Motorizmus

Začína predaj nového modelu Volvo FM MethaneDiesel

Spoločnosť Volvo Trucks rozširuje svoj program alternatívnych palív uvedením nového modelu Volvo FM MethaneDiesel. Volvo Trucks sa tak stane prvým výrobcom nákladných vozidiel v Európe, ktorý ponúka plynom poháňané nákladné vozidlá pre regionálny rozvoz, ktoré môžu spĺňať i požiadavky aplikácií diaľkovej prepravy. Výroba sa zaháji v auguste.

„Naše nové nákladné vozidlo na metán-diesel vytvára nové prevádzkové predpoklady pre trh s plynovými nákladnými vozidlami. Tým, že používame skvapalnený metán v efektívnom vznetovom motore, umožňujeme využívanie plynom poháňaných nákladných vozidiel pre ťažké dopravné aplikácie na dlhšie vzdialenosti. Sme prvým výrobcom nákladných vozidiel v Európe, ktorý to dokázal,“ hovorí Claes Nilsson, prezident európskej divízie spoločnosti Volvo Trucks.

V auguste tohto roka bude zahájená sériová výroba modelu Volvo FM MethaneDiesel. Tento model je možné objednať už dnes, i keď iba v limitovanom počte. Prvými krajinami sú Holandsko, Veľká Británia a Švédsko, v ktorých je infraštruktúra pre skvapalnený metán najlepšie rozvinutá. V súčasnej dobe sa pre rok 2011 plánuje výroba približne sto metan-dieselových nákladných vozidiel.

Vyššia účinnosť a nižšie emisie

 Nové vozidlo Volvo FM MethaneDiesel je v ponuke s 13-litrovým motorom, ktorý dodáva výkon 460 koní a krútiaci momentu 2 300 Nm. Jeho palivo sa skladá zo 75% skvapalneného zemného plynu, resp. bioplynu a zvyšnú časť tvorí nafta, ale tento pomer sa môže meniť podľa toho, ako sa vozidlo používa. Pretože je cena metánu výrazne nižšia ako cena nafty, môže sa taktiež dosahovať značných finančných úspor.

V porovnaní s konvenčnými plynovými motormi, v ktorých sa palivo zapaľuje zapaľovacou sviečkou, ponúka metan-dieselová alternatíva o 30 až 40% vyššiu účinnosť, čo predstavuje zníženie spotreby paliva až o 25%. Pokiaľ je nákladné vozidlo poháňané bioplynom, môžu sa emisie oxidu uhličitého v porovnaní s konvenčným vznetovým motorom znížiť až o 70 %.

Založené na technológii vznetového motora
 Z technického hľadiska je Volvo FM MethaneDiesel založené na bežnom vznetovom motore, ktorý je vybavený vstrekovačmi plynu, špeciálnou palivovou nádržou, ktorá udržuje plyn (pri teplote -140°C) v kvapalnom stave, a špeciálne skonštruovaným katalyzátorom. Tým, že je používaný skvapalnený plyn, môže byť v nádrži uloženého viac plynu, než keď je plyn stlačený. Vďaka tomu získava metan-dieselové nákladné vozidlo väčší operačný rádius ako tradičné plynové vozidlo využívajúce zážih zapaľovacou sviečkou. Nádrž pojme dostatok plynu na prejdenie vzdialenosti až 500 kilometrov pri bežnej prevádzke nákladného vozidla s celkovou hmotnosťou súpravy 40 ton.

Prevádzkové testy spoločnosti Volvo Trucks preukázali, že metan-dieselová technológia ponúka rovnako vysokú spoľahlivosť ako bežný vznetový motor. Jazdné vlastnosti sú zhruba zhodné ako u konvenčného nákladného vozidla so vznetovým motorom. Ak sa plyn minie, systém sa automaticky prepne na vznetový pohon naftou. Vodič je o tom informovaný signálnym svetlom na prístrojovom paneli.

„Pokiaľ bude vývoj pokračovať tak, ako dúfame, očakávame, že v najbližších rokoch predáme asi 400 metan-dieselových nákladných vozidiel. Do tejto doby veríme, že budeme expandovať na šiestich alebo ôsmych európskych trhoch. Budúci predaj prirodzene veľmi závisí na rozvoji staníc na dopĺňanie skvapalneného plynu pre nákladné vozidlá v Európe,“ hovorí Claes Nilsson.


 

Prečítajte si aj

Back to top button