Cestná doprava

Trenčín predĺžil zmluvu so SAD o zabezpečovaní MHD o päť rokov

Slovenská autobusová doprava (SAD) Trenčín bude v meste Trenčín zabezpečovať mestskú hromadnú dopravu (MHD) minimálne do konca augusta 2022.

O päťročnom predĺžení súčasnej zmluvy medzi SAD Trenčín a mestom rozhodli na dnešnom zasadnutí poslanci trenčianskeho mestského zastupiteľstva. Mesto sa tak rozhodlo nevypísať verejnú súťaž na nového dopravcu, ale pokračovať so súčasným.
 
Podľa primátora Trenčína Richarda Rybníčka sú dnes nejasné a komplikované podmienky súťaže, kedy sa má súťažiť na náklady na kilometer a toto sa má zafixovať na niekoľko rokov. „Ako môžeme zafixovať náklady na kilometer na niekoľko rokov, keď vám napríklad o rok padne ekonomika, pripadne sa zvýšia ceny ropy? Dopravca môže skrachovať, pretože si nedokáže riešiť náklady na kilometer, ktoré boli stanovené v zmluve. Európska únia cez svoj predpis povedala, že takéto zmluvy s dopravcom môžu samosprávy predlžovať maximálne o 50 % doby trvania pôvodnej zmluvy,“ skonštatoval Rybníček.
 
Do roku 2019 podľa neho Európska únia odporučila zlepšiť a pripraviť také súťažné podmienky, aby sa tieto veci dali normálne súťažiť v rámci verejnej dopravy. „Robiť v súčasnej situácii verejnú súťaž, to by boli len zbytočné problémy, a to tu určite nikto nechce,“ doplnil primátor a poukázal na prípad Nitry, kde sa problematika verejnej dopravy dostala až na Najvyšší súd SR. 
 
Podľa predsedu finančnej a majetkovej komisie pri trenčianskom mestskom zastupiteľstve Petra Hoštáka je predĺženie zmluvy so SAD Trenčín založené predovšetkým na ekonomickom základe. „Zmluva sa uzatvára pôvodne na desať rokov, pričom životnosť autobusov je 15 rokov. Boli sme pred voľbou znovu súťažiť a nechať SAD desaťročné autobusy, alebo zmluvu predĺžiť s tým, že tie autobusy sú z veľkej časti už odpísané a my sa na tých autobusoch ešte povozíme. Náklady na odpisy už budú len nižšie. Využiť životnosť autobusov bol teda hlavný ekonomický argument predĺženia zmluvy,“ doplnil Hošták.
 
Strata SAD Trenčín vo verejnom záujme podľa neho klesla pri zabezpečovaní MHD v Trenčíne o asi 150 000 eur aj napriek tomu, že tržby z cestovného klesli o asi 50 000 eur. V minulom roku boli odpisy nižšie asi o 300 000 eur.

Prečítajte si aj

Back to top button