Motorizmus

Aká musí byť technická kontrola?

Pravidelné technické kontroly motorových vozidiel sú už roky osvedčeným prostriedkom, ktorý prispieva k ich bezpečnej prevádzke.

Predpokladom na požadovaný prínos týchto kontrol je objektívnosť ich vykonávania. Moderné technológie kontroly s využitím elektroniky a výpočtovej techniky dokážu v značnej miere eliminovať vplyvy ľudského činiteľa. Tie môžu byť náhodné alebo zámerné.

V rozsahu kontroly však ešte stále zostávajú úkony, vykonávané vizuálne alebo manuálne, ktoré nebude možné úplne vylúčiť.

Rozhodujúca je objektívnosť
Pri subjektívnom posudzovaní technického stavu niektorých skupín vozidiel prispievajú k zjednoteniu a objektívnosti hodnotenia detailne prepracované metodiky kontroly, priebežné vzdelávania kontrolných technikov a štátny odborný dozor. Okrem toho je účinný aj kontrolný systém samotného prevádzkovateľa STK. To bol jeden z dôvodov, pre ktorý bol v spoločnosti SLOVDEKRA zavedený systém riadenia kvality podľa medzinárodnej normy ISO 9001:2008. Súčasťou dokumentácie tohto systému je i reklamačný poriadok a postup na podávanie pripomienok, podnetov a sťažností v STK spoločnosti. Ten rieši aj prípadné pochybnosti zo strany zákazníkov o objektívnosti zistení a hodnotení technickej poruchy na kontrolovanom vozidle pri úkonoch, ktoré sú posudzované subjektívne. Aj to je ďalší príspevok k objektívnosti hodnotenia technického stavu.

Držiteľ vozidla si taktiež musí uvedomiť, že len komplexne a korektne vykonaná technická kontrola môže spoľahlivo posúdiť technický stav jeho vozidla a odhaliť prípadné technické poruchy. Viaceré môžu predstavovať potenciálne nebezpečie pre jeho prevádzku. Hľadanie známej cesty ľahšieho odporu sa nemusí vyplatiť a z hľadiska bezpečnosti je skutočne kontraproduktívne.

Zistenie prítomnosti technických porúch na vozidle pri náhodných cestných kontrolách mobilnými STK doma alebo v zahraničí, ktoré sa evidentne mali zistiť už pri pravidelnej technickej kontrole (objektívne nemohli vzniknúť opotrebením s prihliadnutím na čas a najazdené kilometre od jej vykonania), prináša nemalé komplikácie aj pre STK, ktorá ju vykonala. V krajnom prípade môže rozhodnutie kompetentných orgánov znemožniť vozidlu pokračovať v jazde. Uložené finančné sankcie a súvisiace straty, najmä v prípade úžitkových vozidiel, sa mohli účelnejšie využiť na potrebnú opravu a odstránenie existujúcich nedostatkov. Riziko komplikácií existuje aj v prípade dopravnej nehody, po ktorej sa na vozidle zistia prítomné relevantné technické poruchy, ktoré súviseli so vznikom, priebehom alebo následkami dopravnej nehody. Pokiaľ sú jej následky fatálne, je to postih najtvrdší.

Cieľové riešenie
K znižovaniu počtu a následkov dopravných nehôd prispievajú moderné elektronicky ovládané bezpečnostné systémy, akými sú ABS, ASR, ESP, airbagy a viaceré ďalšie. Samozrejme, len za predpokladu, že sú bezchybne funkčné. Riziká na zníženie účinnosti elektronických bezpečnostných systémov spôsobujú jednak systémové chyby, opotrebenie, manipulácie a neodborné amatérske opravy alebo prestavby, najmä po nehodách.

Cieľovým riešením je zdokonalenie kontroly vozidlových elektronických systémov a jej zavedenie do rozsahu pravidelných technických kontrol. Tá by sa mala zamerať na kontrolu systémov vo vozidle, s ktorými bolo vozidlo schválené a uvedené do prevádzky. To znamená, či neboli odstránené pri neodbornej oprave a či sú kompletné. Samozrejme, tiež to, či sú funkčné a účinné. Ak sa pri ťažkej dopravnej nehode neaktivujú airbagy vozidla z dôvodov poruchy tohto systému, alebo preto, že vo vozidle po neodbornej svojpomocnej oprave jednoducho nie sú, je už na úvahy o opodstatnenosti dôkladnej kontroly neskoro.

Pravdepodobne ďalším úkonom, ktorý rozšíri rozsah pravidelnej technickej kontroly vozidiel, bude skúška účinku tlmičov pruženia novou, zjednotenou metódou. Požiadavka prvoradej objektívnosti kontroly sa dopĺňa o jej komplexnosť.


 

Prečítajte si aj

Back to top button