Motorizmus

MAN predstavil novú vlajkovú loď TGX D38

Začiatkom leta MAN predviedol svoju najnovšiu vlajkovú loď: TGX D38.

Inžinieri spoločnosti MAN Trucks & Bus vytvorili vysokovýkonné vozidlo pre najťažšie práce v nákladnej doprave. Modifikované hnacie ústrojenstvo vývojový tím vybavil množstvom nových efektívnych funkcií. Srdcom pohonného reťazca je nový šesťvalcový D3876 so zdvihovým objemom 15,2 litra – elitná trieda v palete motorov MAN Euro 6.
 
Motor D3876 reprezentuje špičkový potenciál a dodáva sa pre modelový rad TGX vo výkonových verziách 520, 560 a 640 k. Ide o zrealizovanie celého spektra ideí vývojárov MAN a výsledkom je mimoriadne spoľahlivá, vysoko efektívna pohonná jednotka. Reprezentuje výnimočný fortieľ v konštrukcii motorov – pre MAN typický – dedičstvo po Rudolfovi Dieselovi, ktorého revolučné riešenia zmenili dieselovú technológiu na hlavný zdroj energie pre pohon úžitkových vozidiel.
MAN TGX D38 bude uvedený na trh na medzinárodnom veľtrhu IAA Úžitkové vozidlá 2014 v nemeckom Hannoveri. Súčasne zídu z výrobných liniek už prvé zákaznícke vozidlá.
 
Hnacie ústrojenstvo: Spojenie výnimočnej sily a efektívnosti
Novým top-modelom MAN pokračuje v znižovaní celkových nákladov na vlastnenie vozidla (total cost of ownership – TCO): TGX D38 síce nie je rekordérom pokiaľ ide o množstvo „koní pod kapotou“, spája však výnimočný potenciál s bezkonkurenčnou efektívnosťou.
 
Vďaka dvojstupňovému prepĺňaniu je maximálny krútiaci moment k dispozícii už od otáčok 930 min-1. Masívny krútiaci moment motora D3876 je ideálny pre všetky stále prevody v rozvodovke, od krátkych pre vozidlá, ktoré potrebujú veľkú trakciu až po najvyššie prevodové pomery pre kamióny. Ťahač TGX D38 je priam predurčený pre výnimočne efektívnu diaľkovú dopravu pri nízkych otáčkach motora – najväčší krútiaci moment 2500 Nm (verzia s výkonom 520 k), 2700 Nm (560 k) a 3000 Nm (640 k pre extrémne ťažkú prevádzku) je plne k dispozícii pre všetky prevodové stupne.
 

 
Nové funkcie prevodovky šetria palivo
Všetky verzie vozidiel TGX D38 sa dodávajú s prevodovkou MAN TipMatic 2, pri ktorej sú na výber tri nové funkcie, podporujúce špičkovú efektívnosť prevádzky:Speed Shifting (zrýchlené preraďovanie): Medzi tromi najvyššími prevodovými stupňami (10., 11. a 12.) MAN TipMatic 2 preraďuje rýchlejším tempom. Čiže napríklad pri jazde do kopca prevodovka vie meniť prevodové stupne smerom nadol. A to znamená kratšie prerušenie dodávky krútiaceho momentu, teda úsporu paliva.
 
EfficientRollTáto nová funkcia prevodovky je predurčená pre jazdu po autostrádach a na úseky ciest s miernym klesaním. Aktivuje sa automaticky – pričom systém rozpojí motor a prevodovku – a nechá vozidlo rolovať bez toho, aby motorová brzda spomaľovala tempo jazdy. To umožňuje vozidlu preniesť hybnú silu z jazdy dolu kopcom aj na rovinku alebo i do nasledujúceho mierneho stúpania. Dokonca aj na úsekoch zdanlivo rovných sa dá šetriť palivo, pretože
 
EfficientRoll nezávisle od vodiča reaguje aj na veľmi mierny sklon. Ak truck zrýchli na zadanú alebo povolenú rýchlosť, prevodovka automaticky vstúpi do pohonného reťazca. MAN TipMatic 2 tiež samočinne preradí, keď vodič brzdí alebo akceleruje alebo ak tempomat zrýchľuje vozidlo, aby si udržalo rýchlosť jazdy.
 
Jazda na voľnobežné otáčky: Táto funkcia využíva vysoký krútiaci moment 15,2-litrového motora pri nízkych otáčkach, čím poskytuje väčší komfort pri pomalej jazde a zároveň prispieva k úsporám paliva, napríklad pri hustej premávke s častým zastavovaním a rozbiehaním alebo pri prechádzaní kruhových objazdov. Pri takýchto situáciách vozidlo pokračuje v pohybe na voľnobežné otáčky, ak vodič nebrzdí.
 
GPS tempomat a nové asistenčné systémy
Inžinieri MAN zahrnuli medzi inovácie novú generáciu bezpečnostných a asistenčných systémov. TGX D38 disponuje tempomatom EfficientCruise, ktorý využíva informácie GPS („predvídavý“ tempomat): Systém mapuje trasu pred vozidlom prostredníctvom GPS – zisťuje a analyzuje blížiace sa stúpania aj klesania a prispôsobí rýchlosť vozidla tak, aby tieto úseky prešlo s čo najmenšou spotrebou. EfficientCruise využíva pritom integrované 3D mapy.
 
Truck vybavený touto technológiou teda v predstihu „vidí“, čo bude nasledovať. Automaticky zvyšuje hnací moment pred blížiacim sa stúpaním, aby maximálne využil vlastnú kinetickú energiu a pred vrcholom kopca začne rolovať, aby v nasledujúcom klesaní pokračoval len vlastnou zotrvačnosťou. Využívanie EfficientCruise v diaľkovej doprave alebo regionálnej distribúcii prináša až 6-percentnú úsporu paliva – bez toho, aby sa čas jazdy predĺžil. Tento asistent znamená cennú pomoc vodičovi – najmä na dlhých tratiach, pričom systém sa na rozdiel od človeka neunaví a funguje rovnako dobre vo dne i v noci.
 
V stúpaniach EfficientCruise riadi činnosť prevodovky MAN TipMatic 2, aby nepodradila na nižší prevodový stupeň ak je zrejmé, že vozidlo dosiahne vrchol kopca na tom prevodovom stupni, ktorý je práve zaradený. Tempo jazdy a jednu zo štyroch možností tolerancie rýchlosti si stanoví vodič. Na základe toho EfficientCruise vypočíta a udržiava optimálnu rýchlosť pre najefektívnejšie prekonanie stúpania, resp. následne pri jazde dolu kopcom ju adekvátne reguluje.
 
Nový motor: Spoľahlivá konštrukcia pre nízke prevádzkové náklady
MAN vyvinul 15,2-litrový radový šesťvalcový motor D3876 so zámerom poskytnúť mimoriadne spoľahlivú a vysoko efektívnu vznetovú pohonnú jednotku pre najnáročnejšie úlohy v cestnej doprave. Nový motor prináša celý rad konštrukčných riešení, ktoré sú zacielené na zredukovanie celkových nákladov na vlastnenie vozidla počas celej životnosti, predovšetkým s dôrazom na spoľahlivosť štruktúry, odolnosť, spotrebu paliva a údržbu.
 
Ako radový šesťvalec využíva D38 rovnakú základnú štruktúru aj vysoko pevné materiály ako motory D20/D26, a teda vychádza z konštrukcie, ktorú overili milióny kilometrov. Súčasne však inžinieri MAN pri navrhovaní špičkového motora D3876 využili všetky svoje skúsenosti a odborné znalosti, aby dosiahli najlepší možný výsledok v oblasti výkonu, spoľahlivosti, spotrebe paliva, hmotnosti a ľahkej údržby. Na mnohých funkčných skupinách uplatnili nové technológie. Tretia generácia systému common rail pracuje so vstrekovacími tlakmi až 2500 bar, čo sa spolu s ďalšími vylepšeniami odrazí na lepšej palivovej efektívnosti.
 
Z hľadiska maximálnej spoľahlivosti motora D3876 hrá významnú rolu aj hlava valcov: V dieselovom motore pre nákladné vozidlá konštruktéri po prvýkrát použili kupolovité/klenuté ventily. Tento konštrukčný prvok spevňuje taniere ventilov, aby nemohlo dôjsť ani k minimálnemu poškodeniu pri otváraní a zatváraní ventilov – ventily a sedlá ventilov do seba zapadnú vždy pod ideálnym uhlom.
 
Vďaka tomu pri motore D3876 stačí nastaviť ventily pri každej druhej výmene oleja.
Viacero konštrukčných prvkov je zameraných na odolnosť, napríklad osem skrutiek na každú hlavu valca je pritláčaných k bloku motora veľmi rovnomerne. Popri nízkej spotrebe oleja sa to odráža aj na predĺženej životnosti tesnenia pod hlavou, ktoré vydrží celú životnosť motora.
 
Modelový rad TGX D38
Modelový rad TGX je nielen mimoriadne výkonný, ale tiež variabilný: V ponuke je s riadením na ľavej i pravej strane, s kabínami XL, XLX a XXL, so širokým spektrom konfigurácií náprav pre ťahače a podvozky. Zákazníci pôsobiaci v diaľkovej doprave a stavebníctve majú na výber ťahače návesov, resp. šasi 4×2 s kombinovaným odpružením listové pružiny/vzduch a 4×2 s oboma nápravami odpruženými vzduchom.
 
Tri nápravy v konfigurácii 6×2 s vodiacou alebo vlečenou nápravou ponúkajú väčšiu celkovú hmotnosť vozidla. Vo verzii 6×4 s tandemovou poháňanou nápravou MAN TGX D38 ponúka trakciu pre ťahače pracujúce v náročných podmienkach aj pre terénne podvozky. Štvornápravové vysokovýkonné modely pre ťažké transporty s popisom náprav 8×4/4 s dvoma hnanými zadnými nápravami môžu mať celkovú hmotnosť až 41 ton a maximálna celková hmotnosť súpravy je 250 ton. TGX D38 je teda nielen prestížnym top-modelom v ponuke najvýkonnejších vozidiel MAN, ale tiež efektívnym riešením pre diaľkovú dopravu v náročnej topografii s užitočným zaťažením od 40 do 44 ton.
 
S mimoriadne hospodárnymi prevodovkami s priamym prevodom môže byť celková hmotnosť súpravy až 65 ton. Pre špecifickú prevádzku sú k dispozícii prevodovky s rýchlobehom, s ktorými MAN TGX D38 dokáže ťahať až 65 ton. Verzie pre najťažšiu prepravu so spojkou s meničom krútiaceho momentu sú konštruované na prepravu až 250-tonovej súpravy. 
 

Prečítajte si aj

Back to top button