Cestná doprava

Hustota diaľničnej siete v SR bude aj po PPP projektoch nízka

Výdavky na výstavbu diaľnic sa v nasledujúcich troch rokoch prostredníctvom tzv. PPP projektov viac ako zdvojnásobia. Hustota diaľničnej siete na Slovensku však bude aj po ich realizácii stále nízka, tvrdia vo svojej aktuálnej analýze ekonómovia UniCredit Bank.

"Aj po relatívne skokovej výstavbe 155 kilometrov diaľnic cez PPP projekty bude Slovensko z pohľadu hustoty diaľničnej siete stále patriť medzi zaostávajúce krajiny. Česko bude mať stále o 19 % hustejšiu sieť diaľnic, Maďarsko o 43 %, Rakúsko o viac ako 120 % a Nemecko až o 220 %," konštatujú analytici. Medzi ekonómami podľa nich existuje zhoda, že v čase krízy sú jedny z najlepších práve investície do infraštruktúry. Oproti klasickému verejnému obstarávaniu majú navyše PPP projekty podľa ich obhajcov spravidla vyššiu efektivitu nákladov a lepšie dodržiavanie časového harmonogramu výstavby.
"Kým v PPP projektoch došlo podľa štúdie Európskej investičnej banky k prekročeniu rozpočtu len v 20 % prípadov, v prípade klasického obstarávania až v 73 % prípadoch. Rovnako sa pri PPP nedodržal dohodnutý termín v 24 %, kým pri tradičnom obstarávaní v 70 % prípadoch," približujú analytici UniCredit Bank. Na Slovensku plánované mohutné investície do výstavby diaľnic podľa nich zmenia aj štruktúru stavebníctva v krajine. V tejto súvislosti očakávajú, že výstavba budov bude u nás aj naďalej zaostávať a značná časť stavebnej kapacity sa tak presunie práve k budovaniu infraštruktúry.

zdroj: TASR, foto: internet

Prečítajte si aj

Back to top button