Letecká doprava

Londýn nebude mať nové letisko v ústí Temže

Veľké letisko na ostrove v ústí rieky Temže neďaleko Londýna sa stavať nebude.

Najväčším zástancom tohto projektu bol londýnsky starosta Boris Johnson, avšak, tri nezávislé hodnotiace správy konštatovali to isté: projekt je príliš drahý a príliš riskantný na to, aby sa mohol realizovať. Jeho odhadovaná cena totiž predstavuje 90 miliárd GBP (113,89 miliardy eur). Správu o odmietnutí projektu predniesol Howard Davies, predseda vládnej komisie poverenej riešením problémov londýnskych letísk.
Zamietnutie projektu sa považuje za neúspech starostu Londýna Johnsona, ktorý je v Konzervatívnej strane jedným z hlavných konkurentov premiéra Davida Camerona. Roky usiloval o vybudovanie letiska v ústí Temže na ostrove, ktorý vďaka jeho enomrnej podpore dostal aj názov Johnsonov ostrov. Davies povedal, že projekt je nerealistický, a dodal: „Musíme sa sústrediť na realizovateľné a financovateľné riešenia“. Ak by sa otvorilo nové letisko, súčasné letisko Heathrow by svoju prevádzku muselo ukončiť, čo by prinieslo ďalšie náklady. Štát by totiž musel vlastníkom letiska Heathrow vyplatiť kompenzácie v odhadovanej hodnote 13,5 až 21,5 miliardy libier.
 
Po vylúčeni variantu s novým letiskom zostávajú v hre tri možné riešenia: výstavba novej dráhy na letisku Heathrow, predĺženie existujúcej dráhy na Heathrow alebo výstavba novej dráhy na letisku Gatwick. Prvá možnosť počíta s výstavbou 3 500 metrov dlhej dráhy na severo-západe letiska, ktorá by doplnila dve súčasné dráhy. Druhá počíta s predĺžením severnej dráhy o minimálne 6 000 metrov na západ, čo by umožnilo, že by dráha fungovala ako dve nezávislé dráhy.
 
Heathrow je jedným z najvyťaženejších letísk, v roku 2012 odbavilo 70 miliónov pasažierov. Asi tretina z nich boli tranzitujúci pasažieri, ktorý tu prestupovali na ďalší let, čo robí z letiska významný hub. Letisko je vyťažené na 98% svojej kapacity, ktorá je 480 tisíc letov ročne. Pri priaznivom počasís tu vzlietne alebo pristane lietadlo každých 45 sekúnd. V prípade nepriaznivého počasia sa však tento interval predlžuje, a vznikajú meškania. Ak sa komisia rozhodne pre jednu z možností na tomto letisku, jej dokončenie sa odhaduje na roky 2025 až 2029. 
 
Letisko Gatwick je najväčším letiskom s jednou dráhou na svete. Návrh počíta s postavením ďalšej, minimálne 3 000 metrov dlhej dráhy, ktorá by bola umiestnená v dostatočnej vzdialenosti od existujúcej dráhy, aby mohla fungovať nezávisle. Podľa vyhlásenia letiska by takéto riešenie stálo 5 až 9 miliárd libier a bolo by financované zo súkromných zdrojov.
 
Výhodou tohto riešenia je fakt, že by hluk a znečistenie ovplyvnilo menej ľudí ako v prípade letiska Heathrow. Avšak, existujúca dohoda hovorí, že nová runway sa nebude stavať minimálne do roku 2019. Na mieste kde by mala byť umiestnená navyše stojí nový severný terminál letiska. Nevyhnutná by bolo aj nové rýchlostné spojenie medzi Gatwickom a Heathrow, čo by predstavovalo ďalšiu dlhú a finančne náročnú realizáciu. Konečné rozhodnutie o tom, ako bude vyzerať budúcnosť leteckej dopravy v britskej metropole, má padnúť v roku 2015.
 

Prečítajte si aj

Back to top button