Motorizmus

Koncern Volkswagen zažíva najväčší škandál vo svojej doterajšej histórii

Automobilka Volksswagen (VW) sa zmieta v najväčšom škandále vo svojej 78-ročnej histórii.

Volkswagen falšoval emisné testy v Spojenýčh Štátoch Amerických. Používal na to sofistikovaný softvér, ktorý dokázal rozoznať, kedy prebieha testovanie množstva emisii. Podľa polohy volantu, rýchlosti vozidla, času, ktorý motor fungoval a barometrického tlaku, softvér rozpoznal, že vozidlo je testované a prispôsobil sa tomu. Prepol riadiacu jednotku do „testovacieho režimu“ a vozidlo tak produkovalo 10 až 40 krát menej emisii, ako keď jazdilo po ceste. Škan´dal okolo falšovanie výsledkov emisných testov zrazil akcie koncernu o tretinu (23.9.) a spustil sled viacerých udalostí.
 
Prezídium dozornej rady Volkswagenu rokuje o emisnom škandále
Prezídium dozornej rady Volkswagenu sa včera (23.9.) ráno zišlo vo Wolfsburgu a rokovalo o dôsledkoch škandálu týkajúceho manipulácie s emisiami v miliónoch vozidlách koncernu. Vedenie dozornej rady sa stretlo na neznámom mieste vo Wolfsburgu, uviedli pre Reuters dve osoby oboznámené so záležitosťou.
 
Prezídiu sa bude zodpovedať šéf koncernu Martin Winterkorn, ktorý bude musieť objasniť, ako prišlo k podvodu s emisiami v USA. Škandál bude automobilku stáť miliardy, poškodil jej meno a podľa niektorých má negatívny vplyv na imidž celého nemeckého priemyslu. Zatiaľ nie je jasné, či za to nesie zodpovednosť Winterkorn osobne.
      
V USA hrozí koncernu pokuta vo výške až 18 miliárd USD (16,14 miliardy eur). Volkswagen tu od roku 2008 predal takmer 500.000 áut s dieselovým motorom vybavených špeciálnym softvérom, ktorý pri emisných testoch znížil emisie pod požadované limity. V normálnej prevádzke však vypol systémy kontrolujúce emisie. V celosvetovom meradle sa škandál týka až 11 miliónov vozidiel koncernu.
      
Na včerajšom rokovaní prezídia dozornej rady, ktorého hlavnou témou majú byť personálne dôsledky škandálu, a teda aj budúcnosť šéfa Volkswagenu Martina Winterkorna, sa zúčastňujú aktuálny predseda dozornej rady Berthold Huber, šéf podnikovej rady Bernd Osterloh a jeho zástupca Stephan Wolf, Wolfgang Porsche ako zástupca najväčšieho akcionára Porsche SE a premiér Dolného Saska Stephan Weil. 
 
Škandál podľa analytikov poškodí imidž firmy
Aktuálny škandál nebude mať podľa analytikov na fungovanie firmy zásadnejší vplyv, hoci zaplatí vysokú pokutu a do istej miery utrpí jej imidž.
      
Analytička Poštovej banky Dominika Ondrová upozornila, že ešte nie je zrejmé, či sa problém týka aj automobilov v Európe, preto považuje za predčasné hovoriť o akýchkoľvek dosahoch na slovenskú ekonomiku. Pripomenula však, že v minulosti už aj iné veľké automobilky bojovali s rôznymi škandálmi v súvislosti s vyrobenými autami a s problémami sa dokázali popasovať.
      
„Podobný scenár očakávame aj pri tomto koncerne, a preto nepredpokladáme výraznejší vplyv ani na jeho slovenskú dcéru. Isté však je, že imidž Volkswagenu týmto problémom utrpí,“ uviedla Ondrová pre TASR. Ekonóm Slovenskej akadémie vied Vladimír Baláž je rovnako presvedčený, že podobných káuz už bolo veľa. „Tá kauza vyzerá strašná, obrovská, ale takýchto káuz mali veľké firmy veľa a mali ich omnoho závažnejšie. Každý zázrak trvá tri dni. Pre klientov z toho nevyplýva nič, pretože kvalitu jazdy na aute to neovplyvní,“ zhodnotil.
      
Pripustil, že určitý vplyv na činnosť firmy bude mať pokuta, ktorú bude musieť Volkswagen zaplatiť. „Ale oni sa budú odvolávať na súd, pokutu budú platiť v splátkach, čiže biznis by to nemalo nejakým závažným spôsobom ohroziť. Imidž áno, ale na to sa zabudne,“ domnieva sa Baláž.
      
Ondrová dodala, že firmu čakajú ďalšie vysvetľovania a testy automobilov nielen na americkom a európskom trhu, ale aj ďalších, kam VW vyváža, okrem iného napríklad aj do Ázie. Skupinu čakajú pokuty a na pokrytie nákladov spojených so škandálom už aj samotný Volkswagen ohlásil vyčlenenie balíka vo výške 6,5 miliardy eur. „Celá táto kauza nebude pre koncern lacnou záležitosťou,“ zdôraznila.
      
Saxo Bank poukázala na výrazný pokles akcií VW v uplynulých dňoch a príliš veľkú neistotu na trhoch. „Dôvodom, pre ktorý dnes vidíme takto veľký pokles akcií, je, že americké úrady sa nezdráhajú vyslať porušovateľom pravidiel i veľmi silný signál,“ povedal hlavný akciový stratég banky Peter Garnry. Predpokladá, že v nasledujúcich dňoch budú ceny akcií zrejme ešte kolísať. „Môže to trvať týždeň. Potom sa pravdepodobne začnú nakupovať dlhodobé akciové fondy a cena akcií Volkswagenu sa pravdepodobne ustáli. Príležitosti na opätovný rast akcií teda určite prídu,“ avizoval.
      
Slovenský závod automobilky sa ku kauze nevyjadruje. Jej nemecká centrála konštatovala, že Volkswagen intenzívne pracuje na vyšetrení nezrovnalostí použitého softvéru pri naftových motoroch. U väčšiny týchto motorov nemá podľa nej softvér nijaké účinky a odchýlky sa týkajú vozidiel s motormi typu EA 189 v celosvetovom objeme približne 11 miliónov.
 
Šéf automobilky Volkswagen M. Winterkorn odstúpil z funkcie
Výkonný riaditeľ nemeckej automobilky Martin Winterkorn včera napokon rezignoval na svoju funkciu a prevzal tak zodpovednosť za podvody firmy pri emisných testoch v USA. “Volkswagen potrebuje nový štart, a to aj v personálnej oblasti. Svojou rezignáciou chcem vytvoriť priestor práve na takýto nový štart,“ uviedol Winterkorn (68), ktorý stál na čele firmy osem rokov, v oficiálnom vyhlásení. Ako dodal, je šokovaný udalosťami posledných dní a toto rozhodnutie robí v záujme spoločnosti. Zo svojej strany si však nie je vedomý žiadneho pochybenia.
      
Výkonný výbor dozornej rady spoločnosti v samostatnom vyhlásení uviedol, že v nasledujúcich dňoch očakáva odchod aj ďalších členov manažmentu po tom, ako sa začalo interné vyšetrovanie, ktoré by malo určiť, kto všetko je zodpovedný za najväčší škandál automobilky v jej 78-ročnej histórii.
 
Obyvatelia Wolfsburgu sa obávajú, aby pre škandál VW nedopadli ako Detroit
Škandál nemeckého automobilového koncernu Volkswagen (VW) s falšovaním emisných testov otriasol aj mestom Wolfsburg, kde má koncern svoje sídlo, vďaka čomu si vyslúžilo prezývku „európsky Detroit“, konštatuje agentúra Bloomberg.
      
Wolfsburg je od Berlína vzdialený stovky kilometrov smerom na západ. VW tu má nielen svoje hlavné sídlo, ale financuje aj miestnu univerzitu, prevádzkuje najväčšie automobilové múzeum a je tiež vlastníkom miestneho futbalového klubu. Nemecký koncern je tak doslova srdcom mesta a jeho motorom, bez ktorého by nielen Wolfsburg, ale aj okolitý región „zhasli“. Škandál vyvoláva obavy, aby mesto nepostihol rovnaký osud ako americký Detroit, ktorý musel vyhlásiť bankrot.
      
VW zamestnáva vo Wolfsburgu až 72.000 ľudí, pričom mesto má len 125.000 obyvateľov. Rozmach automobilky pomohol stlačiť nezamestnanosť v meste na 4,9 %, čo je menej ako priemer v celom Nemecku. Aj hlavná turistická atrakcia mesta je spojená s Volkswagenom: Autostadt, 28-hektárový tematický park venovaný automobilom, ktorý bol dokončený v roku 2000. Dokonca aj párky, ktoré sa v tomto meste vyrábajú, nesú značku VW a predávajú sa po celej krajine.
      
Škandál s emisiami a hrozba obrovskej pokuty v USA tak vzbudzujú oprávnené obavy medzi obyvateľmi mesta. Hodnota akcií automobilky VW po vypuknutí škandálu klesla v pondelok (21.9.) takmer o 20 %. “Rozvoj Volkswagenu špecifickým spôsobom ovplyvnil aj naše mesto,“ uviedol starosta Klaus Mohr. Dodal, že v záujme Wolfsburgu je, aby sa celý prípad podarilo čo najskôr objasniť a uzavrieť. 
      
VW už oznámil, že v tomto štvrťroku si odloží bokom 6,5 miliardy eur na potenciálne náklady spojené s emisným škandálom, ktorý sa týka až 11 miliónov áut. Nemecká vláda sa chystá vyslať tento týždeň do Wolfsburgu tím vyšetrovateľov. Americká Agentúra pre ochranu životného prostredia (EPA) totiž Volkswagen obvinila, že do celej rady dieselových modelov VW a Audi namontoval softvér, ktorý umožňuje zamaskovať pri testovaní výfukových plynov skutočné hodnoty emisií oxidu dusíka. Automobilka teraz čelí vyšetrovaniu, a to nielen v USA, ale už aj v Južnej Kórei a ďalších štátoch sveta.
      
Obyvatelia mesta s napätím vyčkávajú, čo sa bude diať a dúfajú, že koncern krízu nakoniec prekoná. Veď živí väčšinu ľudí v meste aj v blízkom okolí. Traja muži a dve ženy, ktorých sa reportéri Bloomberg pýtali na škandál, zdvorilo odmietli celú záležitosť komentovať so slovami: „Pracujem vo Volkswagene.“
 

Prečítajte si aj

Back to top button