Motorizmus

Každý štvrtý mladý Európan robil „selfie“ počas šoférovania

Podľa najnovšieho prieskumu už každý štvrtý mladý Európan robil „selfie“ fotografiu počas šoférovania.

Či sú to členovia majstrovskej nemeckej futbalovej reprezentácie, či je to Barack Obama alebo pápež, zdá sa, že už takmer každého zachvátil neuveriteľný fenomén „selfie“ – autoportrétov zhotovených pomocou smartfónu.
 
Najnovší prieskum sponzorovaný spoločnosťou Ford však odhalil, že každý štvrtý mladý Európan už robil „selfie“ počas šoférovania – čo je veľmi rozptyľujúca činnosť – a takmer polovica mladých vodičov sa priznala k fotografovaniu pomocou smartfónu za volantom.*
 
Prieskum na vzorke 7 000 používateľov smartfónov vo veku 18 až 24 rokov z rôznych krajín Európy taktiež ukázal, že každý štvrtý z opýtaných používal za volantom sociálne siete, a že mladí muži majú najväčšiu tendenciu ignorovať riziká. Takmer všetci opýtaní vodiči priznali, že si uvedomujú nebezpečnosť takéhoto konania.
 
Keďže automobilové nehody sú najčastejšou príčinou úmrtia mladých vodičov, spoločnosť Ford vlani v Európe predstavila vysoko ocenený program Ford Driving Skills for Life, ktorého cieľom je poskytnúť školenie v reálnych vozidlách viac ako 5 000 vodičom vo veku 18 až 24 rokov a online školenie ďalším tisícom vodičov. Spoločnosť Ford teraz oblasť zamerania programu rozširuje o riziká spojené s fotografovaním „selfie“ autoportrétov a používaním smartfónov a sociálnych sietí za volantom.
 
„Zhotovovanie ‚selfie‘ fotografií pomocou smartfónu sa pre mnohých mladých ľudí stalo neoddeliteľnou súčasťou každodenného života – ale je to tá posledná vec, ktorú by ste mali robiť za volantom,“ povedal Jim Graham, manažér programu Ford Driving Skills for Life. „Je veľmi znepokojujúce, že toľko mladých vodičov sa priznalo k fotografovaniu počas šoférovania. Preto sme sa rozhodli urobiť maximum, aby sme prostredníctvom vzdelávania vodičov upozorňovali na nebezpečenstvá spojené s takýmito aktivitami.“
 
V tomto roku sa už stalo veľa nehôd, pri ktorých došlo k zraneniu alebo úmrtiu, ktorých príčinou bolo fotografovanie „selfie“. Uverejňovanie „selfie“ fotografií za volantom na sociálnych sieťach vyvolalo vznik hashtagov upozorňujúcich na takéto príspevky, ako napríklad #drivingselfie.
 

 
Podľa spomínaného prieskumu sa fotografovanie „selfie“ počas jazdy štatisticky vyskytuje najviac medzi britskými vodičmi (33 %), v Nemecku je to potom 28 %, vo Francúzsku 28 %, v Rumunsku 27 %, v Taliansku 26 %, v Španielsku 18 % a v Belgicku 17 % vodičov.
 
Aplikácie alebo webové stránky sociálnych sietí najviac používajú nemeckí vodiči (35 %), za ktorými nasledujú britskí vodiči (32 %), belgickí (26 %), rumunskí (25 %), francúzski (23 %), talianski (21 %) a španielski vodiči (8 %). Takmer všetci rumunskí vodiči sa priznali, že už fotografovali za volantom (97 %); ďalej sa umiestnili nemeckí vodiči (55 %), britskí vodiči (43 %), belgickí (41 %), francúzski (41 %), talianski (40 %) a španielski vodiči (32 %).
 
Odborníci spoločnosti Ford zistili, že fotografovanie „selfie“ za volantom môže odviesť pozornosť vodiča na 14 sekúnd a kontrolovanie stavu na sociálnych sieťach až na 20 sekúnd – to je čas, za ktorý vozidlo idúce rýchlosťou 100 km/h prejde vzdialenosť zodpovedajúcu dĺžke piatich futbalových ihrísk.
 
Podľa výskumu, ktorý v Severnej Amerike vykonala Národná agentúra pre bezpečnosť na cestách (NHTSA), úprava účesu pomocou spätného zrkadla môže odviesť pozornosť na štyri sekundy a vytočenie čísla na mobilnom telefóne až na sedem sekúnd.**
 
„Nepozornosť vodiča, ktorý sa pokúša urobiť si „selfie“ fotografiu, znamená pre samotného vodiča, jeho spolucestujúcich, chodcov a iných účastníkov cestnej premávky bezprostredné nebezpečenstvo, ktoré môže mať fatálne následky,“ povedal Giordano Biserni, prezident talianskeho Združenia podporovateľov a priateľov dopravnej polície. „Bezpečné šoférovanie si vyžaduje neustále sústredenie sa na dopravnú situáciu a na vedenie vozidla, čo sa snažíme zdôrazňovať aj v rámci programu Ford Driving Skills for Life.“
 
Program Ford Driving Skills for Life (vodičské schopnosti pre život) bol v USA spustený pred 10 rokmi a umožnil absolvovať školenie za volantom už viac ako 100 000 mladým vodičom z rôznych častí sveta. V Európe bol zatiaľ program spustený v Belgicku, Francúzsku, Nemecku, Taliansku, Rumunsku, Španielsku a Spojenom kráľovstve Veľkej Británie a Severného Írska.
 
V budúcnosti budú účastníci školení v uzavretom areáli s profesionálnym inštruktorom na sedadle spolujazdca skúšať manévrovať v malej rýchlosti pri súčasnom zhotovovaní „selfie“ autoportrétu. Odborné rady inštruktorov sa týkajú aj dôležitosti včasného rozoznávania hroziaceho nebezpečenstva a správneho prispôsobovania rýchlosti a odstupu od iných vozidiel.
 
„Účastníci kurzov môžu byť spočiatku mierne ľahostajní, ale potom, keď vidia zdeformované kužele, ktoré zrazili, keď sa pokúšali urobiť si ‚selfie‘, rýchlo pochopia, o čo tu ide,“ dodal Jim Graham. „Demonštrovanie možných následkov fotografovania ‚selfie‘ za volantom má vytriezvujúci účinok, a preto je životne dôležité snažiť sa čo najúčinnejšie sprostredkovať tento odkaz mladým vodičom.“ Predchádzajúci minuloročný prieskum spoločnosti Ford odhalil, že väčšina vodičov prekračuje povolenú rýchlosť, takmer polovica vodičov konzumuje jedlá alebo nápoje za volantom a 40 percent vodičov telefonuje počas šoférovania.***
 
* Prieskum spoločnosti Ford prebehol od 3. 6. 2014 do 27. 6. 2014 na vzorke 7 003 vodičov vlastniacich smartfón vo veku 18 až 24 rokov z Veľkej Británie a Severného Írska, Francúzska, Nemecka, Španielska, Talianska, Rumunska a Belgicka. 
** Americká štúdia „100-Car Naturalistic Study“ z roku 2006 (NHTSA).
*** Prieskum spoločnosti Ford prebehol od 12. 5. 2013 do 28. 5. 2013 na vzorke 4 325 rodičov, ktorí jazdia s deťmi vo veku 17 až 24 rokov a 5 160 mladých dospelých vodičov vo veku 17 až 24 rokov z Veľkej Británie a Severného Írska, Francúzska, Nemecka, Španielska a Talianska.
 

Prečítajte si aj

Back to top button