Cestná doprava

Obchvat Žiliny na diaľnici D3 postavia za tri roky

Výstavbu 4,25-kilometrového úseku diaľnice D3 Žilina, Strážov – Žilina, Brodno (diaľničný obchvat mesta Žilina) odštartovalo v pondelok 26. mája 2014 podpísanie zmluvy medzi Národnou diaľničnou spoločnosťou (NDS), a. s., a združením firiem EUROVIA SK, Hochtief CZ a SMS.

Lehota výstavby je podľa hovorcu NDS Marcela Jánošíka 1095 kalendárnych dní. „Úsek diaľnice D3 Žilina, Strážov – Žilina, Brodno postavia za necelých 255 miliónov eur a bude financovaný z Kohézneho fondu, prvá fáza z Operačného programu Doprava (2007-2013) a druhá fáza z Operačného programu Integrovaná infraštruktúra (2014-2020). Úsek začína priamo napojením na prevádzkový úsek D3 Hričovské Podhradie – Žilina, Strážov.
 
Následne bude estakádou premosťovať Hričovskú priehradu a vchádzať do 2,2 km dlhého tunela Považský Chlmec. Súčasťou projektu sú tri mostné objekty s celkovou dĺžkou 3,87 km, z toho jedna 1,4 km dlhá estakáda ponad Hričovskú priehradu. Diaľnica bude končiť priamym napojením na nasledujúci úsek D3 Žilina, Brodno – Kysucké Nové Mesto. Do jeho dobudovania bude úsek dočasne napojený na cestu I/11,“ uviedol Jánošík.
      
Navrhovaná diaľnica D3 v úseku Žilina (Strážov) – Žilina (Brodno) je súčasťou diaľničného ťahu D1-D3 v trase Bratislava – Trenčín – Žilina – Skalité s napojením na Poľsko, odbočením na Českú republiku a na juhu s napojením na Maďarsko a Rakúsko. „Vybudovaním tohto úseku diaľnice D3 sa výrazne zlepší doprava v meste pod Dubňom a odľahčia sa vyťažené úseky, predovšetkým na cestách I/11 a I/18. Odklonením dopravy mimo mesta dôjde k zvýšeniu plynulosti a rýchlosti prejazdov v smere sever – juh pre medzinárodnú a vnútroštátnu dopravu. Nová diaľnica bude mať vplyv aj na ekonomický rozvoj kysuckého regiónu. Kysuce budú môcť vďaka novo postavenej diaľnici ľahšie rozvíjať cestovný ruch, zvyšovať zamestnanosť, ale aj lákať nových investorov,“ konštatoval hovorca NDS.
      
Popri úspore času, pohonných látok a znížení nehodovosti prinesie nová diaľnica podľa Jánošíka aj zmiernenie negatívnych účinkov na kvalitu života obyvateľov. „Plánuje sa výstavba šiestich protihlukových stien s celkovou dĺžkou viac ako tri kilometre. Nový úsek bude mať vplyv aj na zníženie emisií v obývaných častiach. Diaľnica bude stavaná tak, aby čo najmenej narušila ekologickú rovnováhu prírodného prostredia. V mieste mostných objektov sa osadí krovitá zeleň, aby mohli zvieratá bez stresu prechádzať popod diaľnicu. Stretu zveri s automobilmi zabráni oplotenie diaľnice,“ dodal Jánošík.
 

Prečítajte si aj

Back to top button