Motorizmus

MAN na IAA 2014 v Hannoveri: Premiéra TGX D38

Na medzinárodnom veľtrhu úžitkových vozidiel IAA 2014 bude mať svetovú výstavnú premiéru MAN TGX D38. Súčasne zídu z výrobných liniek prvé zákaznícke vozidlá.

Inovatívne vysokovýkonné vozidlo MAN vyvinuli pre najťažšie práce v nákladnej doprave. Modifikované hnacie ústrojenstvo dostalo množstvo sofistikovaných funkcií a srdcom pohonného reťazca je nový motor D3876 so zdvihovým objemom 15,2 litra – elitná trieda v palete motorov MAN Euro 6. Reprezentuje špičkový potenciál a dodáva sa pre modelový rad TGX vo výkonových verziách 520 k (krútiaci moment 2500 Nm), 560 (2700 Nm) a 640 k pre extrémne ťažkú prevádzku (3000 Nm).
 
Radový šesťvalec využíva rovnakú základnú stavbu aj vysoko pevné materiály ako motory D20/D26, a teda vychádza z konštrukcie, ktorú overili milióny kilometrov. Súčasne sa však inžinieri z MAN Truck & Bus na ňom uplatnili najmodernejšie technológie. Tretia generácia systému common rail pracuje so vstrekovacími tlakmi až 2500 bar, čo sa spolu s ďalšími vylepšeniami odrazí na lepšej palivovej efektívnosti.
 
V dieselovom motore pre nákladné vozidlá konštruktéri po prvýkrát použili klenuté ventily. Toto riešenie spevňuje taniere ventilov, aby nemohlo dôjsť ani k minimálnemu poškodeniu pri otváraní a zatváraním ventilov – ventily a sedlá ventilov do seba zapadnú vždy pod ideálnym uhlom. Vďaka tomu na motore D3876 stačí nastaviť ventily pri každej druhej výmene oleja. 
 

V praxi overené dvojstupňové prepĺňanie zabezpečuje ideálne dodávanie vzduchu pre spaľovanie v širokom rozsahu otáčok: Motory MAN D38 odovzdávajú maximálny krútiaci moment už od 930 ot./min. Posunutie hlavného pracovného režimu motora do nižších otáčok znamená v praxi zníženie spotreby i opotrebovania komponentov. Pri novom motore dosiahli konštruktéri celkovú úsporu hmotnosti 160 kg v porovnaní s najvýkonnejším motorom Euro 5, osemvalcom D28 V8.
 
Kontinuálne brzdenie primárne obstaráva výfuková brzda EVB (Exhaust Valve Brake) s maximálnym brzdiacim výkonom 340 kW. Pre MAN TGX D38 je však k dispozícii ešte účinnejšia verzia –Turbo EVB, ktorá využíva špecifické prepĺňanie v režime brzdenia motorom, poskytuje výnimočne výkonné priebežné brzdenie a dosahuje brzdiaci výkon až 600 kW. Pritom minimálne zaťažuje chladiaci systém. Všetky verzie vozidiel TGX D38 sa dodávajú s prevodovkou MAN TipMatic 2, pri ktorej sú na výber tri nové funkcie, podporujúce špičkovú efektívnosť prevádzky.
 
Speed Shifting
Znamená, že medzi tromi najvyššími prevodovými stupňami (10., 11. a 12.) automatizovaný systém preraďuje rýchlejším tempom. Čiže napríklad pri jazde do kopca prevodovka vie meniť prevodové stupne smerom nadol rýchlejšie. Prerušenie dodávky krútiaceho momentu trvá kratšie, a teda sa redukuje spotreba.
 
EfficientRoll
Pri jazde s tempomatom na úsekoch s miernym klesaním nechá truck rolovať vlastnou zotrvačnosťou na voľnobehu a šetrí palivo. Jazda na voľnobežné otáčky: Táto funkcia sa využíva napríklad pri hustej premávke s častým spomaľovaním a rozbiehaním alebo pri prechádzaní kruhových objazdov. Pri takýchto situáciách vozidlo pokračuje v pohybe na voľnobežné otáčky, ak vodič nebrzdí.
 
Medzi inovácie patrí i nová generácia bezpečnostných a asistenčných systémov. Model TGX D38 disponuje napríklad „predvídavým“ tempomatom EfficientCruise. Systém mapuje trasu pred vozidlom prostredníctvom GPS – zisťuje a analyzuje blížiace sa stúpania aj klesania a prispôsobí tempo jazdy, aby tieto úseky prešlo s čo najmenšou spotrebou. V sériovej výbave vozidiel MAN TGX D38 bude aj asistent núdzového brzdenia EBA. Jeho úlohou je predísť kolízii alebo zmierniť následky nárazu zozadu do vozidla jazdiaceho pred kamiónom.
 
EBA pomocou radaru namontovaného v prednej časti trucku rozpoznáva pohybujúce sa vozidlá i statické objekty v jazdnom pruhu. Ak vodič nereaguje na blížiacu sa prekážku, systém začne nezávisle núdzovo brzdiť. Osvedčený systém LGS (Lane Guard System – varovanie pri mimovoľnom vybočení z jazdného pruhu) je zdokonalený – kamera monitoruje jazdu v pruhu s väčšou presnosťou. 
 

 
Modelový rad TGX je nielen mimoriadne výkonný, ale tiež variabilný: V ponuke je s riadením na ľavej i pravej strane, s kabínami XL, XLX a XXL, so širokým spektrom konfigurácií náprav pre ťahače a podvozky (4×2, 6×2 , 6×4). Špeciálne štvornápravové vysokovýkonné ťahače určené pre ťažké transporty (výkon 560 k alebo 640 k) dokážu prepraviť súpravy s celkovou hmotnosťou až 250 ton – v Hannoveri sa predstaví ťahač 41.640 8×4/4 D38. Verzie pre najťažšie aplikácie využívajú spojku s meničom krútiaceho momentu .
 
Vysokovýkonná výfuková brzda Turbo EVB je ideálna pre prepravu extrémne ťažkých nákladov, preto sa začne dodávať najprv do modelov pre tento segment. Pokiaľ ide o potenciál z hľadiska trakcie, vozidlá MAN TGX D38 sú ideálne pre stavebníctvo, zvážanie dreva alebo ako podvozky pre žeriavy. So svojimi výkonnými motormi dokážu prepravovať ťažké náklady vysokou priemernou rýchlosťou. Novým top-modelom MAN pokračuje v znižovaní celkových nákladov na vlastnenie vozidla a hoci TGX D38 nie je rekordérom v množstve „koní pod kapotou“, spája výnimočný potenciál s pozoruhodnou efektívnosťou. 
 

Prečítajte si aj

Back to top button