Cestná doprava

Podľa MDVRR je potrebná nová legislatíva o verejnom obstarávaní

Novú legislatívu o verejnom obstarávaní, ktorú pripravuje rezort vnútra a dotkne sa aj výstavby diaľnic, ministerstvo dopravy podporuje.

Pre TASR to uviedol hovorca ministerstva dopravy Martin Kóňa. „Súčasná zákonná úprava nie je dobrá,“ odôvodnil Kóňa. Nové pravidlá pri verejnom obstarávaní sa majú týkať aj výberu stavebných firiem pri výstavbe diaľnic. Premiér Robert Fico ich v pondelok (13. 8.) predstavil spolu s ministrom vnútra Robertom Kaliňákom (obidvaja Smer-SD). 
      
Podľa navrhovaných zmien by štát napríklad rokoval jednotlivo s renomovanými firmami, ktoré kvalitatívne aj skúsenosťami zodpovedajú požiadavkám. Z nich by vybral víťaza, ktorému by priamo nediktoval, akú konkrétnu technológiu má pri stavbe použiť a dodatky by boli zakázané. Takto by sa malo podľa vlády predísť neúmernému navyšovaniu cien dodatkami k zmluvám.
      
Podľa odborníkov takáto forma obstarávania, keď štát rokuje jednotlivo s firmami a posudzuje ich návrhy, funguje napríklad v Austrálii, Kanade či USA. V Európe sa však nepoužíva. Podľa Juraja Čermáka z Inštitútu dopravnej politiky (IDP) tak môže byť v rozpore s pravidlami EK. „Pretože podľa európskych pravidiel má byť súťaž tajná, každý má mať možnosť prihlásiť sa a ponuky uchádzačov sa otvárajú naraz,“ vysvetlil.
      
Ondrej Matej z Inštitútu dopravy a hospodárstva (IDH) zase upozorňuje, že pri takejto forme obstarávania by sa nemohli využívať eurofondy ani akékoľvek dotácie, pretože by mohli byť chápané ako nedovolená štátna pomoc. “Nemáme dôvod domnievať sa, že by Národná rada Slovenskej republiky prijala zákon, ktorý by bol v rozpore s pravidlami Európskej únie,“ skonštatoval hovorca rezortu dopravy Kóňa.
 

Prečítajte si aj

Back to top button