Správy | Aktuality | Témy

Poctivý výkon V8 – logická voľba pre celý rad aplikácií

Rozhodnutie spoločnosti Scania predstaviť rad nových, výkonných motorov V8 pre novú generáciu nákladných vozidiel, ktoré uviedla minulý rok, je veľmi dôležitým znakom doby.

Zvyšovanie hmotnosti súprav vozidiel je prirodzenou odpoveďou na snahu o znižovanie množstva CO2 a zvyšovanie efektívnosti dopravy v celej škále aplikácií a odvetví. Upravujú sa zákony týkajúce sa hmotnosti a dĺžky súprav vozidiel a súčasne sa všetko rýchlo rozvíja, od cestnej siete po technológie používané v nákladných vozidlách, pretože prioritu majú požiadavky na znižovanie emisií na tonokilometer. Výkonný motor, napríklad Scania V8, je jasnou voľbou pre dopravcov, ktorí požadujú nízku spotrebu paliva, maximálnu produktivitu a udržateľnosť vo všetkých oblastiach.
 
„Výber motora Scania V8 spočíva predovšetkým v tom, že urobíme logickú voľbu a dokážeme sa spoľahnúť na optimalizované náklady na životné cykly. A v tomto ohľade nebude sklamaný žiadny zákazník, ktorý prevádzkuje súpravy vozidiel s hmotnosťou viac ako 30 ton,“ hovorí Björn Fahlström, viceprezident pre manažment produktov spoločnosti Scania Trucks. „Vyššie úrovne produktivity možno priamo merať a to isté platí pre nižšiu spotrebu paliva na tonokilometer. Ostatné výhody, napríklad vyšší komfort pre vodiča, vyššia dostupnosť a mimoriadna hodnota pri predaji, sa prejavia časom.“
 
V Európe sa touto cestou vydali severské krajiny s veľkorysými vnútroštátnymi právnymi predpismi upravujúcimi požiadavky na dĺžku a hmotnosť. Vypracovali sa aj rozsiahle štúdie o tom, čo nové súpravy vozidiel znamenajú pre hospodárstvo aj zníženie škodlivých skleníkových plynov.
 
Švédsko má dlhú tradíciu, ktorá umožňuje prevádzku dlhších a ťažších vozidiel bez osobitného povolenia. V roku 1972 krajina zaviedla regulačný rámec, ktorý umožnil jazdu súpravám s dĺžkou 24 metrov, zatiaľ čo dnes sú povolené súpravy s dĺžkou 25,25 metra a hmotnosťou 64 ton. V priebehu roka 2017 Švédsko zavedie nové predpisy, ktoré na určitých cestách umožnia jazdu súpravám s hmotnosťou 74 ton. Situácia je ešte priaznivejšia v susednom Fínsku, kde už teraz možno prevádzkovať súpravy vozidiel s hmotnosťou do 76 ton, pričom musia spĺňať rôzne požiadavky týkajúce sa počtu náprav, typu cesty a pomeru hmotnosti a výkonu vozidla.
 
„Domácim trhom spoločnosti Scania sú severské krajiny, takže máme veľké skúsenosti s ťažšími a dlhšími súpravami,“ hovorí Fahlström. „Ak sa pozriete na zvyšok sveta, rastie potreba silných, spoľahlivých a energeticky úsporných motorov pre nákladné vozidlá.“
 
 
Trendom v celej EÚ je zachovať základné predpisy, ktoré zohľadňujú návesové súpravy s dĺžkou 16,5 metra a hmotnosťou 40 ton. Diskusie o uvoľnení nariadení sú však v plnom prúde a je jasné, že tvorcovia nariadení v iných častiach sveta vidia potenciál, ktorý predstavuje moderná technológia pre dosiahnutie prínosov, ako napríklad zníženie vplyvu na životné prostredie a úspornejšia doprava.
 
„Nová generácia motorov V8 od spoločnosti Scania je spočiatku dostupná len v konfigurácii Euro 6, ale postupne uvedieme viac typov pre rôzne emisné normy,“ hovorí Fahlström.
 
Skúsenosti z množstva sektorov ukázali, že existujú jasné pozitívne účinky spojené s používaním väčších súprav, pritom nevýhody sú minimálne, avšak za predpokladu primeraného regulačného rámca. Medzi získané poznatky patrí skutočnosť, že vyššie hmotnosti kombinovaných vozidiel majú len obmedzenú hodnotu, ak zároveň nie je povolené dlhšie vozidlo, a naopak.
 
Jedným z príkladov je dopravné Scania transport Laboratory, ktoré už dlhodobo prepravuje tovar do a zo švédskej továrne prostredníctvom 31,5-metrových vozidiel (ťahač V8 s dvomi kompletnými prívesmi s celkovým počtom 10 náprav), pričom výsledky sú mimoriadne pozitívne. Spotreba paliva klesla o ekvivalent
30 percent, čo je ohromný výsledok, ktorý by bolo ťažké dosiahnuť pomocou iných metód.
 
Spoločnosť Scania takisto spolupracovala na mnohých skúškach v severských krajinách, pri ktorých sa testovali dlhšie a ťažšie súpravy, často súvisiace s lesným priemyslom. Výsledky hovoria jasne: spotreba paliva na tonokilometer výrazne klesla bez toho, aby sa zaznamenali akékoľvek priame nevýhody v podobe opotrebenia cesty alebo zníženia bezpečnosti.
 
So zavedením motora DC16 650, ktorý do radu V8 prináša novú úroveň výkonu, mnohí zákazníci prevážajúci ťažké náklady pravdepodobne získajú nový obľúbený model. Motor vyvíja krútiaci moment 3 300 Nm už od 950  min-1 bez obmedzení na akomkoľvek prevodovom stupni.
 
Vďaka tomu je možné použiť dlhý stály prevod a využiť krútiaci moment na zníženie otáčok, a tým aj spotreby paliva. V minulom roku predstavila spoločnosť Scania nový, mimoriadne dlhý stály prevod s pomerom 2,35 : 1, ktorý dokonale spolupracuje s motormi V8 s vysokým krútiacim momentom, ktoré sa používajú na diaľkovú prepravu.
 
Samozrejme, ťažké súpravy vozidiel nie sú pre zákazníkov jedinou výhodou. Aj zákazníci, realizujúci konvenčné prepravy na širšom európskom trhu, majú dobrý dôvod zvážiť motor Scania V8. Prvú generáciu motora V8 s vtedy neuveriteľným výkonom 350 konských síl predstavila Scania v roku 1969. Odvtedy si spoločnosť vybudovala solídnu reputáciu pre vynikajúcu prevádzkovú bezpečnosť a robustnosť. Tieto charakteristiky sa odzrkadľujú vo vysokých kilometrových nájazdoch a najvyšších hodnotách jazdených vozidiel.
 
Napríklad zákazníci, ktorí si kúpia nový motor 520 (DC16 116) vybavený vyspelou technológiou vo forme vačkového hriadeľa Miller, získajú zároveň vlastnosti, ktoré sú len zriedka dostupné spolu.
 
„Je to skutočne neobvyklé, ak riadite 40-tonovú súpravu a ovládate motor s krútiacim momentom 2 700 Nm, ktorý bez námahy udržiava vysokú a rovnomernú cestovnú rýchlosť, aj v stúpaniach, a súčasne má spotrebu paliva na úrovni alebo dokonca pod úrovňou, ktorú dosahujú iní výrobcovia s motormi s výkonom 450 k,“ hovorí Fahlström.
 
„Pridajte k tomu skutočnosť, že vaše vozidlo má neutíchajúce srdce, že vodiči považujú vozidlá za zamestnaneckú výhodu, a že s veľkou pravdepodobnosťou získate značnú sumu, keď sa rozhodnete s ťahačom rozlúčiť. Takže je zrejmé, prečo motory Scania V8 nadobudli štatút legendy.“
 
Motory Scania V8 sú už celé desaťročia logickou voľbou do náročných jazdných podmienok. Súčasne nemožno ignorovať skutočnosť, že sa zákazníkom páčia aj z iných dôvodov: kvôli zvuku, výkonu a pocitu, ktorý má vodič za volantom. Alebo, ako to formuluje Björn Fahlström, keď pripúšťa, že úlohu zohrávajú logika aj emócie:
 
„V spoločnosti Scania sme posadnutí zvyšovaním zisku zákazníkov vďaka ponúkaným riešeniam. Každý rozhovor so zákazníkom je proces, ktorý spoločne začíname ujasnením si jedinečných podmienok aplikácie a následne analyzujeme, ako by zákazník mohol pomocou našich produktov a služieb dosiahnuť čo najlepšiu celkovú prevádzkovú hospodárnosť. Keď zohľadníme všetky parametre, súčasťou optimálneho riešenia pre náročnejšie situácie je často Scania V8 – pričom prináša aj prestíž a pocit výnimočnosti.“

Prečítajte si aj

Back to top button