Cestná doprava

Nitra hľadá spôsoby, ako znížiť náklady na mestskú autobusovú dopravu

Nitrianskej radnici sa nepáči suma, ktorú každoročne vynakladá dopravnému podniku na preplácanie výkonov vo verejnom záujme v mestskej autobusovej doprave.

Kým v rokoch 2002 až 2006 šli na tento účel z mestského rozpočtu približne dva milióny eur, za rok 2009 to už bola suma tri milióny eur. Podľa nitrianskeho primátora Jozefa Dvonča i viacerých poslancov je táto suma príliš vysoká. „Dosahuje úroveň ročného investičného rozpočtu mesta,“ pripomína poslanec Ján Vančo. Mesto preto vykonalo u dopravcu, ktorým je Veolia Transport Nitra, viacero kontrol. Tá posledná podľa Dvonča preukázala, že nároky dopravného podniku sú opodstatnené. „Máme porovnanie s inými krajskými mestami. Tie náklady mesta Nitra na tú prepravu sú najnižšie zo všetkých krajských miest, ale nám sa aj tak zdá tá cena príliš vysoká. Takže hľadáme všetky cesty, ako sa dopracovať k spolupráci s Veoliou na nejakom riešení,“ uviedol primátor.

Znížiť tieto straty, ktoré vznikajú dopravcovi pri výkonoch vo verejnom záujme, by bolo podľa Dvonča možné iba úpravou grafikonu, alebo zvýšením cestovného. Ako však zdôraznil, magistrát touto cestou nechce ísť. „Za momentálnej situácie a kalkulačného vzorca, ktorý existuje, nevidím cestu na nejaké razantné zníženie nákladov ani v tomto roku,“ skonštatoval. Mesto preto už dlhšiu dobu hľadá iné cesty, ako náklady na mestskú autobusovú dopravu znížiť. „Mali sme dokonca záujem vstúpiť do orgánov tejto spoločnosti cez Fond národného majetku. To znamená, že keď sme sa bavili o integrovanej doprave, tak sme chceli, aby sem s 20 percentami vstúpil vyšší územný celok a 20 percentami mesto. Tým pádom by sme si vedeli zabezpečiť aj kontrolné mechanizmy,“ vysvetlil primátor.

Dvonč pripomína, že mesto rokuje s Nitrianskym samosprávnym krajom aj o zavedení integrovanej dopravy. Aké by to malo dopady na výšku strát dopravného podniku, je však podľa jeho slov iba ťažké odhadnúť. „Treba určiť integrátora, ten by vyberal cestovné a to by sa potom rozdelilo na mestskú a prímestskú dopravu,“ uviedol. Integrovaná doprava je podľa Dvonča prioritou radnice, celkom však nevylučuje ani iné riešenia. „Ja by som bol aj za vlastný mestský dopravný podnik, s tým, že mesto by zbieralo tržby od obyvateľov, tendrovalo by linky a hľadalo možnosti úspory,“ vysvetlil. Radnica sa myšlienkou vlastného dopravného podniku zaoberá už dlhšie, doterajšie úvahy však zatiaľ k žiadnym konkrétnym riešeniam neviedli.
 

Prečítajte si aj

Back to top button