Cestná doprava

Diaľničiari vylúčili pre kartel z aktuálnych súťaží štvoricu stavebných firiem

Národná diaľničná spoločnosť (NDS) vylúčila pre kartelovú dohodu z minulosti z aktuálnych súťaží štvoricu stavebných firiem.

Ide o spoločnosti Skanska, Doprastav, Strabag a Inžinierske stavby. Diaľničiari im poslali listy, v ktorých ich vyraďujú z práve prebiehajúcich tendrov. Ako prvý o tom informoval portál etrend.sk. Potvrdili to preň tri stavebné spoločnosti. Firma Doprastav vo svojom dnešnom stanovisku pre TASR informovala, že dostala list o vylúčení z tendra. „Momentálne zvažujeme v tejto súvislosti ďalšie kroky,“ priblížil hovorca spoločnosti Michal Krajčír. NDS pre TASR uviedla, že sa k prebiehajúcim súťažiam nevyjadruje.
      
O karteli rozhodol Protimonopolný úrad (PMÚ) ešte v roku 2006, vlani v decembri tento verdikt potvrdil aj Najvyšší súd (NS) SR. Podľa tohto rozhodnutia uzavrelo kartelovú dohodu šesť spoločností – Strabag, Doprastav, Betamont, Inžinierske stavby, Skanska DS a Mota-Engil. Stalo sa tak počas súťaže na výstavbu úseku diaľnice D1 na Spiši z Mengusoviec po Jánovce.
      
Stavbári dostali za kartel pokutu takmer 45 miliónov eur. V čase rozhodnutia PMÚ zareagoval aj Úrad pre verejné obstarávanie (ÚVO). Vydal usmernenie, na základe ktorého sa tieto firmy nemohli zúčastňovať verejných súťaží. To sa však doteraz neuplatňovalo, pretože nasledovala séria súdnych sporov. Po aktuálnom rozhodnutí Najvyššieho súdu sa čaká na aktuálne stanovisko ÚVO, ktoré má dať odpoveď na to, či sa tieto spoločnosti môžu v súčasnosti zúčastňovať na štátnych súťažiach.
      
Podľa Trendu sa už diaľničiari obrátili na ÚVO, nech im povie, čo majú robiť pri aktuálnych tendroch. Úrad im mal odpísať, že si majú, zjednodušene povedané, robiť čo uznajú za vhodné. Štvoricu stavbárov tak následne diaľničiari z otvorených súťaží vylúčili. Takýto dištanc však momentálne neplatí plošne. Ostatní obstarávatelia stále nevedia, čo majú robiť a čakajú na vyjadrenie ÚVO. To v tejto veci začalo správne konanie.
      
Tendrový úrad dnes pre TASR zareagoval odvolaním sa na zákon o verejnom obstarávaní, kde sú presne uvedené podmienky účasti v súťaži, ktoré sa týkajú osobného postavenia uchádzačov. Podľa hovorcu ÚVO Jána Mažgúta vo všeobecnosti platí, že verejného obstarávania sa môže zúčastniť len ten subjekt, ktorý spĺňa podmienky účasti týkajúce sa osobného postavenia. Ak počas prebiehajúcej súťaže, v čase pred uzavretím zmluvy, získa verejný obstarávateľ informácie o možnej strate osobnej spôsobilosti uchádzača, ÚVO mu odporúča opätovne preskúmať podmienky jeho účasti v súťaži.
      
Momentálne pritom prebiehajú súťaže na výstavbu troch nových úsekov ciest. A to tender na časť diaľnice D1 z Lietavskej Lúčky cez Višňové po Dubnú Skalu. V súťaži predložilo najnižšiu cenu konzorcium Skanska a Strabag, a to 338 miliónov eur. V poradí druhú najlacnejšiu ponuku v hodnote takmer 383 miliónov eur predložilo združenie firiem vedené Doprastavom. Súťaž sa pre námietky opätovne vyhodnocovala, doteraz uzatvorená nebola.
      
V hre je tiež tender na výstavbu úseku diaľnice D3 na severe Slovenska, Žilina, Strážov – Žilina, Brodno. Tu predložila najnižšiu cenu spoločnosť Skanska, a to približne 190 miliónov eur. Druhou v poradí bola ponuka firiem Eurovia a Hochtief, ktoré spoločne predložili cenu takmer 255 miliónov. Aj tento tender sprevádzajú námietky, doteraz sa tak neuzavrel.
      
Neukončená je aj súťaž na rýchlostnú cestu R2 na juhu stredného Slovenska. Konkrétne ide o úsek Zvolen, východ – Pstruša. Najlacnejšie ho chcela postaviť opäť spoločnosť Skanska. V tendri predložila ponuku vo výške 88,6 milióna eur. Druhú najnižšiu cenu ponúklo združenie firiem Corsan Corviam Construccion a Chemkostav v hodnote 98,8 milióna eur. Diaľničiari ponuky stavbárov ešte vyhodnocujú.
 

Prečítajte si aj

Back to top button