Cestná doprava

Doprastav obnovil práce na obchvate Prešova

Nedokončenú stavbu I/68 odbočka Škultétyho – ZVL v Prešove si včera prevzal zhotoviteľ, spoločnosť Doprastav.

Práce na komunikácii by mal dokončiť do 275 dní od prevzatia stavby. Celková vysúťažená cena je 31.173.312,4 eura s DPH.
 
„Sme si na rezorte plne vedomí veľmi komplikovanej, až katastrofálnej situácie v doprave v meste Prešov. Takisto sme si vedomí, že tento obchvat tu už dávno mal stáť,“ uviedol minister dopravy Roman Brecely (nomin. #Sieť).
 
Tento významný cestný uzol vnútorného okruhu Prešova malo postaviť združenie HANT BA DS & ANTIK do októbra 2015. Firma sa dostala do finančných problémov, na stavbe dlho nepracovala, preto jej Slovenská správa ciest (SSC) vypovedala zmluvu. Na stavbe vykonala približne 40 % prác. Po jej dokončení má 4-kilometrové predĺženie Nábrežnej komunikácie podstatne zlepšiť dopravu v Prešove. 
 
Rezort dopravy verí, že situácia z minulosti sa nezopakuje. „Keď už Doprastav nebude záruka, tak už potom neverím ničomu. Chápem, že táto stavba mala veľmi komplikovaný život, ale takýto je už život takýchto líniových stavieb. V tomto prípade bol život veľmi komplikovaný. Ja verím, že v tomto prípade, tak, ako to bolo vysúťažené, tak ako Úrad pre verejné obstarávanie dal svoje požehnanie, verím, že Doprastav to zrealizuje, ako to je dohodnuté podľa kontraktu za tých 275 dní,“ uviedol pre TASR minister Brecely.
 
Ako doplnil, je potrebné vziať do úvahy i to, že pracovať sa bude i počas zimných mesiacov. „Predpokladám, že za tých 280 dní, maximálne, by to mohlo byť zrealizované,“ uviedol minister.
 
Čo sa týka problémov so združením HANT BA DS & ANTIK, ktoré stavbu realizovalo, SSC sa radí s právnikmi. „Názory právnikov sa rozchádzajú v tom, čo je to nedokončenie diela v termíne a z čoho hlavne vypočítať penalizáciu. Dnes vám na to skutočne neviem odpovedať,“ skonštatoval generálny riaditeľ SSC Roman Žembera.
 
Slovenská správa ciest si tentoraz dala podmienky, aby sa situácia z minulosti nezopakovala. „Dali sme si penalizáciu nielen za ukončenie stavby, ale aj za mesačné plnenie a podobne. Dodávateľ bude tvrdo kontrolovaný a verím tomu, že termín zvládne,“ skonštatoval Žembera.
 
Doprastav tvrdí, že nevie v akom stave, je stavba, ktorú prevzal. „Je to o tom, aké skúšky urobíme. Fyzicky sme ich neurobili. Máme k dispozícii skúšky, ktoré získala SSC od vtedajšieho realizátora. Nevieme povedať, aký malo vplyv počasie, či sa s tým niečo stalo,“ uviedol generálny riaditeľ spoločnosti Juraj Androvič.
 
Na stavenisko už nastúpili mechanizmy. „Začína sa zhutňovanie jednotlivých násypov k daným mostným objektom. Oddnes začíname s výberom subdodávok, na veľký oceľový most,“ spresnil riaditeľ Doprastavu.
 
Dodržanie termínu dokončenia stavby bude závisieť od toho, čo stihnú zrealizovať do novembra tohto roku. „Ak by bola nepriaznivá zima, tak dokončovanie asfaltov, izolácií je dosť ťažké. Bude dosť podstatné, čo dokončíme do novembra tohto roku,“ dodal Androvič s tým, že garantujú platobnú disciplínu voči subdodávateľom.
 
Komunikácia s veľkou okružnou križovatkou a s nadjazdom napojenia na diaľnicu do Košíc, má zjednodušiť prejazd mestom smerom Košice – Poprad. 
 
„Nie je to jediný problém, ktorý mesto má, ale dobudovaním aj tohto úseku sa veľmi zjednoduší doprava. Pevne verím, že v tomto trende budeme pokračovať. Nebude dlho trvať a budeme otvárať D1 a nebude dlho trvať a začneme stavbu R4. Pevne verím, že neprejde desaťročie a bude aj východný obchvat. Potom si už budeme môcť povedať, že doprava v Prešove sa stabilizovala,“ dodala primátorka mesta Andrea Turčanová.

Prečítajte si aj

Back to top button