Cestná doprava

Scania predstavila svoje hasičské a záchranárska vozidla na veľtrhu Interschutz 2015

Trh hasičských a záchranárskych vozidiel sa neustále vyvíja, Scania sa v tomto segmente pohybuje už viac ako 100 rokov.

Zákazníkov má prakticky po celom svete a dnes zaujme predovšetkým prepracovaným modulárnym systémom a najširšou ponukou motorov a kabín na trhu. Na veľtrhu Interschutz 2015 sa Scania prezentovala kompletným produktovým radom a nechýbal ani model používaný na jednom z najodľahlejších miest sveta.
 
Teplo, chlad alebo niečo medzi tým? Na tom nezáleží. Scania momentálne rozširuje svoj sortiment na základe filozofie pohodlného budovanie nadstavieb, robustných motorov, komfortných kabín a maximálnej spoľahlivosti,“ hovorí Henrik Eng, riaditeľ segmentu komunálnych a špeciálnych vozidiel v divízii Scania Trucks. „To sú vlastnosti, ktoré požadujú hasičské zbory na celom svete. A na výstave Interschutz 2015 sme predstavili okrem iného rovnaké stroje, ako tie, čo sme nedávno dodali do Amazónie aj Antarktídy.“ Vďaka unikátnemu modulárnemu systému je Scania schopná postaviť ťažké nákladné vozidlá pre celý rad aplikácií. Základom je samozrejme najširšia škála podvozkov na trhu, na ktorých je možné postaviť štandardné hasičské vozidlo, letiskový špeciál alebo hasičské auto pre priemyselné areály. Ponuka začína na relatívne ľahkých podvozkov 4×2 a končí v konfigurácii 6×6, pri vozidlách s jednou alebo viacerými riaditeľnými nápravami.
 
Prínosy modulárneho systému sa ukazujú aj v prípade špeciálnych nadstavieb u záchranárskych vozidiel. Skutočnosť, že plne vybavené vozidlo, dokonca aj také, ktoré je určené pre prevádzku na letiskách, môže byť bežne registrované pre prevádzku na pozemných komunikáciách, je hlavne pri cestách na pravidelný servis nespochybniteľnou výhodou. Vďaka vyššie popísaným vlastnostiam vyhrala Scania prednedávnom výberové konania na dôležité dodávky špeciálnych vozidiel na trhoch, ako je Nemecko, Španielsko alebo Brazílie. A za zmienku tiež stojí provincie Šan-tung v Číne, kde bolo pred pol rokom objednané 82 hasičských vozidiel na platforme P 310 v konfigurácii 4×2.
 
Vzhľadom na to, že riešenie Scanie pre špeciálne vozidlá vychádzajú zo štruktúry a súčastí bežných nákladných vozidiel, zákazníci získavajú rad výhod. Náhradné diely a servis sú k dispozícii po celom svete.  
V súčasnosti sme začali kombinovať naše posádkové kabíny Scania CrewCab so špičkovými 13-litrovými motormi o výkone až 490 ka pohonom všetkých kolies,“ uviedol Eng. V konfigurácii 4×4 a automatickou prevodovkou hľadajú naše vozidlá len ťažko konkurenciu. Veľký výkon, výborná ovládateľnosť, rýchly dojazd, to všetko robí zo Scanie ideálne zásahový špeciál.“
 
V ponuke je taktiež široká škála kabín. Okrem všeobecne známeho označenia veľkostí P, G a R sú na výber ešte posádkové kabíny CrewCab a modely so zníženým nástupom. Kabíny s nízkou a plochou strechou potom umožňujú inštaláciu nadstavieb s rebríkmi alebo plošinami, bez toho, aby bolo potrebné kabínu upravovať.   Zásahové vozidlo musí byť nielen rýchle a spoľahlivé, ale aj bezpečné a schopné chrániť pri práci svoju posádku. Všetko začína pri pokojnej a stabilnej jazdy po ceste. Ak by ale predsa len došlo k mimoriadnej udalosti, tak všetky kabíny Scania, vrátane verzie CrewCab a modelov s nízkym nástupom, prešli testovaním v súlade so štandardom ECE R29. Všetky sedadlá sú vybavené bezpečnostnými pásmi, predpínačmi pásov alebo airbagmi.  
 
Cítime, že bezpečnosť spojená s našou kvalitou a spoľahlivosťou je pre väčšinu našich zákazníkov rozhodujúcim faktorom,“ hovorí Mats Brodin, key account manager spoločnosti ScaniaZákazníci, ktorí sa podrobnejšie zoznámia s našou unikátnou ponukou, si uvedomujú, že na trhu neexistuje lepšia voľba ako Scania.“  
 
Scania ponúka bohatý výber podvozkov, kabín a hlavne z portfólia motorov si vyberie naozaj každý. K dispozícii sú tri základné objemy – 9, 13 a 16 litrov s piatimi, šiestimi alebo ôsmimi valcami (osemvalec je samozrejme legendárnou konštrukciou Scania V8). Momentálne Scania ponúka 18 rôznych modelov motorov Euro 6 s výkonom v rozmedzí od 250 do 730 k. Zatiaľ posledným špeciálnym vozidlom Scania je výnimočne ľahký záchranársky špeciál 4×4 vybavený 9-litrovým motorom s výkonom 320 k. Toto auto vyniká hlavne výbornými jazdnými vlastnosťami. „Našu servisná sieť tvorí na celom svete viac ako 1500 servisov, čo znamená veľký prínos pre všetkých zákazníkov,“ dodáva Brodin. Aj keď ide o špeciálne vozidlo – hasičské alebo záchranárske – každý mechanik spoločnosti Scania pozná jeho techniku ​​a je schopný poskytnúť okamžitú pomoc.“  
 
Zásahové vozidlá vyžadujú diametrálne odlišnú dynamiku jazdy, než je tomu u bežných nákladných áut. „Zatiaľ čo vo flotilách prepravných spoločností je kladený dôraz hlavne na spotrebu paliva, od hasičského špeciálu požaduje jeho prevádzkovateľ hlavne okamžitú akcieschopnosť, skvelú ovládateľnosť a dostatočný výkon,“ povedal Štěpán Venhoda, produktový manažér Scania CER (Česká republika, Slovensko a Maďarsko). Motory hasičských vozidiel idú okamžite po naštartovaní do vysokých otáčok, čo samozrejme technike neprospieva. Je teda potrebné, aby bol celý hnací reťazec dostatočne robustný a spoľahlivý. Motory Scania v reálnej prevádzke ukazujú, že túto záťaž bez problémov zvládajú a i v tých najnáročnejších podmienkach je možné sa na ne spoľahnúť.“ Na veľtrhu Interschutz 2015 bola Scania zastúpená na väčšine stánkov vystavujúcich nastavbárských firiem. Plošiny, rebríky, letiskové špeciály, špeciály pre lesné požiare a zásahové vozidlá vo všetkých možných konfiguráciách od 4×2 bežných zásahových vozidiel až po 101 m vysokú plošinu 12×4/6. 
 
Vozidlá vystavené na veľtrhu Interschutz 2015:
• P 360 CB6x4MSA CP16 – Vozidlo vybavené rebríkom, s manuálnou prevodovkou je určené na vývoz na Blízky východ. Maximálna výška rebríka je 56 metrov, čo zhruba zodpovedá výške 18-podlažnej budovy.
• P 550 CB6x6HHZ CP28 – Letiskový zásahový špeciál postavený na zákazku pre švédske letisko. Kapacita 10 500 litrov vody a 650 litrov peny. Veľmi výkonný motor je spojený s automatickou prevodovkou Allison. Kabína CP28 CrewCab. Vozidlo je unikátnym zásahovým špeciálom.
• P 440 CB8x6 * 4HHZ CP16 – Automobilová plošina s maximálnym dosahom 52 metrov. Postavené na špeciálnom podvozku av 8×6 * 4, konfigurácia s riaditeľnou podpornou osou navyše.
• P 280 DB4x2MNA CP28 – Štandardné požiarne vozidlo pre britský trh. 9-litrový motor s výkonom 280 ks prevodovkou Allison a komfortnou kabínou Scania CrewCab.
• P 310 CB4x4HHZ CP31 – Požiarne vozidlo pre nemecký trh. Nezvyčajne nízka hmotnosť, podvozok v konfigurácii 4×4 a automatická prevodovka Allison robia z tohto špeciálu univerzálne, rýchle a obratné vozidlo.

Prečítajte si aj

Back to top button