Motorizmus

Scania Eco-roll – šetrenie paliva s využitím gravitácie

Spoločnosť Scania uviedla na jeseň tohto roku svoju novinku s názvom Eco-roll, ktorá umožňuje úsporu paliva až o ďalšie dve percentá.

Systém Eco-roll vypočíta, kedy môže nákladné vozidlo ísť z kopca na voľnobeh s využitím gravitácie. V nákladných vozidlách vybavených systémami Scania Opticruise a Scania Active Prediction, ktoré si európski zákazníci objednali na jeseň 2013 a budú im dodané na jar 2014, bude zabudovaná aj novinka od spoločnosti Scania, systém Scania Eco-roll, slúžiaci na úsporu paliva a zníženie nákladov.
 
Systém vypočíta, ktoré riešenie je pri jazde z kopca účinnejšie z hľadiska spotreby paliva: jazda na voľnobeh alebo použitie motorovej brzdy bez vstrekovania paliva. Voľba medzi dvoma riešeniami – jazda z kopca na voľnobeh alebo s použitím motorovej brzdy – nie je až taká jednoznačná, ako sa na prvý pohľad môže zdať. Systém Scania Active Prediction uskutoční automatické výpočty. Ak systém zvolí Eco-roll, a tým zároveň využitie pohybovej energie, je cieľom, aby vozidlo išlo z kopca na voľnobeh aspoň po dobu desiatich sekúnd, pretože kratší čas je menej účinný. Na druhej strane, ani rýchlosť však nemôže byť natoľko vysoká, aby sa aktivovala motorová brzda, pretože by to malo negatívny vplyv na úsporu paliva.
 
Systém Scania Active Prediction tiež využíva GPS na určenie pozície, ako aj topografické mapy na nastavenie vhodnej rýchlosti. Pre nákladné vozidlo existuje množstvo voliteľných stratégií ako dosiahnuť najnižšiu spotrebu paliva a najvyššiu priemernú rýchlosť, závisí len od toho, aký prevádzkový režim si vodič zvolí. V krajinách, pre ktoré sú k dispozícii topografické mapy, je systém Scania Eco-roll súčasťou základného vybavenia vozidiel určených na diaľkovú dopravu, ak si zákazník objedná vozidlo s dvojpedálovým systémom Scania Opticruise, systémom Active Prediction a motorom Euro 6.
 
Systém Scania Active Prediction navyše dokáže vďaka ďalšiemu vývoju lepšie optimalizovať stratégiu radenia prevodových stupňov. Systém vyhodnotí, koľko ešte zostalo z prevýšenia, v dôsledku čoho sa motory Scania využitím vysokého krútiaceho momentu už pri nízkych otáčkach vyhnú zbytočnému radeniu prevodových stupňov.
 

 

Prečítajte si aj

Back to top button