Cestná doprava

Trnavský kraj chce rušiť autobusové spoje, veľa z nich do malých a koncových obcí

Možnosť vyjadriť sa k optimalizácii liniek prímestskej dopravy, ktorá prináša návrh redukcie asi 196 autobusových spojov, využilo včera zhruba 50 starostov a primátorov obcí a miest.

Na pôde Úradu Trnavského samosprávneho kraja (TTSK) sa zapojili do diskusie, ktorá však viac ako konkrétne výsledky priniesla témy a inšpirácie do budúcich rokov. Starostovia z nej neodchádzali spokojní. Kraj dal nový grafikon spojov do pripomienkového konania, ktoré skončilo 15. októbra. Podľa riaditeľky odboru dopravnej politiky TTSK Alexandry Silberhorn požiadavky a pripomienky vznieslo asi 35 percent samospráv.
 
Kraj dal tým obciam, kde sa rozhodol spoje redukovať z dôvodu nerentabilnosti, možnosť ich udržania za podmienky, ak sa budú podieľať na financovaní. Starostovia však dnes poukázali na to, že pre malé a koncové obce, ktorých sa týka redukcia najviac, by to bolo zväčša likvidačné. „Ak by sme to chceli urobiť, to si môžeme rovno zobrať pôžičku,“ konštatoval starosta Pastuchova Ladislav Ištok. Podľa riaditeľa Úradu TTSK Ľuboša Dušeka bol pôvodný návrh redukcie spojov asi o 1 milión kilometrov za rok, čo predstavuje asi 5 percent celkového objemu prímestskej dopravy v kraji.
 
Úspora finančných prostriedkov by bola okolo 1 až 1,5 percenta. „Po úpravách sa bavíme o redukcii zhruba 300.000 kilometrov, čo je úspora financií 0,5 percenta,“ uviedol. Kraj podľa jeho slov v posledných rokoch na tento druh dopravy prepravcom dopláca okolo 12,5 milióna eur nad rozsah záloh. „Je to na hrane,“ zhodnotil s tým, že krajská samospráva na to už nemá. Pritom nie je vylúčené, že situácia sa môže zhoršiť v súvislosti so zavedením bezplatného cestovného na železnici.
      
Plénum vyslovilo niekoľko návrhov, ktorými sa môže krajská samospráva podľa Dušeka zaoberať pre budúcnosť. Hlavný kontrolór Horných Orešian pri Trnave Ivan Greguš navrhol, aby sa rušili tie spoje, ktoré sú duplicitné s vlakovou dopravou. Zostanú tak prostriedky pre spoje do malých a koncových obcí. Starosta Rovenska Ján Ňukovič požiadal, aby takú dôležitú otázku, ako je redukcia spojov, nabudúce riešil kraj radšej diskusiou po jednotlivých okresoch.
 
Nepáči sa mu, že pri analýze rentabilnosti spojov sa uplatnil iba matematický princíp (v priemere pod 8 ľudí na spoj) a nezohľadňovali sa ďalšie okolnosti. Na to, že mnohé obce redukciou utrpia zásadne, poukázal okrem iných starosta Pastuchova, keď posledný spoj do obce podľa novej úpravy prichádza o 16.35 hodine. Žiadne spoje počas soboty a nedele a zrušené spoje na kopanice hlásila starostka obce Prietrž Dana Blažková. V Koválovci musia školákov z vyučovania už dlhšie voziť za vlastné.
      
„Koncepcia liniek v kraji je stará 50 rokov,“ upozornil starosta Horného Trhovišťa Tibor Veľký. Podľa neho je potrebné, aby bol prepracovaný celý systém, vznikli úplne nové, spojené či predĺžené,  a tým rentabilné autobusové linky. Silberhorn uviedla, že TTSK za už zaoberá prípravou nového plánu dopravnej obslužnosti v kraji, je to však zdĺhavý proces.
 
Prednosta Obecného úradu v Kútoch Dalibor Holúbek upriamil pozornosť na možnosť zavedenia integrovanej dopravy, kedy by sa zrušili súbežné linky a robili lokálne zvozy cestujúcich  z okrajových častí k spojom. Dušek reagoval, že Trnavský kraj sa integrovanou dopravou zaoberá už dlhší čas, má však nadväzovať na projekt v Bratislavskom kraji, ktorý nie je ešte stále hotový.
 

Prečítajte si aj

Back to top button