Správy | Aktuality | Témy

Štát musí podporovať rozvoj výskumu a vývoja v automobilovom priemysle

Štát aj samospráva by mali podporovať rozvoj výskumu a vývoja v automobilovom priemysle.

Presvedčený je o tom Zväz automobilového priemyslu (ZAP) SR, ktorý presadzuje využitie územia na severozápade Bratislavy na výstavbu dodávateľského a vedecko-technického parku. Plány investora však stoja na magistráte hlavného mesta, ktorý musí zmeny zapracovať do územného plánu.
 
Spoločnosť Centrop vlastní zhruba 300 hektárov pozemkov v bratislavskej Záhorskej Bystrici a Devínskej Novej Vsi. V prvej etape plánuje vytvoriť na ploche 70 hektárov dodávateľský park susediaci s nemeckou automobilkou. Od roku 2012 má navyše pripravený projekt vedecko-technického parku. K nemu nedávno získala kladné stanovisko magistrátu.
 
„Vnímame v súčasnosti veľký boom automobilového priemyslu na Slovensku, prichádza k nám štvrtá automobilka, už dnes sa produkuje vyše milión áut ročne,“ uviedol na dnešnom stretnutí s novinármi v Bratislave projektový manažér Centropu Michal Smolec.
 
Viceprezident ZAP Jaroslav Holeček poukázal na to, že v súčasnosti je trendom približovanie výskumu a vývoja k priemyselným podnikom. Blízkosť subdodávateľov označil za kľúčovú. „Tento priestor, kde už máme zábavnú a obchodnú časť, by bolo na škodu nevyužiť práve na rozvoj priemyslu, ktorý sa tam nachádza,“ povedal. Zväz preto požiadal primátora Bratislavy Iva Nesrovnala, aby sa tento zámer dostal do územného plánu.
 
Holeček upozornil, že Slovensko už roky nie je montážnou dielňou Európy, ale špičkovým miestom pre výrobu a vývoj. U subdodávateľov automobiliek je totiž zamestnaných asi 70 000 ľudí. „Ešte stále dovážame pre tých troch výrobcov 60 % dodávok zo zahraničia, to sa musí zmeniť. Maximálne 30, 40 % musíme dovážať, zvyšok sa musí tu vyvíjať, vyrábať. Na to potrebujeme rozvoj subdodávateľského priemyslu, výskumu a vývoja aplikovateľného priamo pre podniky,“ vysvetlil.
 
V iných krajinách je podľa neho normálne, že štát pomáha budovať priemyselno-vedecké parky. „Práve toto územie je predurčené na to, aby sme tam vytvorili aj priestory pre malý vedecký park, ktorý by napomáhal rozvoju automobilového priemyslu. Aby sme tam doviezli niektorú z katedier alebo ústavov Slovenskej technickej univerzity v oblasti strojárskej a elektrotechnickej výroby. Aby sme spravili pilotný projekt práve v tomto území,“ opísal viceprezident zväzu.
 
Na financovaní takéhoto parku by sa podľa neho mali spolupodieľať tri zložky, podobne, ako to funguje v Nemecku či Fínsku. Asi 30 % by mohol prispievať štát, ďalších 30 % by išlo z projektov a 40 % by financoval priemysel.
 
Konateľ Centropu Martin Drázský sa domnieva, že primátor Nesrovnal projekt podporuje a mal by byť zaradený do zmien a doplnkov územného plánu mesta číslo šesť, stále sa však dokončujú zmeny číslo štyri. „Zatiaľ čo v okolitých obciach sa územný plán mení flexibilne podľa potreby, raz za šesť mesiacov, v Bratislave tento proces trvá často päť, šesť rokov. Bratislava nie je schopná reagovať flexibilne na zmeny, ktoré žiada automobilový priemysel,“ zdôraznil.

Prečítajte si aj

Back to top button