Cestná doprava

Košický samosprávny kraj bude mať stratégiu na rozvoj cestnej siete

Stratégiu trvalej udržateľnosti financovania opráv a údržby ciest II. a III. triedy v Košickom kraji vypracuje tento rok Výskumný ústav dopravný (VÚD), a. s., pre Košický samosprávny kraj (KSK).

Vysúťažená cena projektu financovaného z eurofondov je 49.800 eur. Účelom stratégie, ktorá má byť hotová do konca septembra, je podľa KSK zadefinovanie priorít rozvoja cestnej siete. „K vypracovaniu stratégie nás v prvom rade viedla možnosť vypracovať strategický dokument z mimorozpočtových zdrojov a najmä skutočnosť, že je potrebné po desiatich rokoch, odkedy prešli cesty na samosprávne kraje, analyzovať toto obdobie z rôznych pohľadov.
 
V strategickej návrhovej časti budú určené nielen priority cestných stavieb, ale aj predbežný rozpočet, návrh riešenia, napríklad správcovskej činnosti a údržby ciest, teda aj to, čo a ako ďalej s komplexným financovaním cestného hospodárstva v kraji,“ uviedla pre TASR hovorkyňa predsedu KSK Zuzana Bobriková.
      
Primárnym cieľom je vytvorenie finančného a strategického rámca pre financovanie projektov dopravnej infraštruktúry na regionálnej úrovni. Dokument má byť základným plánovacím dokumentom, v ktorom bude zanalyzovaný stav dopravnej infraštruktúry v kraji a definované slabé miesta v dopravnej sieti s návrhom možností udržateľného financovania správy, údržby a rozvoja ciest II. a III. triedy. Pôjde o východiskový dokument pre prípravu projektov rozvoja cestnej siete v kraji pri príprave programového obdobia 2014-2020.
      
Spoločnosť VÚD, a. s., so sídlom v Žiline uspela pri zákazke vo verejnom obstarávaní z dvoch uchádzačov. Predpokladaná hodnota zákazky na vypracovanie stratégie bola 55.417 eur. Zdrojom financovania je Regionálny operačný program (ROP), prioritná os 4 – Regenerácia sídiel.
      
KSK je od roku 2004 vlastníkom 1955 kilometrov ciest, z toho 573 kilometrov II. triedy a 1382 kilometrov III. triedy. Vo vlastníctve má kraj tiež 656 mostov. Pri prevzatí cestného majetku bolo podľa regionálnej samosprávy až 698 kilometrov ciest v nevyhovujúcom stave. Po investíciách z rôznych zdrojov, vrátane fondov EÚ, došlo k zlepšeniu stavu cestnej siete. Naďalej je však 20 kilometrov ciest v havarijnom stave a 274 kilometrov v nevyhovujúcom stave.
 

Prečítajte si aj

Back to top button