Motorizmus

Nová technológia umožňuje všestranný rozhľad

Spoločnosť Volvo Trucks vyvinula novú technológiu, ktorá eliminuje riziko nehôd spôsobených obmedzeným zorným poľom.

Táto technológia umožňuje vozidlu urobiť 360-stupňové skenovanie všetkého v jeho okolí. Vozidlo vyhodnocuje informácie z viacerých zdrojov súčasne, funguje podobne ako ľudská myseľ a navrhuje opatrenia ako predísť nehodám. Táto technológia je v súčasnosti v testovacej fáze a môže sa stať realitou zrhuba o päť až desať rokov.
 
Táto technológia je výsledkom unikátneho výskumného projektu s názvom Non-Hit Car and Truck, v spolupráci s Volvo Cars. Prvýkrát v histórii je možné, že vozidlo zaregistruje a hodnotí všetko, čo sa deje v jeho okolí a navrhuje opatrenia, aby sa zabránilo nehodám, napríklad kolízie s chodcami, cyklistami alebo iných vozidiel. Ak vodič nereaguje na navrhnuté akcie, riadenie alebo brzdový systém môže byť autonómne aktivované.
 
„Naša vízia bezpečnosti cestnej premávky je, aby neboli žiadne nehody, v ktorých bude účastníkom značka Volvo Trucks,“ hovorí Carl Johan Almqvist, riaditeľ bezpečnosti cestnej premávky a bezpečnostných produktov Volvo Trucks. „Táto jedinečná technológia nás posunula o ďalší krok smerom k našej vízii a dúfajme, že zachráni veľa životov v budúcnosti.“
 
Virtuálny spolujazdec
Hlavnou zložkou tejto technológie je dátová platforma, ktorá spája vstupy senzorov z kamier, radarov a ďalších senzorov umiestnených na všetkých stranách vozidla. Umožňuje vozidlu vykonávať 360- stupňovú kontrolu jeho okolia každých 25 milisekúnd. Všetky vstupné dáta sú interpretované, sú analyzované rizikové situácie a generované rôzne možnosti trasy pre vozidlá. Kombináciou niekoľkých senzorových systémov, technológia dokáže rozlíšiť a identifikovať rôznych účastníkov cestnej premávky, vrátane chodcov, cyklistov, motocyklistov a ďalších vozidiel. Systém vie  rozpoznať aj ich vzdialenosť a smer.
 
„Technológia môže predvídať dopravné situácie až päť sekúnd vopred, v závislosti na rýchlosti objektov a zmapovať najlepší akčný plán,“ hovorí Mansour Keshavarz, systémový inžinier v spoločnosti Volvo Trucks, ktorý pracoval s technológiou. „V mnohých ohľadoch táto technológia slúži ako spolujazdec – ale taký, ktorý vidí všetko okolo vozidla. Takže môže tiež upozorniť vodiča na veci, ktoré sa dejú tak, že on alebo ona môže zareagovať, napríklad varovanie s poplašným signálom alebo pri brzdení, aby nedošlo ku kolízii. „

Naliehavé úlohy
Technológia ešte nie je pripravená, aby bola použitá v obchodnom bezpečnostnom systéme. V porovnaní s automatizáciou v osobných automobiloch, existujú určité problémy, ktoré treba prekonať pri vývoji tohto typu technológie pre nákladné vozidlá. “Kamióny sú iný typ vozidla a nekonajú rovnakým spôsobom ako osobné autá v premávke. Napríklad, každý kamión je naložený inak a ich veľké rozmery im bránia vykonávať ťažké úhybné manévre – ako vybočenie rýchlo, aby nedošlo ku kolízii. Preto je dôležitý výskum a vývoj technológií najmä pre nákladné automobily, “ hovorí Mansour Keshavarz.
 
Uvedenie na trh môže prebehnúť podľa Carla Johana Almqvista približne o päť až desať rokov. “Hlavné komponenty už máme, ale musíme urobiť oveľa viac testovania, aby sme sa ubezpečili, že je systém bezporuchový. Ak sa nám podarí vyriešiť tieto problémy, budúcnosť bez nehody kamiónu je na dosah. „
7.októbra 2014
 
Fakty projektu Non-Hit Car and Truck project (bezkolízny project auta a kamiónu)
– Začalo to v septembri v roku 2010 v spolupráci s Volvo Car Corporation, AF Group, HiQ, Mecel a Chalmers University of Technology.
– Hlavným cieľom je vyvinúť technológie, ktoré znižujú riziko nehôd ako pre osobné, tak pre úžitkové vozidlá, a to najmä so zameraním na situácie, v ktorých dnešné aktívne bezpečnostné systémy nie sú dostačujúce.
– Koniec je v decembri 2014 a výsledky výskumu umožnia vývoj nových systémov aktívnej bezpečnosti, ktoré sa očakávajú, že budú pripravené pre komerčné zavedenie na trh nákladných vozidiel v priebehu 5 až 10 rokov.
 
Fakty, aktuálne aktívne bezpečnostné systémy Volvo Trucks
– Collision Warning with Emergency Brake (Varovanie pred kolíziou s núdzovým brzdením) – vyspelý systém núdzového brzdenia vybavený s výstrahou pred kolíziou s cieľom zabrániť vážnym nehodám spôsobených nepozornosťou.
- Lane Changing Support (Podpora pri zmene jazdného pruhu) – detekuje vozidlá v mŕtvom uhle na strane spolujazdca.
- Lane Keeping Support (Podpora udržania jazdného pruhu) – sleduje pozíciu vozidla na ceste. Keď systém zaznamená, že vozidlo vychádza, alebo smeruje mimo jeho pruhu, varovanie upozorní vodiča, aby on alebo ona prevzali kontrolu nad vozidlom a predišli tak závažnej nehode. Driver Alert Support (Varovanie vodiča) – varuje unaveného vodiča, a radí mu, aby si urobil pauzu.
 

Prečítajte si aj

Back to top button