Motorizmus

Nový Ford Focus a nový Ford Mondeo sú už v predaji

Úplne nový Ford Mondeo prichádza s technológiou detekcie chodcov, novými motormi a nižšou hmotnosťou kvôli úspore paliva.

V úplne novom Forde Mondeo sa predstaví nová technológia rozpoznávania chodcov, ktorá dokáže obmedziť závažnosť nehody alebo vodičovi pomôže nehode úplne zabrániť. Nový prednárazový bezpečnostný systém Pre-Collision Assist s funkciou rozpoznávania chodcov Pedestrian Detection sa v modeli objaví spolu s historicky najširšou ponukou pohonných jednotiek. V priebehu budúceho roka bude k dispozícii nový vznetový motor TDCi s dvojitým sekvenčným prepĺňaním a s výkonom 210 koní.
 
Nové Mondeo sa bude vyrábať ako štvordverový a päťdverový model a vo verzii kombi, vyvinutej špeciálne pre Európu. Zákazníkom ponúkne väčšiu kultivovanosť a lepšie remeselné spracovanie, nové technológie vrátane adaptívnych LED svetlometov, nafukovacích zadných bezpečnostných pásov a sedadiel Multi-Contour, ako aj dômyselný dizajn.
 
„Nové Mondeo je technologicky najvyspelejšie vozidlo značky Ford, ktoré sa doteraz predstavilo v Európe,“ povedal Ulrich Kösters, riaditeľ radu vozidiel spoločnosti Ford of Europe. „Funkcie, ako je napríklad prednárazový bezpečnostný systém s rozpoznávaním chodcov, slúžia na zvýšenie ochrany a bezpečnosti vodičov na preplnených mestských cestách.“
 
Rozpoznávanie chodcov
Nový prednárazový bezpečnostný systém s funkciou rozpoznávania chodcov dokáže zaznamenať ľudí na ceste alebo v jej blízkosti pred vozidlom – prípadne chodcov, ktorí by mohli križovať dráhu vozidla. Ak systém vyhodnotí riziko kolízie a vodič nereaguje na varovania, vozidlo začne automaticky brzdiť. Systém spracováva informácie z kamery namontovanej na čelnom skle a z radaru umiestnenom v nárazníku. Pomocou databázy „tvarov chodcov“ dokáže odlíšiť ľudí od typických predmetov nachádzajúcich sa popri ceste.
 
Ak systém zaznamená pred vozidlom chodca s rizikom bezprostrednej kolízie, vydá najprv zvukové a vizuálne varovanie. Ak vodič nereaguje, systém zmenší vzdialenosť medzi brzdovými doštičkami a kotúčmi, čím sa skráti čas potrebný na začatie brzdenia. Ak vodič stále nereaguje, vozidlo začne automaticky brzdiť, aby sa znížila jeho rýchlosť.

Konštruktéri testovali systém na uzavretých okruhoch, pričom používali figuríny v životnej veľkosti. Testovaním a vylepšovaním systému strávili mesiace na cestách po celom svete, aby preukázali spoľahlivosť systému v reálnych podmienkach. „Testy v reálnom prostredí boli dôležitou súčasťou vývoja. Chodci môžu mať nekonečný počet tvarov a veľkostí, pričom dokážu zaujať neobmedzený počet póz,“ povedal Gregor Allexi, konštruktér systémov aktívnej bezpečnosti v spoločnosti Ford of Europe. „Najazdili sme viac ako 500 000 kilometrov, pričom sme otestovali mimoriadne široké spektrum rôznych typov ľudí a potenciálnych situácií.“
 
Úplne nové Mondeo dokáže aj automaticky brzdiť, aby sa obmedzili následky nehody s vozidlom vpredu, prípadne sa jej úplne zabránilo. Systém aktívneho brzdenia Active City Stop funguje až do rýchlosti 40 km/h. Pri vyšších rýchlostiach vozidlo využíva nový prednárazový bezpečnostný systém, ktorý pomocou radaru a kamery prehľadáva oblasť pred vozidlom. Tento systém dokáže automaticky brzdiť plnou silou a prispieť tak k zmierneniu následkov, prípadne úplne zabrániť nárazu do zadnej časti iného vozidla.
 
Radarová technológia ďalej umožňuje využiť novú funkciu indikácie vzdialenosti Distance Indication a technológiu adaptívneho tempomatu. Funkcia indikácie vzdialenosti poskytuje vodičovi intuitívnu informáciu o časovom odstupe od vozidla vpredu. Adaptívny tempomat zasa automaticky udržiava zvolenú vzdialenosť od vozidla vpredu.
 
Dopredu nasmerovaná kamera okrem toho podporuje pomocníka pre zachovanie stopy v jazdnom pruhu Lane Keeping Aid, ktorý pomocou krútiaceho momentu do volantu navedie nové Mondeo späť do jazdného pruhu, ak systém zaznamená neúmyselný pohyb smerom k čiaram oddeľujúcim jazdné pruhy. Kamera ďalej slúži systému na rozpoznávanie dopravných značiek Traffic Sign Recognition, ktorý na displeji prístrojového panela zobrazuje poslednú zaznamenanú dopravnú značku s obmedzením rýchlosti, značku ukončenia zákazu a zákazu predbiehania.
 
Najširšia ponuka motorov
Súčasťou ponuky zážihových motorov pre nové Mondeo budú aj 1,5-litrové a 2,0-litrové motory EcoBoost spolu s úsporným a prekvapivo výkonným 1,0-litrovým zážihovým motorom EcoBoost, ktorý nedávno už tretíkrát po sebe získal ocenenie Medzinárodný motor roka. Nový Ford Mondeo sa bude predávať s 2,0-litrovými vznetovými motormi TDCi s výkonom 150 a 180 koní a neskôr aj s mimoriadne výkonným 2,0-litrovým vznetovým motorom TDCi s dvojitým sekvenčným preplňovaním turbodúchadlom, výkonom 210 koní a krútiacim momentom 450 Nm. Všetky pohonné jednotky určené pre Mondeo majú až o 14 percent nižšiu spotrebu paliva a emisie, pod čo sa podpísali rôzne technológie vrátane aktívnej masky chladiča.
 
Pevnejšia karoséria z pokročilých materiálov
Úplne nový Ford Mondeo je vyrobený z najmodernejších materiálov využitím najnovších výrobných postupov s cieľom zabezpečiť väčšiu tuhosť a vyššiu bezpečnosť pri súčasnom znížení hmotnosti a zabezpečení ekologickej udržateľnosti. Pri výrobe predných a stredných stĺpikov a strešných nosičov sa vôbec po prvýkrát použila vysokopevná oceľ vyrobená technológiou hydrotvarovania. Nová horčíková konštrukcia vnútornej časti dverí batožinového priestoru použitá v prípade štvor- a päťdverových modelov sa v porovnaní s tradičným ekvivalentom z ocele postarala o približne 40-percentnú úsporu hmotnosti.
 
Predný tlmič energie z recyklovaných materiálov pomohol pri karosérii ušetriť až 115 kg pri modeli s 1,5-litrovým motorom EcoBoost. Ide o prvú konštrukciu spoločnosti Ford, ktorá spĺňa požiadavky na ochranu chodcov v USA aj v Európe. Mondeo s 1,5-litrovým motorom EcoBoost váži o 25 kg menej ako predchádzajúca generácia s 1,6-litrovým motorom EcoBoost. Až 80 percent úspor hmotnosti konštruktéri znovu investovali do technológií na úsporu paliva, zníženie emisií CO2 či zvýšenie bezpečnosti a komfortu.
 
„Hmotnosť, ktorú sme ušetrili počas vývoja, sme starostlivo znovu investovali do systémov na úsporu paliva, ako sú napríklad aerodynamické kryty, technológia Auto Štart/Stop, funkcie na zaistenie komfortu a pohodlia, ako aj do pevnejšej a bezpečnejšej konštrukcie karosérie,“ povedal Kösters. „Pevnosť oblastí súvisiacich s bezpečnosťou sme zvýšili o 40 percent a uskutočnili sme tisíce počítačových simulácií a viac než 180 reálnych bariérových testov, pri ktorých sme overili ich funkčnosť.“ Karoséria Mondea obsahuje 61 percent vysokopevnej ocele. Pri konštrukcii strechy sa používa kalená oceľ, čím sa hmotnosť znížila o ďalších 0,5 kg.
 
Mondeo bude najkvalitnejším modelom Ford s najlepším remeselným spracovaním. Či už pre svoj ušľachtilý, elegantný, športový a mimoriadne expresívny exteriér, alebo interiér, v ktorom cestujúci nájdu prvky s optimalizovanou ergonómiou a pohodlím, kvalitné materiály a vybavenie.
 
Nové Mondeo, vyrábané v najmodernejšom závode v španielskej Valencii, bude mať športový profil kupé s nízkou strechou a pre verziu kombi bude v ponuke zasúvateľná panoramatická sklenená strecha. Štíhly bočný profil je vytvarovaný tak, aby sprostredkovával „vizuálnu ľahkosť“, zatiaľ čo dizajn dômyselnej a technickej prednej časti obsahuje nápadnejšiu lichobežníkovú mriežku, kapotu s prelismi a adaptívne projekčné svetlomety s tenkým dizajnom.
 
Nový Ford Focus
Nový Ford Focus pozdvihuje úroveň najpredávanejšej značky vozidla na svete odvážnejším a emotívnejším štýlom exteriéru, vysokou kvalitou remeselného spracovania, intuitívne riešeným novým interiérom, radom 18 nových alebo vylepšených asistenčných technológií vodiča a výrazne nižšou spotrebou paliva. Vo vozidle sa predstaví SYNC 2, vyspelý komunikačný systém vozidla z dielne automobilky Ford. Okrem toho vozidlo ponúka rad výkonnejších, no pritom úsporných motorov, ku ktorým patrí nový zážihový motor EcoBoost a vznetový motor TDCi, oba s objemom 1,5 litra.
 
„Neuspokojili sme sa len s tým, že sme jednotka; chceli sme urobiť z najlepšieho ešte lepšie, a to špičkovou novou verziou Focusu,“ uviedol Stephen Odell, prezident spoločnosti Ford pre Európu, Blízky východ a Afriku. „Nový Focus v sebe spája moderný dizajn, vyspelé technológie a špičkovú úroveň spotreby paliva s prirodzeným potešením z jazdy, vďaka ktorému je model Focus právom uznávaný.“
 
Kultivovaný dizajn
Nový Focus je v ponuke vo štvordverovej a päťdverovej verzii a vo verzii kombi, pričom prináša aj novú farbu karosérie – tmavomodrý odtieň Deep Impact Blue. Vozidlo má nižší a širší postoj, novú kapotu, novú prednú masku aj mriežku chladiča. Kapota má dynamický tvar klenúci sa od predného stĺpika po horné rohy mriežky chladiča v tvare obráteného lichobežníka, čo dodáva vozidlu výrazný a sebavedomý vzhľad.
 
Štíhlejšie, ostro rezané predné svetlomety a pretiahnuté hmlové svetlá zvýrazňujú odvážny charakter prednej časti, kým jemné chrómované prvky vyzdvihujú jej eleganciu. Elegantnejšia je aj zadná časť vozidla, ktorá prináša nové usporiadanie obloženia a dverí batožinového priestoru a užšie koncové svetlá.
 
„Našou predstavou bolo vniesť do dizajnu nového Focusu viac emócií s našou najnovšou ‚tvárou značky Ford‘,“ uviedol Joel Piaskowski, dizajnový riaditeľ spoločnosti Ford of Europe. „Nový Focus je výraznejší a športovejší a prináša kultivovanejší štýl povrchovej úpravy. Je jasným prísľubom zážitku z jazdy, ktorý na vás čaká vo vnútri.“
 
Nová stredová konzola s odkladacím priestorom ponúka viac priestoru a je do nej integrovaná aj nová posuvná lakťová opierka. Do novej nastaviteľnej konzoly sa zmestia fľaše a poháre rôzneho druhu, pričom naraz je možné vložiť do nej litrovú fľašu s vodou a pohár s objemom 0,4 litra. Zákazníkov, ktorí si zakúpia model Focus, poteší aj ticho v kabíne, ktoré dosahuje najvyššiu mieru v tejto triede vozidiel. Automobilke Ford sa ho podarilo dosiahnuť hrubšími kobercami, hrubším bočným sklom a lepšou izoláciou priestoru motora. „Reagovali sme na jednoznačnú túžbu zákazníkov po väčšej jednoduchosti vo vnútri vozidla,“ uviedol Piaskowski. „Vytvorili sme tak jasnejšie vizuálne prepojenie medzi hlavnými prvkami a výrazne sme zmenšili počet tlačidiel v kabíne.“
 
Úspora paliva a radosť z jazdy
Nový Focus sa vyznačuje vyššou hospodárnosťou: jeho spotreba paliva je až o 19 percent nižšia v porovnaní s aktuálnym modelom a produkcia emisií CO2 je výrazne nižšia v rámci celého modelového radu. Každý tretí Focus predaný v Európe v prvom polroku 2014 bol vybavený 1,0‑litrovým motorom EcoBoost, ktorý bol tento rok vyhlásený za Medzinárodný motor roka. 
 
Nový Focus bude naďalej ponúkať aj 1,0-litrovú verziu zážihového motora EcoBoost, ktorý dosahuje výkon 100 k a produkuje emisie CO2 na úrovni 99 g/km. Predchádzajúca verzia modelu sa v prvej polovici tohto roka stala v Európe prvým nehybridným vozidlom poháňaným zážihovým motorom, ktoré dosiahlo úroveň emisií CO2 pod hranicou 100 g/km.***

V ponuke bude aj s novým úsporným 1,5-litrovým zážihovým motorom EcoBoost od spoločnosti Ford, ktorý je dostupný vo výkonnostnej verzii 150 k a 182 k s novou šesťstupňovou automatickou prevodovkou. Pri spojení so šesťstupňovou manuálnou prevodovkou sa motor vyznačuje sedempercentnou úsporou paliva v porovnaní s odchádzajúcou 1,6-litrovou verziou motora EcoBoost, ktorá prinášala ekvivalentný výkon. V roku 2015 bude motor v ponuke aj so šesťstupňovou automatickou prevodovkou.
 
Nový 1,5-litrový vznetový motor TDCi od spoločnosti Ford s výkonom 120 k je spojený so šesťstupňovou automatickou prevodovkou PowerShift a mal by priniesť o 19 percent nižšiu spotrebu paliva v porovnaní s aktuálnym 2,0-litrovým motorom TDCi, ktorý dosahuje výkon 115 k a je spojený s prevodovkou PowerShift. Verzia s výkonom 150 k so šesťstupňovou manuálnou prevodovkou prinesie o 15 percent nižšiu spotrebu paliva než predchádzajúci model s výkonom 140 k.
 
Nový Focus ponúkne aj možnosť ovládania pomocou páčok na volante, vďaka ktorým bude môcť vodič meniť prevodové stupne a nespúšťať pritom ruky z volantu. Radiace páčky budú v ponuke v rámci voliteľnej výbavy pre vznetové aj zážihové motory s plne automatickou prevodovkou a prevodovkou PowerShift.
 
Ovládanie cez dotykovú obrazovku so systémom SYNC 2
Nový Focus je prvým vozidlom v Európe, ktoré bude vybavené systémom SYNC 2. Tento vyspelý informačno-zábavný systém od spoločnosti Ford obsahuje farebnú dotykovú obrazovku s vysokým rozlíšením a uhlopriečkou osem palcov, ako aj pokročilý systém hlasového ovládania, ktorý uľahčuje prístup k audiosystému, navigácii, klimatizácii a kompatibilným mobilným telefónom.
 
Navigačný systém rozhrania SYNC 2 taktiež po prvý raz v Európe prinesie režim rozdelenej obrazovky s podrobnými informáciami o križovatkách, funkciu ohlasovania názvov ulíc, trojrozmerné zobrazenie diaľničných križovatiek a orientačných bodov, ako aj cestovného sprievodcu MICHELIN.
 
Vďaka systému SYNC 2 môže vodič zadávať jednoduchšie „jednorazové“ navigačné ciele a taktiež požiadať systém, aby mu „prehral“ požadovaného interpreta. Jednoduchým stlačením tlačidla hlasového ovládania a vyslovením povelu „Som hladný (I am hungry)“ si zobrazí zoznam reštaurácií v okolí s možnosťou následnej navigácie k cieľu.
 
Vyspelé pohonné technológie
Nový Focus je prvým vozidlom značky Ford, ktoré ponúkne funkciu kolmého parkovania. Ide o novú technológiu parkovania bez používania rúk, ktorá pomáha vodičom zacúvať do parkovacieho priestoru súbežne s inými vozidlami. Aktuálny model Focus priniesol funkciu asistenta pozdĺžneho parkovania (Active Park Assist), ktorá využíva ultrazvukové senzory. Po stlačení tlačidla systém vyhľadá parkovacie miesto a prevezme riadenie vozidla, kým vodič ovláda plynový pedál a brzdu. Nový Focus obsahuje ešte ďalšie dva senzory, ktoré sú pridané do zadnej časti vozidla a umožňujú aj funkciu kolmého parkovania. Jej funkcia spočíva na rovnakom princípe.
 
Spoločnosť Ford zdokonalila aj svoj systém predchádzania nárazom pri nízkych rýchlostiach (Active City Stop), ktorý využíva senzory v prednej časti vozidla na vyhľadávanie stojacich objektov na ceste pred vozidlom. Ak sa vozidlo príliš rýchlo približuje k objektu vpredu, systém vopred vytvorí tlak v brzdovom systéme. Pokiaľ vodič stále nereaguje, systém zníži krútiaci moment motora a automaticky aktivuje brzdy, aby zmiernil dôsledky zrážky. Systém Active City Stop v novom Focuse pracuje pri rýchlostiach do 50 km/h, na rozdiel od aktuálnej verzie, ktorá funguje len do 30 km/h.
 
Podobne ako systém Active City Stop pracuje v prípade pohybujúcich sa objektov aj systém aktívneho brzdenia Active Braking, avšak s detekciou vozidiel v rozsahu od 8 km/h do 180 km/h. Pomáha vodičom pri vyšších rýchlostiach, napríklad na diaľnici, kde vydáva výstražné hlásenia a podľa potreby pribrzdí.
 
Aktuálna technológia adaptívneho tempomatu umožňuje vodičom modelu Focus udržiavať nastavenú vzdialenosť od vozidla pred sebou aj v prípade, ak ide dané vozidlo pomalšie, než je nastavená rýchlosť. Pre prípady, keď adaptívny tempomat nie je aktívny, prináša spoločnosť Ford nový systém upozornenia na dodržiavanie vzdialenosti (Distance Alert and Indication), ktorý taktiež predstavuje v Európe po prvý raz. Systém umožňuje vodičovi nastaviť vzdialenosť, ktorú chce udržiavať od vozidla pred sebou. Ak sa vodič náhodou priblíži k vozidlu na kratšiu vzdialenosť, systém vydá trojfázové varovanie v podobe výstražného signálu na palubnom displeji – počnúc sivou kontrolkou, následne žltou a nakoniec červenou.
 
Nový Focus bude po prvý raz vybavený aj technológiou MyKey z dielne spoločnosti Ford. Systém MyKey umožňuje majiteľovi naprogramovať kľúč, zvyčajne určený pre mladších vodičov, ktorým obmedzí maximálnu rýchlosť vozidla, zníži najvyššiu hlasitosť audiosystému a prípadne ho môže úplne zablokovať, ak vodič alebo spolucestujúci nemajú zapnuté bezpečnostné pásy. Systém dokáže zabrániť vodičovi deaktivovať bezpečnostné technológie.
 
Osvetlenie cesty
Vylepšený systém adaptívneho predného osvetlenia obsahuje nové bi-xenónové svetlomety HID s vysokou svietivosťou a dokáže prispôsobiť ich svetelné lúče tak, aby čo najlepšie vyhovovali aktuálnym podmienkam na ceste. Systém zhodnotí svetelné podmienky okolo vozidla, ako aj objekty na ceste pred vozidlom, a následne prispôsobí uhol aj intenzitu lúča svetlometov podľa jednej zo siedmich možností nastavenia, a to v závislosti od rýchlosti vozidla, uhla natočenia volantu a vzdialenosti od objektu pred vozidlom.
 
Pri vysokých rýchlostiach, ako napríklad na diaľnici, sa svetlomety zdvihnú, aby vrhali dlhšie a priamejšie lúče, a osvetlili tak dlhší úsek cesty pred vozidlom. V meste, kde sa jazdí pomalšie a pouličné osvetlenie je intenzívnejšie, sa zasa svetlomety sklopia nadol a rozptýleným svetlom intenzívnejšie osvetlia cestu bezprostredne pred vozidlom. Pri pomalšom prejazde zákrutami systém nasmeruje lúče ku krajnici vozovky, aby osvetlil prípadných cyklistov a chodcov. Pri vjazde do zákruty vyššou rýchlosťou systém pomáha vodičovi nasmerovaním svetla ďalej do zákruty.
 
Nový Focus bude aj naďalej ponúkať inovatívne funkcie, ktoré vodiči oceňujú a na ktoré sa spoliehajú. Jednou z nich je napríklad chránič hrán dverí, ktorý ako prvá technológia použitá v automobilovom priemysle vytvára štít proti ich náhodnému poškodeniu v podobe ochranného krytu, ktorý vysunie hneď po otvorení dverí a zakryje ním hrany dverí.

 

Prečítajte si aj

Back to top button