Portál magazínu Transport a Logistika zameraný na motorizmus, dopravu a logistiku

28. 04. 2018

Nulové emisie: Renault Master Z.E.

Svet automobilového priemyslu sa preorientoval na alternatívne zdroje pohonu, a jedným z momentálne najúspešnejších (minimálne z pohľadu záujmu) je elektrická energia.

A to platí aj pre segment úžitkových vozidiel. Čoraz viac automobiliek predstavuje už aj veľké dodávky poháňané elektrinou. Zatiaľ posledným kto s takouto novinkou prišiel, je Renault s modelom Master Z.E. Doplnil tak už existujúcu flotilu menších elektrických vozidiel, od najmenšieho modelu Twinzy, Zoe, Kangoo Z.E. až po práve spomínaný Master Z.E. Ak vám chýba už len Trafic, postrehli ste to správne, ten zatiaľ chýba, no z vyjadrení predstaviteľov automobilky je zrejmé, že zrejme pribudne aj ten. Teraz ale pozornosť patrí jeho väčšiemu bratovi.
 
Plne elektrický Master Z.E. je podľa očakávaní určený na doručovanie v mestách (tzv. last mile delivery). Technologicky ťaží zo spomínaného Kangoo Z.E., ktorý bol pionierom elektromobility v úžitkových vozidlách francúzskej značky. Rozhodne ale pomohla aj silná aliancia, ktorú Renault tvorí spolu s Nissanom a Mitsubishi. Čo a nakoľko však medzi sebou značky zdieľali, sme sa presne nedozvedeli. Elektrickú novinku už začali testovať aj prví zákazníci, ako DHL, UPS, francúzska pošta (La Poste) či parížske mestské služby (Mairie de Paris).
 
Master Z.E. má 255 kg vážiacu lítium-iónovú batériu s kapacitou 33 kWh, ktorá dodáva elektrinu do motora s označením 5AGen3 s výkonom 57 kW/76 k. Jeden z najpodstatnejších údajov je samozrejme dojazd takéhoto vozidla. Podľa NEDC prejde Master Z.E. 200 km, samotný inžinieri nám ale na otázku koľko je dojazd v reálnych podmienkach odpovedali, že 120 až 140 km, samozrejme, v závislosti od štýlu jazdy a vonkajších podmienok. V extrémnych podmienkach (maximálne zaťaženie, časté zastávky v mestskom prostredí, mrazivé počasie) prejde Master Z.E. minimálne 80 km. Na klasickej nabíjacej stanici sa vybitá batéria cez hlavný nabíjací zdroj (WallBox model 3, typ 2, 32A, 7,4 kW) nabije za 6 hodín.
 
 
Výborný v mestskej premávke
Nám sa vďaka Jury Van of the Year podarilo vyskúšať si Master Z.E. aj v reálnych podmienkach, konkrétne v portugalskom Lisabone. Absolvovali sme s ním 70 km dlhú trasu, ktorá bola približne z 2/3 tvorená mestskými a 1/3 regionálnymi cestami. Naša cesta trvala kvôli trom rozsiahlym zápcham až 3 hodiny, no po celý čas sme Master Z.E. nešetrili – pustené vetranie, rádio, jednoducho jazda bez akýchkoľvek obmedzení šetriacich energiu. Navyše, na korbe sme mali naložených 400 kg záťaže.
 
Ticho pri elektromotoroch nie je nič výnimočné, no Master Z.E. je až neuveriteľné tichý a uhladený. Prirovnali by sme ho dokonca k lepším osobným elektromobilom. Akcelerácia bez Eco módu je vynikajúca, pedál reaguje okamžite. Celkovo na nás jazdné vlastnosti urobili výborný dojem. S výnimkou jednej – manévrovateľnosti, ale toto je téma, ktorou Master trpí už dlhšie a s elektromobilitou nijako nesúvisí.
 
Po 70 km a troch spomínaných zápchach a dvoch poriadnych lejakoch sme dorazili do cieľa s batériou stále nabitou na polovicu svojej kapacity, čo v princípe potvrdzuje, že v reálnej premávke Master Z.E. s prehľadom zvládne 120 až 140 km. Pre reálne využitie budú jeho majitelia samozrejme musieť plánovať trasy tak, aby v prípade potreby mohli bez problémov dobiť batériu.
 
Pomôžu im v tom aj aplikácie, ktoré na smartfóne ukážu dojazd vozidla (Z.E. Connect), najbližšiu nabíjaciu stanicu (Z.E. Trip) a dokážu bezkontaktne zaplatiť za nabíjanie (Z.E. Pass). Maximálna rýchlosť vozidla dosahuje 100 km/h, po aktivovaní Eco módu sa maximálna rýchlosť zníži na 80 km/h a akcelerácia je slabšia, no plusom je predĺžený dojazd. Batéria od firmy LG Chem má optimalizovaný energetický manažment, čo v praxi znamená to najefektívnejšie využívanie uchovávanej energie.
 
Elektrický Master ponúka 6 rôznych verzií (3 dĺžky a 2 výšky), klasický van poskytuje objem nákladového priestoru od 8 do 13 m3 a užitočné zaťaženie od 975 kg do 1 128 kg. Podvozková platforma pre nadstavby ponúka užitočné zaťaženie do 1 377 kg, v závislosti od typu nadstavby.
 
Prvá skúsenosť s elektrickým Masterom Z.E. bola skvelým zážitkom. Tri hodiny v typickej premávke veľkého mesta ukázali, že elektrický van od Renaultu je pripravený prinášať reálne výsledky, a to nie iba na papieri. Naše sympatie si určite získal.
 
Vozidlo
Renault Master Z.E.
Max. výkon
57 kW
Max. krútiaci moment
225 Nm
Batéria
Lítium-iónová
Kapacita batérie
33 kWh
Dojazd (NEDC)
200 km
Dojazd v reálnej premávke
120 až 140 km
Hlavný nabíjací systém
WallBox (model 3, typ 2, 32A, 7,4 kW)
Doba nabitia vybitej batérie
Cca 6 hod
 

transport.sk, MM

Diskusia k článku

  • Danielle Pinneau 10. 05. 2018, 13:52

    Veľmi rýchly kredit
    Dala som vám k dispozícii kredity s veľmi jednoduchými podmienkami. Takisto robím ekonomické investície a prevody sú poskytované bankou pre ubezpečenú operáciu. Pre všetky vaše požiadavky alebo návrhy týkajúce sa kreditov zostanem k dispozícii.
    e-mail: daniellepinneau@gmail.com