Cestná doprava

Obchvat Bánoviec nad Bebravou už sprístupnili motoristom

Obchvat Bánoviec nad Bebravou už môžu oddnes využívať motoristi. Úsek rýchlostnej cesty R2 od Ruskoviec po Pravotice s dĺžkou do desať kilometrov je prvým tejto cesty v Trenčianskom kraji.

S výstavbou obchvatu začal zhotoviteľ – Inžinierske stavby, a.s., so sídlom v Košiciach začiatkom marca 2014. Nachádza sa na ňom 13 mostov a realizovaný je v polprofile, preto nebude spoplatnený. Motoristom ušetrí približne štyri minúty. Projekt za 88,2 milióna eur bez dane z pridanej hodnoty (DPH) bol spolufinancovaný z eurofondov a štátneho rozpočtu. Pôvodne mal byť dokončený v máji, dôvodom niekoľkomesačného zdržania bolo jeho dočasné napojenie na cestu I/9 pre zvýšenie bezpečnosti motoristov. 
 
„Je to prvá lastovička na hornej Nitre, dúfam, že nie posledná. Tieto krátke úseky a obchvaty pomôžu. Ja nehovorím, že tu sme s tým skončili, pretože je to cesta, ktorá vedie až k štátnej hranici, takže nám to nie je ľahostajné,“ povedal minister dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja SR Árpád Érsek (Most-Híd). Potrebné je podľa neho pokračovať v príprave projektových dokumentácií, aby keď bude dostatok financií, mohla výstavba pokračovať. „To je pre nás výzva, to je pre diaľničnú spoločnosť povinnosť, aby sme pokračovali vo výstavbe úsekov nielen tu, ale všade inde, kde sú najpotrebnejšie tieto obchvaty a krátke úseky ciest,“ zdôraznil. 
 
V súvislosti s budovaním ďalších úsekov ciest R2 v Trenčianskom kraji sa hovorí o posunoch výstavby, v prípade úseku od Pravotíc do Dolných Vesteníc ide o termín po roku 2035. Podľa slov šéfa rezortu dopravy, toto sú termíny, ktoré nie sú ničím podložené, pričom termíny výstavby tých najpotrebnejších úsekov musí rezort posúvať dopredu, nie dozadu. Budovanie úsekov podľa neho asi brzdí projektová príprava, výkup pozemkov a všetko čo s tým súvisí. „Diaľnica sa nepripravuje rok,“ podotkol. 
 
Národní diaľničiari majú v pláne pokračovať v budovaní cestnej infraštruktúry v koncepcii výstavby obchvatov tam, kde to budú ľudia najviac cítiť a v odstraňovaní a riešení kritických miest na cestách, respektíve rýchlostných komunikáciách, avizoval generálny riaditeľ spoločnosti Juraj Valent. „A potom to pospájať, samozrejme, a myslím si, že to už nebude taká náročná úloha. Vždy tie stavby v intravilánoch sú extrémne drahé a náročné, v extravilánoch je to jednoduchšie,“ vysvetlil. R2 v Trenčianskom kraji je podľa neho jednou z priorít v rámci cestnej infraštruktúry. 
 
Na to, aby sa dobudovala R2 v Trenčianskom kraji, bude podľa svojho vyjadrenia tlačiť aj predseda Trenčianskeho samosprávneho kraja (TSK) Jaroslav Baška. „Dopravné prepojenie Považia s hornou Nitrou je naozaj veľmi slabé,“ poznamenal. V príprave, ako doplnil Baška, sú ďalšie dva časti R2, od diaľnice D1 po Mníchovu Lehotu a Mníchova Lehota a Ruskovce. „My, samozrejme, budeme veľmi tlačiť na Národnú diaľničnú spoločnosť (NDS), aby pokračovala v budovaní týchto ďalších úsekov, pretože je to nevyhnutné, aby sme prepojili západ a východ Trenčianskeho kraja,“ podčiarkol s tým, že ak bude konsenzus, tak vláda uvoľní do budúcna z dlhovej brzdy prostriedky na výstavbu diaľnic, rýchlostných ciest. 
 
„Verím, že minimálne na 80 % to pomôže mestu Bánovce nad Bebravou. Na otvorenie obchvatu sme čakali skutočne dlhé roky a veľmi sa teším, že sa už naplnil ten sen Bánovčanov, že otvárame obchvat a ten bude pomáhať mestu a určite ho odľahčí,“ uviedol primátor mesta Marián Chovanec. Obchvat má však podľa neho aj nedostatky, konkrétne ide podľa neho o chýbajúce napojenie na cestu pri Dolných Našticiach, ktoré využívajú kamióny smerujúce od Topoľčian na Trenčín, čo v konečnom dôsledku bude znamenať, že túto nákladnú dopravu to z mesta nevylúči. „Vedieme ešte stále rokovania o tom, že bude zmena dopravného značenia, ktoré by malo dopravu odkloniť na obchvat. A do budúcna veríme, že to čo je v územnom rozhodnutí, križovatka, ktorá by tento problém riešila, bude naplnená. Máme ju prisľúbenú výhľadovo,“ doplnil. Ako však kontroval šéf NDS, v tejto stavbe sa križovatka riešiť nebude. Ďalším problémom obchvatu je aj zosuv mosta pri Dolných Našticiach, podľa Valenta sa navrhne technické riešenie, ktoré túto situáciu vyrieši, čo súvisí aj s termínom ukončenia kolaudácie stavby. 

Prečítajte si aj

Back to top button