Cestná doprava
Diaľnica D2 bude v bratislavskom Lamači končiť kruhovým objazdom
Nové dopravné riešenie zjazdu z diaľnice D2 v bratislavskej mestskej časti Lamač buduje investor budúceho nákupného centra Bory Mall, spoločnosť Penta.
Autá schádzajúce z diaľnice presmeruje na novobudovanú veľkokapacitnú okružnú križovatku na Hodonínskej ulici. “Okružná križovatka pomôže doprave v uvedenom úseku nielen po otvorení nákupného centra, ale celkovo zlepší dopravnú situáciu pre mestské časti Lamač, Záhorská Bystrica a Devínska Nová Ves,“ vysvetlil PR špecialista Penty Gabriel Tóth.
Kruhový objazd stavajú od začiatku leta. Od polovice júla je diaľničný zjazd uzavretý. Doteraz obsahoval ľavé aj pravé odbočenie a v úseku sa tvorili pravidelne kolóny. „Doprava bude po novom riešená tak, že sa ruší ľavé odbočenie zo zjazdu z diaľnice. Bude možné odbočiť už len doprava na okružnú križovatku, kde sa bude možné otočiť,“ priblížil Tóth.
Dopravný analytik Jozef Drahovský súhlasí s tým, že okružná križovatka vyrieši dlhodobé dopravné problémy, ktoré vznikali na križovatke ciest I/2 a II/505 medzi Lamačom a Záhorskou Vsou, s odbočkou do Devínskej Novej Vsi. Riešenie zjazdu z diaľnice D2 je však z jeho pohľadu otázne.
„Uzatvorenie odbočenia z výjazdu z diaľnice D2 na cestu II/505, v smere do Devínskej Novej Vsi a presmerovanie vozidiel na okružnú križovatku, kde sa budú otáčať do protismeru, môže v čase špičiek dopravnú situáciu výrazne skomplikovať,“ uviedol analytik.
Vo veľkej miere to bude podľa neho závisieť od toho, či okružná križovatka bude mať priamy nekolízny prepoj z Lamača smerom na Záhorskú Ves. „Ak objem dopravy z diaľnice D2 do Devínskej Novej Vsi bude dlhší čas súvislý, dôjde k zablokovaniu okružnej križovatky v ostatných smeroch,“ varuje. Riešenie prípadnej situácie vidí vo vybudovaní štandardného odbočenia z diaľnice v smere do Devínskej Novej Vsi až za nadjazdom ponad cestu II/502.
Na otázku, či Penta robila pre daný úsek dopravnú simuláciu, Tóth odpovedal, že touto otázkou sa zaoberali v rámci dopravnej štúdie, ktorá rieši dopravné pomery v celej oblasti. Okružná križovatka na Hodonínskej ulici je pritom už štrnástym kruhovým objazdom, ktorý tu vyrastá. Značná hustota podľa Tótha súvisí s predpokladanou kapacitou po dokončení celého územia projektu Bory.
„Okružné križovatky tak nebudú slúžiť len súčasným dopravným potrebám projektu, ale musia kapacitne postačovať pre rozvoj celého územia. Ich počet a umiestnenie vychádza z vykonanej dopravnej štúdie a kapacitného posúdenia až pre rok 2030,“ doplnil. Ukončenie výstavby okružnej križovatky na Hodonínskej ulici je plánované na koniec októbra 2014, ešte pred otvorením uvedeného obchodného centra.