Cestná doprava

Zmenu zákona o dani z motorových vozidiel odmietajú mestá v Bratislavskom kraji

Potom, čo so zmenami v zákone o dani z motorových vozidiel vyjadril nesúhlas Bratislavský samosprávny kraj (BSK), sa proti vládnemu návrhu novely zákona postavili aj samosprávy hlavného mesta SR i miest v Bratislavskom kraji.

Konkrétne ide o mestá Malacky, Stupava a Senec. Návrhom zákona by sa mali poslanci NR SR zaoberať po komunálnych voľbách. Zastupiteľstvo BSK už na svojom zasadnutí 3. októbra jednoznačne deklarovalo, že zmeny, ktoré by od 1. januára 2015 mali znamenať, že príjem z daní z motorových vozidiel prejde na štát, bude pre kraj znamenať výrazný deficit. BSK vypočítal stratu na 25 miliónov v priebehu nasledujúcich štyroch rokov s tým, že každý ďalší rok by strata dosahovala desať miliónov eur.
      
Predseda BSK Pavol Frešo upozornil, že BSK oproti iným krajom už znevýhodňuje  súčasný systém prerozdelenia daní z príjmov fyzických osôb (DPFO). Poukázal na to, že v prepočte na obyvateľa BSK prispel v rámci DPFO sumou 326 eur a naspäť dostal 54 eur. „Ostatné kraje dostali na hlavu podstatne viac, napríklad v Banskobystrickom kraji je to až 94 eur na obyvateľa,“ skonštatoval Frešo.  
 
Uviedol, že toto prerozdelenie berie kraj ako pomoc BSK ostatným krajom na Slovensku. „S touto solidaritou, ktorá má vyrovnávať regionálne rozdiely nemáme problém a chceme ostať solidárni aj naďalej, no sme proti ďalším legislatívnym znevýhodneniam pre BSK,“ uviedol Frešo.
      
Doteraz nižšiu sumu z DPFO kompenzoval pre BSK vyšší výnos z dane z motorových vozidiel. Tieto peniaze  BSK využíval nielen v doprave, ale aj v oblasti školstva, sociálnych služieb či zdravotníctva. Zníženie prostriedkov zmenou zákona by podľa vedenia kraja ohrozilo zabezpečenie kompetencií kraja v službách pre obyvateľov.
      
Novelu zákona už aj pred poslancami NR SR kritizoval i primátor Bratislavy Milan Ftáčnik. „Považujem to za nesystémový návrh. Pomáha sa siedmim krajom a jednému sa berie. Bude to mať negatívny dopad aj na obyvateľov Bratislavy, ktorí dostávajú z BSK služby. Vnímame to ako negatívny krok,“ deklaroval. Zároveň dodal, že ak diskutovať o inom systéme financovania krajov, tak o systémovom so zohľadnením obidvoch daní a nie tak, že vyrieši iba jednu daň a tie dopady nechá na jeden samosprávny kraj.
      
Podľa Pavla Freša je okrem  zníženia príjmov pre BSK  návrh novely neprijateľný aj preto, lebo berie samosprávnym krajom dosah na daňový príjem o ktorého využití môže kraj rozhodovať. „Župná samospráva prichádza o vlastný príjem, ostáva odkázaná na vládu a porušuje sa tým princíp samosprávnosti,“ zdôraznil Frešo. Podľa jeho názoru môže po zmenách v systéme daní z motorových vozidiel prísť k obmedzeniam suverenity miest a obcí v oblasti dane z nehnuteľnosti.
 

Prečítajte si aj

Back to top button