Správy | Aktuality | Témy

Slovenský automobilový priemysel v 2. štvrťroku nerástol

Slovenský automobilový priemysel v 2. štvrťroku 2017 nerástol, „naberá dych“ na budúci rast. Informoval o tom v týždňovej analýze analytik UniCredit Bank Czech Republic and Slovakia Ľubomír Koršňák.

Slovensko podľa neho v 2. štvrťroku vykázalo (aj po očistení o rozdielny počet pracovných dní) 4-% medziročný pokles produkcie vo výrobe dopravných prostriedkov. „Pokles produkcie zvýrazňoval aj krátky týždňový štrajk vo Volkswagene (VW), avšak aj po očistení o tento výpadok by produkcia odvetvia na Slovensku klesala. Ešte výraznejšie sa prepadla v Grécku, kde ale môžeme hovoriť o bezvýznamnom sektore,“ priblížil.
 
Z veľkých hráčov na trhu porovnateľný pokles ako Slovensko podľa Koršňáka vykázalo ešte Španielsko, produkcia mierne klesala aj vo Veľkej Británii, pravdepodobne aj v dôsledku poklesu významného domáceho trhu. „Naopak, najrýchlejšie rástla produkcia vo výrobe dopravných prostriedkov v Chorvátsku, kde však gro výroby tvoria ostatné dopravné prostriedky (iné ako autá) a sektor tu ani zďaleka nie je možné považovať za významný pre miestnu ekonomiku,“ poznamenal.
 
Z väčších európskych producentov áut vykázali podľa analytika silný dvojciferný rast produkcie najmä Slovinci, Rumuni, Švédi a Belgičania. Nadpriemerný rast však zaznamenala aj susedná Česká republika, kde sa produkcia v druhom štvrťroku medziročne zvýšila o 7,3 %.
 
„Rast tu pritom pribrzďovali ostatné dopravné prostriedky, samotná výroba motorových vozidiel si medziročne polepšila až o 8,8 %, aj vďaka novým modelovým radom, či ich novým generáciám – najväčšia česká automobilka Škoda už v závere minulého roka spustila výrobu nového veľkého SUV Kodiaq, ku ktorému v posledných mesiacoch pribudol aj menší kompaktný SUV Karoq, ktorý nahradil doteraz vyrábaný model Yeti,“ doplnil.
 
„Novú, tretiu generáciu modelového radu i30 spustil na prelome rokov aj druhý najväčší výrobca osobných áut v Česku – nošovický Hyundai. Rast produkcie v Česku tak predbiehal rast na kľúčových európskych trhoch, a to aj vďaka životnému cyklu časti tu vyrábaných modelov,“ dodal Koršňák.

Prečítajte si aj

Back to top button