Motorizmus

Scania na IAA: Dôraz na udržateľnosť a služby

Na veľtrhu IAA predstaví Scania novinky v podobe výrobkov a služieb, ktoré priamo prispievajú k zvýšeniu ziskovosti autobusov a nákladných vozidiel.

Okrem rozšírenia ponuky motorov Euro 6 Scania rovnako predloží rad nových komponentov zameraných na zníženie prevádzkových nákladov a tiež na zníženie vplyvu na životné prostredie – jedná sa o oblasti, ktoré idú často ruka v ruke. Všetky tieto novinky môžu v dlhodobom meradle priniesť značné zníženie spotreby paliva. A pokiaľ ide o autobusy, verejnosti sa ukáže Scania Citywide s vlastnou hybridnou technológiou.
 
– Scania Citywide s vlastným hybridným systémom Scania
– Inovácie prinášajúce významné úspory paliva
– Nový trinásťlitrový motor s výkonom 450 k iba s SCR
– Retardér s voľnobehom šetriaci palivo
– Nové služby zvyšujúce prevádzkyschopnosť a tým aj výnosový potenciál zákazníkov
 
S jednou z najširších ponúk motorov Euro 6 na trhu bola Scania v priebehu minulého roka veľmi úspešná. Mnohokrát dokonca zvíťazila v nezávislých testoch spotreby paliva. Trinásťlitrový motor Scania sa ukázal byť bezkonkurenčne úsporným, a to najmä v konfigurácii, ktorá pre následné spracovanie výfukových plynov používa iba SCR. Nedávno bol predstavený ďalší variant – verzia s výkonom 450 k, ktorá tiež prinesie úspory paliva.
 
„V súčasnej dobe sa všetci zákazníci snažia zarábať hlavne znižovaním prevádzkových nákladov, bez ohľadu na to, či je ich činnosťou preprava tovaru alebo osôb,“ hovorí Henrik Henriksson, výkonný viceprezident spoločnosti Scania. „A preto nemôžeme poľaviť v našom nepretržitom boji o každú kvapku nafty a hľadanie riešení šitých zákazníkom na mieru. Na veľtrhu IAA predstavíme rad inovácií, ktoré ďalej posilnia pozíciu našich zákazníkov.“
 
Na poli autobusov má Scania dlhodobo povesť výrobcu, ktorý dokáže maximálne vyhovieť zákazníkom a zároveň sa nevzdáva spoločenskej zodpovednosti za dopad svojich produktov na životné prostredie. A práve kvôli minimalizácii environmentálnych vplyvov je pre autobusy momentálne dostupná široká škála motorov schopných spaľovať všetky dostupné palivá. Teraz ide Scania ešte ďalej a svoju ponuku rozširuje o ďalšiu novinku. Na výstave IAA bude vidieť autobus Scania Citywide s hybridným riešením hnacieho ústrojenstva.
 
Pokročilé technológie
Scania predstaví aj ďalšie vyspelé technologické riešenia, ktoré si kladú za cieľ znížiť náklady a zvýšiť prevádzkyschopnosť. Napríklad retardér Scanie možno teraz objednať vo verzii, ktorá keď nie je aktívna, je mechanicky odstavená. Retardér s voľnobehom navyše okrem úspory paliva poskytuje vyšší brzdný výkon, 4100 Nm namiesto 3500 Nm. Rovnako tak bol zvýšený brzdný účinok pri nižších otáčkach motora s pomocou vyšších prevodových pomerov. Novinkou potom bude retardér aktivovaný iba pomocou brzdového pedálu. V súlade so zásadou, že pomocné systémy, ktoré nemusia byť neustále k dispozícii, by nemali viesť k stratám, predstaví Scania odpojiteľný kompresor, ktorý prispeje k ďalším úsporám paliva.
 
Stranou nezostane ani nová verzia Eco-roll, pokročilého systému, ktorý v spolupráci so Scania Opticruise a Scania Active Prediction šetrí palivo. Vozidlo je samo o sebe schopné určiť, kedy je najvýhodnejšie ísť z kopca na neutrál, bez použitia motora. Systém je teraz ešte inteligentnejší, Eco-roll sa bude môcť aktivovať častejšie a tiež prevodové stupne budú volené vhodnejšie, než tomu bolo doposiaľ. Eco-roll tak nemalou mierou prispeje k ďalším úsporám pri trinásťlitrových motoroch Euro 6.
 
Scania sa tiež pri niektorých motoroch zaoberá problematikou zníženia vnútorného trenia. Celý vtip je v zvýšení prevádzkovej teploty a použití špeciálne vyvinutého oleja s nízkou viskozitou a unikátnymi mazacími vlastnosťami. A práve v spojení vyššej prevádzkovej teploty a nového oleja vidia inžinieri Scanie ďalší významný potenciál úspor. Bohužiaľ je tu obmedzenie, pretože spomínaný olej môže byť použitý iba vo vozidlách určených pre diaľkovú prepravu s trinásťlitrovými motormi Euro 6.
 

 
Riešenia na mieru
„Pokiaľ ide o dlhodobú udržateľnosť, výroba ťažkých vozidiel v našom regióne vďaka Euro 6 urobila zásadný krok vpred,“ hovorí Christopher Podgorski, Senior viceprezident divízie nákladných vozidiel v spoločnosti Scania. „Ďalším krokom by malo byť riešenie emisií CO2, čo bude oveľa náročnejšie. Naším hlavným cieľom je pomôcť našim zákazníkom zlepšiť ich ziskovosť za pomoci moderných technológií a inteligentných riešení. Výrobca, ktorý najlepšie chápe svet zákazníka, a ktorý prispieva k posilneniu jeho finančnej situácie, je ten, ktorý vyhráva. Scania má produkty, služby a vedomosti, ktoré sú pre to nevyhnutné.“
 
Okrem produktových noviniek – či už sa jedná o autobusy alebo nákladné automobily – predstaví Scania na IAA aj rad nových služieb alebo zdokonalené existujúce služby. Mnohé z nich majú spoločné to, že v konečnom dôsledku zvyšujú efektivitu podnikania jednotlivých zákazníkov.
 
Na IAA budú vystavené nasledujúce nákladné vozidlá Scania:
Scania P 320 6×2 * 4 – flexibilný ťahač na bionaftu pre distribúciu
Scania G 340 4×2 – ťahač s výkonným motorom na plyn
Scania R 730 4×2 – Blue Stream – exkluzívny ťahač limitovanej edície
Scania Streamline R 490 6×2 * 4 – kamión s motorom na bionaftu
Scania Streamline R 450 4×2 – ťahač s extra nízkym šasi a motorom len s SCR
Scania Streamline G 410 4×2 – ťahač s najnižšou spotrebou v histórii
Scania G 450 8×4 – kamión pre náročnú prácu v teréne
Scania Streamline R 520 6×4 – špičkový kamión, jediný na trhu s motorom V8
 
Na IAA budú vystavené nasledujúce autobusy Scania:
Scania Citywide – mestský autobus s vlastnou hybridnou technológiou
Scania OmniExpress – prímestský autobus spaľujúci 100% bionaftu
Scania Touring – luxusný diaľkový autobus poskytujúci maximálne pohodlie
 

Prečítajte si aj

Back to top button