Motorizmus

Aeronáves pre ďalšie zníženie spotreby

Odpor vzduchu klesne o 18 percent, spotreba paliva o skoro päť percent: dizajnová štúdia s pracovným názvom Aero-Trailer (aeronáves) z dielne Mercedes-Benz ukazuje, ako možno ešte viac znížiť už beztak nízku spotrebu, a tým aj emisie CO2 moderných nákladných automobilov ako nového Actrosa.

Mercedes-Benz uvádza svoje nápady prvý raz pri príležitosti veľtrhu Trailer 2011 v belgickom Kortrijku.
 
Spojlery, obloženie a ustupujúce tvary znižujú odpor vzduchu
Štúdia aeronáves je prejavom ohromného know-how vývojárov a aerodynamikov z Mercedes-Benz. V úzkej spolupráci s dizajnérmi úžitkových vozidiel sa im už podarilo znížiť odpor vzduchu svojho nového nákladného prémiového vozidla Actros v porovnaní s modelom predchodcu o 12 až 15 percent v závislosti od vyhotovenia.
Dizajnéri teraz na tomto základe navrhli zodpovedajúci náves. Množstvo individuálnych opatrení drasticky znižuje odpor vzduchu celej súpravy. Spojler vpredu na návese znižuje odstup voči ťahaču a znižuje odpor vzduchu o jedno percento. Bočné obloženia prispievajú k zlepšeniu ôsmimi percentami. Vpredu sú mierne vtiahnuté a vzadu obsahujú otvor. Ten usmerňuje vzduch smerom k výraznému zadnému difúzoru. Difúzor má tvar rovnobežníka a nadväzuje na obklad spodku návesu. To zlepšuje odpor vzduchu o jedno až dve percentá.
Podstatnou súčasťou aerodynamickej koncepcie je zadný ustupujúci presah s dĺžkou niečo vyše 400 mm. Jeho prvky možno sklopiť na uľahčenie prístupu k priestoru pre náklad. Zadný ustupujúci presah zlepšuje odpor vzduchu o ďalších sedem percent.
Aeronáves usporí za rok 2 000 litrov motorovej nafty a vyše päť ton CO2
Celkovo zníži aeronáves odpor vzduchu celej súpravy približne o 18 percent. Podľa skúseností značky Mercedes-Benz z toho vyplýva zníženie spotreby paliva v reálnej cestnej premávke o skoro päť percent. V prípade zvyčajných 150 000 najazdených kilometrov v roku to predstavuje ročnú úsporu približne 2 000 litrov motorovej nafty a vyše 5 ton CO2, ktoré vôbec nevzniknú, a tak nezaťažia životné prostredie.
Podstatná vlastnosť revolučného aeronávesu: rozmery priestoru pre náklad návesu zostávajú nezmenené. Zvyčajný box s dĺžkou 13,6 m, šírkou 2,55 m a celkovou výškou 4 metre ostáva bezo zmeny k dispozícii pre náklad. Jediné obmedzenie aeronávesu: jeho dĺžka v dôsledku zadného predĺženia presahuje o takmer pol metra súčasnú prípustnú dĺžku. Obratnosť a manévrovateľnosť sa však zadným presahom nijako nezhoršia. Tu je priestor na zmenu legislatívy, ktorá už umožňuje výnimky podobnej veľkosti pre zadné nakladacie steny alebo zadné vidlicové nakladače.
Vývesný štít iniciatívy „Truck and Trailer 7plus“
Aeronáves je vývesným štítom novej iniciatívy „Truck and Trailer 7plus“ značky Mercedes-Benz. Celostným posúdením ťahača a návesu chce výrazne znížiť spotrebu paliva, a tým aj emisie CO2 návesových súprav.
Základom vzorca „Truck and Trailer 7plus“ je preukázaná nižšia spotreba paliva nového Actrosa z dielne Mercedes-Benz o vyše sedem percent v porovnaní s uznávaným úsporným predchádzajúcim modelom. Toto zníženie spotreby dosiahol nový Actros značky Mercedes-Benz v tomto roku. Počas podujatia Record-Run hodnotou 25,1 až 27,1 litra/100 km zaznamenal zníženie spotreby o 7,6 percenta. Mercedes-Benz zisťuje hodnoty pod neutrálnym dohľadom: návesové súpravy naložené na celkovú hmotnosť 40 ton pendlovali za identických podmienok vždy 10 000 km medzi holandským Rotterdamom a poľským Štetínom. „Truck and Trailer 7plus“ znamená, že značka Mercedes-Benz chce ešte viac zvýšiť dosiahnutý náskok v znížení spotreby v úzkej spolupráci s výrobcami návesov.
Obloženie návesu ročne usporí 750 litrov nafty a 2 tony CO2
Intenzívne skúšky vo vzduchovom tuneli a na cestách dokazujú, že pre návesové súpravy možno dosiahnuť ďalšie výrazné úspory. Napríklad Mercedes-Benz vo svojom podnikovom vzduchovom tuneli zistil, že bočné obloženie návesu zníži odpor vzduchu o osem percent.
Počas skúšobných jázd na trase Record-Run to vyústilo do reálneho zníženia  spotreby približne o 2 percentá pre 40-tonovú návesovú súpravu. Na prípade typického počtu najazdených kilometrov za rok v diaľkovej doprave v rozsahu celkovo 150 000 km z toho vyplýva úspora približne 750 litrov paliva a odľahčenie životného prostredia o 2 000 kg emisií CO2.
Dôkaz vo vzduchovom kanáli: Boat-Tail usporí 1 000 l nafty
Na podnet značky Mercedes-Benz uskutočnila pracovná skupina výrobcov nákladných automobilov a výrobcov návesov pod patronátom Združenia automobilového priemyslu (VDA) ďalšie skúšky s aerodynamikou návesových súprav. Merania vo vzduchovom kanáli Mercedes-Benz v rámci tejto štúdie ukazujú, že zmeny na kabíne, ako aj jej predpokladané aerodynamické predĺženie vedú iba k nepatrným zlepšeniam odporu vzduchu.
Oveľa väčší je potenciál aerodynamických opatrení na zadnej časti návesu. Už iba mierne predĺženie zadnej časti v tvare zadnej časti člna (lodný chvost) prináša výrazné zlepšenie. Štyri šikmo usporiadané iba 400 mm dlhé klapky znižujú odpor vzduchu celej návesovej súpravy skoro o desať percent. V prepočte to zodpovedá zníženiu spotreby paliva skoro o tri percentá alebo úspore vyše 1 000 litrov motorovej nafty ročne. Zároveň to ušetrí viac ako 2 600 kg emisií CO2. To dokazujú aj simulácie, ktoré boli pre aeronáves uskutočnené.
Budúce začlenenie návesu do telematických systémov
Mercedes-Benz pracuje v rámci svojej iniciatívy „Truck and Trailer 7plus“ na ďalších celostných opatreniach na znížení spotreby paliva. Jedným z projektov je napríklad rozšírenie indikácie tlaku vzduchu v pneumatikách na novom Actrose aj o indikáciu pre pneumatiky návesu.
Dcérska spoločnosť FleetBoard – líder v oblasti telematických systémov pre úžitkové vozidlá – v súčasnosti sa tiež zaoberá integráciou návesu do svojich systémov. Z toho vyplývajú konkrétne možnosti na ďalšie zvýšenie hospodárnosti a tým aj odľahčenie životného prostredia. Najbližší vhodný náves pre konkrétnu zákazku, správne priradenie ťahača a návesu, zaslanie údajov návesu do prístrojovej dosky ťahača – tieto a ďalšie nápady by sa čoskoro mohli stať realitou.
Nápravy návesov od výrobcu nákladných automobilov, najvyššia kvalita servisu
Iný nápad je už realitou: od zavedenia prvej generácie Actrosa značky Mercedes-Benz pred 15 rokmi patrí podnik medzi popredných výrobcov náprav pre návesy v Európe. Výnimočným výrobkom je jedinečná náprava pre návesy DCA Airmaster: stlačený vzduch pre príves sa ukladá v tele nápravy. To usporí vzduchový zásobník v návese a znižuje hmotnosť, a tým aj spotrebu paliva a emisie.
TruckWorks je ďalším príkladom integrácie návesu do celkového systému. Viac ako 80 stanovíšť Mercedes-Benz preberá medzičasom kompletný servis pre ťahač, náves a nadstavby, ako aj komponenty s tým spojené. TruckWorks zaručuje rovnakú špičkovú kvalitu na každom stanovišti a prevádzkovateľom návesových a prívesových súprav šetrí náklady a zdĺhavé cesty – aj to znamená menej spotrebovaného paliva a odľahčenie životného prostredia.
Nový Actros dôsledne nastavený na maximálnu efektívnosť
Začlenenie návesu dopĺňa výnimočnú hospodárnosť nového Actrosa značky Mercedes-Benz. Jazdí rovnako úsporne a silne s moderným a dokonale na príslušné úlohy vozidla nastaveným hnacím ústrojenstvom od jedného výrobcu. S cieľom dosiahnuť maximálnu úspornosť bol nový Actros iba v samotnom vzduchovom kanáli dôsledne optimalizovaný 2 600 hodín, tak intenzívne a starostlivo ako žiaden iný nákladný automobil predtým. Výsledkom toho je nový Actros najúspornejším, a tým aj najčistejším nákladným vozidlom svojej triedy.
Know-how z viac ako 25 rokov výskumu aerodynamiky
Celostné posúdenie ťahača a návesu má v Mercedes-Benz dlhú tradíciu. Už v polovici osemdesiatych rokov inžinieri dôkladne skúmali aerodynamiku celých súprav. Skúmali pritom účinok plechov na vedenie vzduchu, bočných obložení, polomerov oblúkov hrán a zadných ustupujúcich presahov.


Takto získané základné poznatky platia dodnes a tvoria základ aktuálneho výskumu. Vtedy ešte v strede pozornosti nebola ochrana životného prostredia znížením emisií CO2, bola to výlučne úspora paliva z ekonomických dôvodov. Dnes, približne o 25 rokov neskôr, sa v iniciatíve „Truck and Trailer 7plus“ plynulo prelínajú odľahčenie životného prostredia, šetrenie prírodných zdrojov a hospodárnosť.


Prečítajte si aj

Back to top button