Cestná doprava

Nová možná vláda chce prehodnotiť PPP

Nová možná vládna koalícia, ktorá sa aktuálne formuje zo štyroch stredopravých politických strán, chce prehodnotiť výstavbu ciest cez projekty verejno-súkromného partnerstva (PPP).

Všetky strany – SDKÚ-DS, SaS, Most-Híd a KDH – však zhodne pre TASR deklarovali, že chcú pokračovať vo využívaní tohto nástroja.
Problémom by mohla byť iba Občianska konzervatívna strana (OKS), niekoľko zástupcov ktorej sa cez kandidátku Mostu-Híd dostalo do parlamentu. „Môj názor je taký, že by sa mal výrazne prehodnotiť ten zámer stavať prostredníctvom PPP. Najmä z hľadiska toho, či je to efektívne a či tie náklady, ktoré takto vzniknú, nebudú výrazne vyššie, ako keby sa stavalo štandardným spôsobom,“ podotkol pre TASR Ondrej Dostál z OKS.
Dostál tvrdí, že pokiaľ by využitie PPP prinieslo vysoké náklady, treba zvážiť urýchlenú výstavbu ciest týmto spôsobom. Strana Most-Híd však proti projektom PPP nie je. „Naším záujmom je, aby sme to prehodnotili z hľadiska efektivity, aby sme stavali za toľko, za koľko je nevyhnutné,“ povedal podpredseda strany Zsolt Simon.
Podpredseda KDH Anton Marcinčin zdôraznil, že jeho strana nechce zastaviť výstavbu ciest cez PPP. „Nemôžeme však zase stavať diaľnice za každú cenu, lebo v podstate sa väčšinou nikdy nič nerobí za každú cenu, lebo potom by nebolo treba žiadnych ekonomických analýz, ani žiadna efektívnosť, ani plánovanie, ani nič, ak by sme si povedali, že cena nehrá žiadnu úlohu,“ upozornil ekonóm.
Najsilnejšia strana SDKÚ-DS a mimoparlamentná SaS zhodne tvrdia, že problémom sú analýzy. „Nie je predsa možné, aby rôzne analýzy hovorili o predražení v hodnote miliárd eur, to snáď nie je normálne,“ podotkol Stanislav Janiš z SDKÚ-DS. Finančnú efektívnosť je tak potrebné v prípade PPP preveriť. „My sa PPP a priori nebránime, ale jednoducho nesmú to byť predražené projekty. PPP je bežná forma financovanie výstavby ciest, ale aj iných objektov v celej Európe, na celom svete,“ uzatvoril Martin Chren zo SaS.

Prečítajte si aj

Back to top button