Správy | Aktuality | Témy

Trnavskí študenti predviedli autá, s ktorými idú na Shell Eco-marathon Europe

Stredná priemyselná škola dopravná z Trnavy s elektromobilom, študenti Strojníckej fakulty Slovenskej technickej univerzity (STU) s vozidlom na stlačený zemný plyn a študenti strojníckej fakulty košickej technickej univerzity s autom na benzín budú 25. až 28. mája reprezentovať Slovensko na celoeurópskych pretekoch Shell Eco-marathon Europe 2017 v Londýne. Prvé dve autá sa predstavili verejnosti v Trnave.

Vo Veľkej Británii sa zíde konkurencia 178 tímov z 28 krajín. Princípom súťaže je efektívna, čo najdlhšia jazda pri jednom litri spotrebovaného paliva. Trnavskí stredoškoláci sa na súťaž prebojovali vlani v kvalifikácii. „Vlani sme mali vozidlo 55 kilogramov ťažké, teraz sme nové vyrobili z laminátovej textílie a uhlíkových vlákien a má 40 kilogramov,“ uviedol pre TASR vedúci trnavského tímu, pedagóg odborných predmetov Milan Eliáš. Vozidlo podľa jeho slov dokáže prejsť na jednorazový pohon zhruba 50 kilometrov. „Veríme, že nám to vyjde, naša vodička Denisa Nádaská je odhodlaná, nebude to mať ľahké. Spolu s vozidlom vážia okolo 90 kilogramov,“ dodal Eliáš. Riaditeľ dopravnej školy Peter Papík dodal, že tím študentov je zložený z viacerých odborov. „Sú tam zastúpení konštruktéri, elektrikár, vodičky sú z odboru logistika,“ dodal riaditeľ. Práce na aute sa začali vlani v októbri, pracovalo na ňom až osem ľudí naraz. Maximálna rýchlosť vozidla je 30 km za hodinu. Nápravy má zo železa, riadenie je vymodelované na počítačovom programe a vytlačené na 3D tlačiarni.
 
Bratislavská strojnícka fakulta nováčikom na súťaži nie je. Ani vozidlo, s ktorým do nej pôjde, nie je nové. No, ako uviedol Michal Husár, projektant motora, prešlo kompletnou vnútornou premenou. „Tento rok sme sa snažili vyriešiť najmä motorovú časť, čo sme mali problémy minulé roky,“ povedal. Karoséria je z uhlíkových vlákien. Vozidlo nesúce meno Berta váži 45 kilogramov a maximálnu rýchlosť má 40 kilometrov za hodinu. O dizajn sa postarali budúci architekti z STU. Vďaka nemu dosahuje auto minimálny odpor vzduchu. Na súťaži by si mal za jeho volant sadnúť Lukáš Košický, v zálohe je vodič Michal Šlauka.

Prečítajte si aj

Back to top button