Cestná doprava

Budúcnosť dopravy v mestách: Istanbul

Ako sa pasuje s dopravnou situáciou mesto ležiace medzi Európou a Áziou?

Istanbul má 13,3 mil. obyvateľov. Je kultúrnym aj ekonomickým centrom Turecka. Zo severu na juh je dlhé 45 km, z východu na západ až 165 km. Každý deň cestuje medzi Európou a Áziou 1,1 mil. ľudí. Vlastníctvo automobilu je stále pomerne nízke: 145 áut na 1000 obyvateľov. Cesty Istanbulu brázdi v súčasnosti asi 3 mil. automobilov, ďalších 700 pribúda každý deň. 
 
Tento nárast sa prejavuje aj v doprave. Bežné sú zdržania a dopravné zápchy. Systém verejnej hromadnej dopravy pozostáva z dvoch prímestských železničných tratí, štyroch liniek metra, dvoch liniek modernejších odľahčených a dvoch liniek historických električiek, systému autobusových liniek a dokonca aj lanovky.
 
Okrem mestských liniek autobusov je od roku 2007 v prevádzke systém prímestskej autobusovej dopravy. Má jedinú linku, ktorá je dlhá 52 km. Denne prepraví 700 tis. ľudí. Istanbul v posledných rokoch výrazne rozšíril možnosti svojej verejnej mestskej dopravy. Pribudli parkoviská s možnosťou vymeniť automobil za MHD, informačné centrá pre cestujúcich či integrované čipové karty, ktoré sa dajú použiť pre viac druhov dopravy.
 
Až polovicu zo všetkých presunov v rámci mesta vykonávajú jeho obyvatelia pešo, 35% využíva MHD, 16% automobil. Počet presunov v rámci mesta sa rapídne zvýšil. Zatiaľ čo v roku 2004 ich bolo 11 mil., v roku 2011 ich istanbulčania urobili 23 mil. Do roku 2023 sa počíta s dvojnásobkom tohto čísla. Aj preto sa už v súčasnosti rieši, ako sa mesto s touto výzvou vysporiada.
 
Aby sa dosiahla maximálna efektivita, mesto vypracovalo strategický plán rozvoja dopravy. Veľké investície pôjdu do železničnej infraštruktúry a ciest. Posilniť sa má spojenie medzi ázijskou a európskou časťou mesta. Stavať a rekonštruovať sa budú aj početné pešie zóny, najmä v historických častiach.
 
Dôraz na ľudí
Práve želznice sa stali jedným z hlavných bodov strategického plánu. Do roku 2023 chce mať mesto sieť železníc s dĺžkou 640 km. Dopĺňať ho majú ďalšie druhy dopravy, tak, aby boli presuny v rámci mesta rýchle a pohodlné. Cieľom plánovačov je, aby sa mesto stalo dostupnejším. Pracovné pozície a s nimi aj ľudia by mali byť rozptýlení na rozľahlejšom území, ako tomu bolo v minulosti.
 

 

 

Prečítajte si aj

Back to top button