Motorizmus

45 rokov modelu Méhari

Vedeli ste, že 16. mája 2002 sa do kín dostal film Klonovaní útočia zo ságy Hviezdne vojny?

Že 16. mája 1983 po prvý raz predviedol Michael Jackson, Kráľ popu, v pesničke Billie Jean tanec Moonwalk? A že 16. mája 1968, uprostred študentských nepokojov, ktoré paralyzovali Francúzsko, CITROËN ohromil a predstavil  maximálne uletený model Méhari? Viac ako auto na voľný čas to bol symbol a fenomén automobilovej histórie. Máj 1968. Táto jedinečná časť francúzskej histórie podnietila rebelstvo, no zároveň aj slobodu, fantáziu… a  bezstarostnosť. Hlavné črty vozidla CITROËN Méhari.
 
Model Méhari, neskôr nazývaný aj Diane 6 Méhari, sa predstavil 16. mája 1968 na golfovom ihrisku v Deauville a očaril:
– atypickým konceptom: skromné vozidlo, použiteľné na prácu aj oddych, ktoré sa umýva prúdom vody, a ktoré môže rovnako dokonalo slúžiť na prevoz sena ako aj windsurfovej dosky. Variabilitou a nenáročnosťou si osvojil filozofiu modelu 2 CV, pričom používal moderné materiály.
– označením: „Méhari: meno, ktorým sa v severnej Afrike a na Sahare označuje jednohrbá ťava. Veľký bežec, odolný, využívaný ako zviera na jazdenie.“ V skratke skromné vytrvalé zviera, ktoré prejde všade a vie odviesť cestujúcich aj náklad.
– originálnym predstavením: najrôznejšie využitie vozidla ilustrovalo 20 modeliek, ktoré obkolesili vystavené vozidlá. Boli oblečené ako roľníčky, hasičky, objaviteľky či plavkyne, zladené s lakmi vozidiel.
 
Inovatívnu karosériu modelu CITROËN Méhari navrhol Roland de La Poype kompletne z nalakovaného plastu ABS (akrylonitril-butadién-styrén). Nový ľahký materiál mohol mať akýkoľvek tvar a dal sa najrôznejšie sfarbiť. Ďalšou zvláštnosťou modelu Méhari bolo, že sa dal úplne odokryť a to až po úroveň dverí. Dokonca ešte aj čelné sklo sa dalo sklopiť na kapotu. Méhari sa vďaka vysoko uchytenej plastovej karosérii a pohonu 4 × 4, ktorý sa predával od roku 1979, dostal takmer všade a mohol zdolať stúpanie so sklonom až 60 %. Ponúkal tak slobodu, ktorú neposkytujú ani mnohé dnešné autá.
 
CITROËN Méhari fascinoval. Očaril filmárov, ktorí ho obsadili do viacerých úloh (najmä vo filmoch Žandári zo Saint Tropez), aj na cestách celého sveta (Rely Liège – Dakar – Liège v roku 1969, Rely Paríž – Kábul – Paríž v roku 1970, Rely Paríž – Persepolis – Paríž v roku 1971, či ako lekárska výpomoc počas Rely Dakar v roku 1980…). Vďaka ľahkej konštrukcii, schopnosti dostať sa všade a možnosti výsadku padákom sa vozidlo stalo aj obľúbeným spoločníkom francúzskych ozbrojených a silových zložiek.
 
Počas devätnásťročnej histórie vznikol model Méhari iba v dvoch špeciálnych edíciách, ktoré sa predstavili v roku 1983: Méhari Plage (predávanej v Španielsku) a, oveľa známejšej, Méhari Azur (predávanej vo Francúzsku, Taliansku a Portugalsku). Išlo o biele a modré vozidlá (dvere, maska chladiča, strešná plachta, lemovanie svetiel), s bielo-modrým prúžkovaným čalúnením. CITROËN neskôr s rovnakým prístupom vytvoril viacero špeciálnych modelov ako Baby-Brousse, Pony, Dalat či FAF.
 
CITROËN Méhari sa vyrábal medzi rokmi 1968 až 1987 a vzniklo viac ako 150 000 exemplárov. CITROËN Méhari je ešte aj dnes výrazným fenoménom automobilovej histórie. Pri príležitosti jeho 45 narodenín sa značka rozhodla, že 16 mája medzi deviatou a šestnástou hodinou mu vyhradí priestor v predajno-výstavnom butiku C_42 a zároveň pozve zástupcov médií na kávu. Bude to príležitosť zoznámiť sa s vozidlom a absolvovať za jeho volantom niekoľko kilometrov v uliciach Paríža.
 

Prečítajte si aj

Back to top button