Správy | Aktuality | Témy

Spoločnosť Volvo Trucks na svojom najnovšom koncepčnom vozidle testuje hybridné hnacie ústrojenstvo pre diaľkovú prepravu

Volvo Concept Truck je prvým hybridným vozidlom, ktoré spoločnosť Volvo Trucks vyvinula pre využitie v diaľkovej preprave. Vozidlo je vylepšené aj v ďalších smeroch, vďaka čomu sa podarilo znížiť spotrebu paliva a emisie CO2 celkovo o zhruba 30 percent.

Spoločnosť Volvo Trucks prvýkrát odhalila vozidlo Volvo Concept Truck v máji 2016 a od tej doby ho ďalším vývojom ešte zdokonalila. K vylepšenej aerodynamike, zníženému valivému odporu a nižšej hmotnosti pribudlo u novej verzie ešte hybridné hnacie ústrojenstvo – jedno z prvých svojho druhu, ktoré je určené pre ťažké nákladné vozidlá využívanév diaľkovej preprave.
 
„Usilujeme sa o pozíciu úplnej špičky v oblasti elektromobility a tiež o neustále posúvanie hranice, kam až možno znížiť spotrebu paliva a množstvo emisií,“ hovorí Claes Nilsson, výkonný riaditeľ spoločnosti Volvo Trucks. „Sme intenzívne presvedčení, že ako sa spoločnosť bude v nadchádzajúcich rokoch čoraz viac orientovať na obnoviteľné zdroje energie, porastie súčasne i význam elektromobility a hybridných technológií. Hnacie ústrojenstvo nášho koncepčného vozidla sme vyvíjali s cieľom zvýšiť efektivitu dopravy a posunúť vďaka tomu celé odvetvie bližšie k udržateľnej preprave. Vďaka tomuto koncepčnému vozidlu získame cenné poznatky a skúsenosti, ktoré budeme môcť využiť pri ďalšom technologickom vývoji.“
 
Hybridné hnacie ústrojenstvo využíva energiu, ktorá sa rekuperuje pri brzdení alebo pri jazde z kopca, ktorého klesanie je väčšie ako jedno percento. Rekuperovaná energia sa ukladá v akumulátoroch vozidla a využíva sa na pohon vozidla v elektrickom režime pri jazde po rovine alebo do mierneho stúpania. Pre hybridné hnacie ústrojenstvo spoločnosť Volvo Trucks špeciálne vyvinula zdokonalenú verziu svojho systému I-See (pomocný systém pre vodiča). Ten analyzuje profil trasy pred vozidlom a potom počíta nielen najhospodárnejší a najefektívnejší pomer využitia vznetového motora a elektromotora, ale aj optimálny čas na využitie rekuperovanej energie.
 
Odhaduje sa, že u diaľkovej prepravy bude vďaka hybridnému hnaciemu ústrojenstvu možné spaľovací motor vypnúť až na 30 percentách z celkovej doby jazdy. V závislosti od typu vozidla, jeho parametroch a jazdnom cykle sa bude úspora paliva pohybovať medzi 5 a 10 percentami. Hybridné hnacie ústrojenstvo tiež umožňuje jazdu v plne elektrickom režime, a to až na vzdialenosť 10 km, keď sa vozidlo vyznačuje prevádzkou s nulovými emisiami a nízkou hladinou hluku.
 
„Z celkového množstva energie, ktorá sa v dopravnom sektore spotrebuje, pripadá značná časť na diaľkovú prepravu. Hybridná technológia predstavuje potenciál k výraznému zníženiu emisií i spotreby paliva a je tiež dôležitým krokom na ceste k splneniu ako našich vlastných, tak i celospoločenských vytýčených environmentálnych cieľov,“ hovorí Lars Mårtensson, riaditeľ odboru životného prostredia a inovácií v spoločnosti Volvo Trucks.
 
Vozidlo Volvo Concept Truck takisto vychádza z mnohých úspechov, ktoré dosiahol už jeho predchodca. Patrí medzi ne menovite vylepšená aerodynamika, nižší valivý odpor a nižšia hmotnosť vozidla. „Je to platforma, na ktorej overujeme niekoľko nových technológií vyvíjaných pre zvýšenie efektivity prepravy,“ uvádza Åke Othzén, hlavný manažér projektu v spoločnosti Volvo Trucks. „Niektoré z novo vyvinutých prvkov sme už do našich vozidiel zakomponovali, ďalšie prídu na rad v blízkej budúcnosti. Hybridné hnacie ústrojenstvo vychádza čiastočne aj zo znalostí a skúseností, ktoré pri výrobe hybridných a elektrických autobusov získala spoločnosť Volvo Buses. „
 
Fakty: Vozidlo Volvo Concept Truck
– Vozidlo Volvo Concept Truck je výsledkom švédskej časti spoločného výskumného projektu, na ktorom sa zúčastňujú švédska energetická agentúra Energimyndighetem spoločne s americkým ministerstvom energetiky.
– Svoje koncepčné vozidlo, projekt SuperTruck, vyvinula aj americká strana. Vozidlo vzniklo v rámci programu SuperTruck, ktorým americké ministerstvo energetiky podporuje výskum a vývoj vedúci k zvýšeniu efektivity diaľkovej prepravy v Severnej Amerike.
 
Fakty: Elektrické hybridné hnacie ústrojenstvo
– Rekuperuje energiu vzniknutú pri brzdení alebo pri jazde z kopca, ktorého klesanie je väčšie ako jedno percento. Rekuperovaná energia sa ukladá v akumulátoroch vozidla a využíva sa na pohon vozidla v elektrickom režime pri jazde po rovine alebo do mierneho stúpania.
– Pre hybridné hnacie ústrojenstvo spoločnosť Volvo Trucks špeciálne vyvinula zdokonalenú verziu svojho pomocného systému I-See. Tento systém dokáže vďaka údajom z GPS a z elektronickej mapy analyzovať profil trasy, ktorú má vozidlo zdolať. Pomocou pokročilého algoritmu vychádzajúceho zo sklonu trasy a predpokladanej rýchlosti systém počíta najhospodárnejší a najefektívnejší pomer využitia vznetového motora i elektromotora a tiež optimálnu dobu k využitiu rekuperované energie.
 - Čo sa týka diaľkovej prepravy, odhaduje sa, že vďaka hybridnému hnaciemu ústrojenstvu bude možné spaľovací motor vypnúť až na 30 percentách z celkovej doby jazdy. V závislosti od typu vozidla sa bude úspora paliva pohybovať medzi 5 a 10 percentami.
 
Technické parametre: Vozidlo Volvo Concept Truck
Model vozidla: Volvo FH
Motor: Volvo D13 – Euro 6, krok C
 
Video o vozidle Volvo Concept Truck si môžete prehrať tu: https://www.youtube.com/watch?v=uV-54LlSbcw&feature=youtu.be

Prečítajte si aj

Back to top button