Motorizmus

Modernizáciu dopravnej siete pri Nošoviciach zastavili

Automobilka Hyundai môže zatiaľ zabudnúť na sľúbenú rýchlu modernizáciu cestnej a železničnej siete v okolí priemyselnej zóny v Nošoviciach.

Štát na ňu nemá peniaze a vo väčšine prípadov nie sú vybavené ani potrebné stavebné povolenia. Navyše odklad vládne sľuby z roku 2006 nevyhnutne predražuje.

Čo vláda Kórejčanom sľúbila? Diaľničnú križovatku na rýchlostnej komunikácii R48 priamo v susedstve továrne. Ďalej malo ísť o modernizáciu cesty prvej triedy od Českého Těšína po slovenskú hranicu, potrebnú na dosiahnutie rýchleho prepojenia továrne Hyundai s ďalšou kórejskou automobilkou Kia; modernizáciu železničnej trate medzi Frýdkom-Místkom a Českým Těšínom, vrátane vybudovania nákladnej stanice Dobrá v blízkosti Nošovíc, ktorá mala slúžiť na expedíciu automobilov. A to všetko malo byť hotové najneskoršie v roku 2008. Aj preto sa Kórejčania rozhodli, že autá budú vyrábať v Česku.

Odklad stavieb má však vplyv na ich konečnú cenu. Vo vládnom uznesení z roku 2006 sa napríklad na výstavbu mimoúrovňovej križovatky odhadovali náklady na 70 miliónov Kč (2,75 milióna eur). Teraz sa podľa Riaditeľstva ciest a diaľnic odhadujú na vyše 335 miliónov Kč. A nemusí to byť suma konečná.
O koľko sa predražia železničné objekty, to sa nedá vôbec odhadovať. Plánovaná suma 5,13 miliardy Kč sa totiž minie len na optimalizáciu celej železničnej trate medzi Ostravou-Kunčicami a Českým Těšínom. Hovorca Správy železničnej dopravnej cesty Pavel Halla povedal, že suma bude známa až po verejnej súťaži na ich výstavbu. S tou by chcela správa začať už na budúci rok, ale dodnes nemá vybavené stavebné a územné konanie. „Preto nemôžeme ani rozbehnúť tender o pridelenie verejnej objednávky,“ dodal Halla.

Prečítajte si aj

Back to top button