 m,“ vysvetlil primátor. Zároveň doplnil: „Snahou mesta bude presvedčiť kompetentné štátne orgány a organizácie, že prestavba tejto križovatky na kruhovú je nevyhnutná a zároveň akútna z hľadiska bezpečnosti a plynulosti cestnej premávky.“ Bieľak doplnil, že ak sa to samospráve podarí, bude musieť Slovenská správa ciest zaradiť investičnú akciu do zoznamu svojich priorít. 

Prečítajte si aj

Back to top button