Cestná doprava

Budúcnosť dopravy v mestách: Ahmedabad

Prvé z 15 miest, ktoré sa zúčastnili štúdie „Čo chcú mestá?“, je indický Ahmedabad.

Ahmedabad je piatou najväčšou metropolou v Indii. Celosvetovo dosahuje tretí najvyšší hospodársky rast. V súčasnosti má 5,6 milióna obyvateľov, a ročný rast populácie je 2,4%. Ak sa táto miera rastu udrží, okolo roku 2030 bude mať mesto viac ako 8 miliónov obyvateľov. Dopravný systém v Ahmedabade pozostáva zo všeobecnej mestskej hromadnej dopravy, podporovanej nedávno vyvinutým systémom Bus Rapid Transport (BRT). Spoločne tieto dva systémy prepravia denne asi millión cestujúcich. 
Okrem toho jazdí po meste 60 tisíc rikší, typických indických dvoj resp. trojkolesových taxíkov, ktoré podľa najnovšieho nariadenia úradov, musia jazdiť na stlačený zemný plyn (CNG). Tento krok bol kľúčový pre zlepšenie kvality ovzdušia v Ahmedabade. Vo väčšom, metropolitnom regióne, je verejná doprava prevádzkovaná diaľkovými autobusmi, ktoré patria štátnym aj súkromným spoločnostiam. Regionálne vlaky spájajú Ahmedabad s niekoľkými lokálnymi železničnými uzlami. Všetky zo spomínaných druhov dopravy spolu denne prepravia ďalších asi 250 tisíc ľudí.
 
Vďaka dopravnej infraštruktúre a investíciám do zlepšenia možností pre chodcov, sa 58% presunov v meste vykonáva verejnou dopravou alebo bez použitia motorového dopravného prostriedku. Ahmedabad chce výrazne rozšíriť svoj autobusový systém BRT. Čoskoro budú hotové aj plány metra a začne sa s jeho výstavbou. Nejde však o lacné záležitosti, mesto preto využíva rozumné finančné riešenia. Ako príklad môžeme uviesť 14% rast cien mestských pozemkov a realít, ktorý priniesol rozvoj dopravnej infraštruktúry v ich okolí.
 
Dlhodobé plánovanie je pre riešenie prudkého ekonomického a populačného rastu nevyhnutné. Ahmedabad má podrobne vypracovaný plan pre budúcnosť mestskej dopravy. Na druhej strane, na okolitom vidieku vznikajú nové osídlenia s nízkou hustotou zaľudnenia, a tie môžu priniesť ďalšie výzvy pre riešenie dopravy v metropole. Ďalším nie príliš priaznivým faktom je, že “bezmotorové” cestovanie je v meste menej populárne, ako tomu bolo v minulosti. Úradníci zodpovední za plánovanie, chcú zaistiť trvalo udržateľný rozvoj nových mestských a prímestských oblastí, avšak zároveň chcú posilňovať existujúcu mestskú dopravu a vyvíjať nové dopravné služby pre obyvateľov.  
Kvalita života a trvalo udržateľný rozvoj
Základným dokumentom rozvoja je Integrovaný plan mobility (IMP – Integrated Mobility Plan). Zahŕňa rozvoj mesta aj jeho priľahlých oblastí, spolu ide o plochu s rozlohou 7 100 km2. Primárnym cieľom plánu je jeho integrita s národnou stratégiou rozvoja dopravy, ktorá v Indii vznikla v roku 2006. Jej úlohou je podporiť verejnú dopravu a zlepšiť cestnú dopravu s pomocou ekologických vozidiel. IMP sa pri znižovaní znečistenia ovzdušia a hľadaní riešení na odstránenie dopravných zápch nesústredí len na verejnú dopravu. Odporúča aj také možnosti prepravy ako sú bicykel alebo chôdza.
Plán načrtáva aj možnosti efektívneho spojenia odľahlých častí mesta a ich napojenie na mestký dopravný systém. IMP počíta s efektívnym prepojením jednoltivých druhov dopravy, aby bolo jednoduché prestupovať z jedného dopravného prostriedku na iný. Vzniknú nové prestupné stanice, schopné poňať veľké objemy pasažierov. V ich blízkosti sa budú nachádzať zelené trávnaté plochy a oddychové zóny. Základnou myšlienkou je vytvoriť dopravný systém, ktorý bude podporovať rozvoj a napredovanie mesta, zabezpečí vysokú kvalitu života, no zároveň zabezpečí kontinuálny rozvoj ekológie v meste.
 
Ahmedabad (India)
ZÁKLADNÉ ÚDAJE
Počet obyvateľov:
5,6 mil.
Miera rastu populácie:
2,4%
Rozloha:
475 km2
Hustota zaľudnenia:
11 728 obyvateľa / km2
HDP na obyvateľa:
11 774 €
Osobné automobily:
36 / 1 000 obyvateľov
Motocykle:
218 / 1 000 obyvateľov
Cena nafty:
0,72 € / liter
Priemerná cena lístka MHD:
0,144 € / jedna cesta
 
DOPRAVNÁ INFRAŠTRUKTÚRA
Mestské autobusy:
549 km
Bus Rapid Transport:
85 km
Diaľková autobusová doprava:
2 110 km
Motorizované rikše:
60 000
Regionálne vlaky:
377 km
 
VYUŽITIE JEDNOTLIVÝCH DRUHOV DOPRAVY
Individuálna motorizovaná doprava:
42%
Verejná doprava:
16%
Bicykel:
14%
Chôdza:
22%
Iné:
6%
 

Prečítajte si aj

Back to top button