Motorizmus

Zákon o bezpečnejších a efektívnejších nákladných vozidlách sa posúva

V stredu (10.12.) schválila Európska únia (EÚ) zákon, ktorý má priniesť bezpečnejšie, aerodynamickejšie nákladné vozidlá, a zníži tak náklady aj emisie.

Pod tlakom výrobcov nákladných vozidiel sa však jeho platnosť posunie približne o 5 rokov. Výrobcovia kamiónov si totiž žiadajú viac času pre vývoj a testovanie nových truckov. Nová legislatíve im umožní aerodynamickejšie tvary, pripomínajúce tvar vysokorýchlostných vlakov. Doteraz tomu bránili limity dĺžky a hmotnosti, ktoré platia pre nákladné vozidlá.
 
Vedúce krajiny, na čele so Švédskom a Francúzskom, žiadali päť ročné moratórium pre nový dizajn, čo by oddialilo uvedenie nových, aerodynamickejších a úspornejších vozidiel na rok 2024. Argumentom bola potreba najskôr vyvinúť nové bezpečnostné požiadavky. Zdôvodňovali to potrebou vyvinúť najskôr nové bezpečnostné predpisy. Veľkí výrobcovia nákladných vozidiel, žiadali o odklad zavedenia nových rozmerov kabín, aby sa mohli vytvoriť rovnaké podmienky pre všetkých výrobcov.
 
Európska komisia, ktorá legislatívu navrhla, a Európsky parlament, chceli umožniť jej platnosť čo najskôr. Doterajší „hranatý“ tvar kamiónov podľa nich obmedzuje viditeľnosť vodičov, čo vedie k smrteľným zrážkam na úkor cyklistov a chodcov. Dohoda dosiahnutá v stredu znamená trojročný odklad, Európska komisia ale najskôr bude musieť vytvoriť nové bezpečnostné požiadavky pre nákladné vozidlá. Podľa predstaviteľov EÚ sa tak uvedenie truckov s novým dizajnom posunie s pôvodne plánovaného roku 2017 približne na rok 2019.
 
Združenie európskych výrobcov automobilov (ACEA) argumentuje, že ide o priemyselné odvetvie s produktmi určenými na dlhoročné cykly, ktoré vyžaduje aspoň desať rokov na vývoj tých najlepších návrhov. „Toto odvetvie si vyžaduje predvídateľný regulačný rámec a podporu. Výrobcovia vozidiel možno budú musieť urobiť významné zmeny na svojich vozidlách, keď príde táto legislatíva do platnosti. Kamióny sa nenavrhujú za noc, sú výsledkom dlhodobého výskumu a vývoja,“ povedal generálny sekretár ACEA Erik Jonnaert.
 
O čo ide
Európska smernica o váhe a rozmeroch bola revidovaná v roku 1996, jej ustanovenia sa však datujú do 80-tych rokov minulého storočia. Nariaďuje pravidlá pre ťažké nákladné vozidlá, aby bola zaručená bezpečnosť cestnej dopravy. Nový návrh tejto smernice vychádza z revízie z roku 2011. Má priniesť aerodynamickejšie vozidlá, ktoré obmedzujú emisie CO2 a využitie energie, a lepšie odzrkadľujú nové štandardy v intermodálnej doprave.
 

Prečítajte si aj

Back to top button