Cestná doprava

Vlaky zadarmo odlákajú z regionálnych autobusov 15 miliónov cestujúcich, tvrdí ZAD

Vlaky pre študentov a dôchodcov zadarmo a tiež výraznejšie zľavy pre pracujúcich odlákajú z regionálnych autobusov približne 15 miliónov cestujúcich.

Taký je odhad Zväzu autobusovej dopravy (ZAD), podľa ktorého takýto krok prinesie samosprávnym krajom výpadok tržieb vo výške 15,8 milióna eur. Autobusári preto žiadajú od štátu finančnú kompenzáciu týchto strát, aby sa nemuseli rušiť spoje či zvyšovať cestovné. „Pokiaľ štát našiel finančné prostriedky na to, aby sanoval výpadok tržieb v železničnej doprave, tak by mal finančne podporiť vyššie územné celky (VÚC), aby výpadok, ktorý očakávame, mohli takisto sanovať,“ zdôraznil na dnešnej tlačovej konferencii v Bratislave prezident ZAD Peter Pobeha.
      
Autobusoví dopravcovia pritom za minulý rok prepravili vo všetkých regiónoch Slovenska približne 188 miliónov cestujúcich. Z autobusov do vlakov by sa tak malo podľa odhadov ZAD presunúť zhruba 8 % ľudí, čiže vyše 15 miliónov cestujúcich. Autobusári očakávajú, že časť cestujúcich zmení svoje správanie a rozhodne sa skôr pre vlakovú dopravu než autobusy. Najpravdepodobnejšie je to podľa Pobehu v tých regiónoch, kde je rozvinutejšia železničná doprava.
      
ZAD zároveň podporuje myšlienku, aby sa vlaky a autobusy objednávali z jedného centra. Namiesto zriadenia akejsi centrálnej dopravnej autority však navrhujú, aby aj regionálna železničná doprava prešla do kompetencie VÚC tak, ako je v súčasnosti autobusová doprava. Objednávanie dopravných výkonov v regiónoch má totiž podľa autobusových dopravcov väčší význam, keďže jednotlivé kraje vedia lepšie posúdiť potreby daného regiónu.
      
Podľa ministerstva dopravy je však neprípustné, aby jedným smerom z jedného miesta prakticky v rovnakom čase vyrážali poloprázdny vlak aj autobus, ktoré si takto navzájom konkurujú, pričom sú oba tým či oným spôsobom dotované z daní občanov. „Preto je pre nás podstatné vytvoriť efektívny systém verejnej osobnej dopravy s ohľadom na územia takzvaných funkčných regiónov,“ priblížil hovorca rezortu dopravy Martin Kóňa.
      
Hranice VÚC nie sú podľa jeho slov vždy totožné s dlhodobo stabilizovanou sieťou železničných regionálnych spojov a niektoré regionálne železničné spoje vedú aj cez tri kraje. „O tejto téme dlhodobo vedieme rokovania s jednotlivými samosprávnymi krajmi a budeme v nich pokračovať aj v najbližších dňoch a týždňoch,“ dodal Kóňa. Forma, v akej by spomínaná „dopravná autorita“ mala fungovať, nie je dnes podľa neho definitívne stanovená. „Dôležité je, aby na jednom ucelenom území existoval jeden objednávateľ autobusovej i železničnej dopravy,“ konštatoval.
 

Prečítajte si aj

Back to top button