Letecká doprava
Sága berlínskeho letiska Brandenburg
Keď sa začalo s výstavbou letiska Brandenburg (IATA: BER), jeho otvorenie bolo stanovené na rok 2010.
Dnes sa píše rok 2014, no letisko stále nie je v prevádzke. Dokonca sa stále nevie ani to, kedy sa tak konečne stane.
Potreba nového letiska
V roku 1990 sa Nemecko znovujzjednotilo, a Berlín sa stal jeho hlavným mestom. A v tomto období začali vznikať aj úvahy o vybudovaní jedného letiska, ktoré by nahradilo tri, ktoré sa v tom čase v Berlíne nachádzali – Schönefeld, Tegel a Tempelhof. Prvé dve letiská fungujú dodnes, Tempelhof ukončil svoju činnosť v roku 2008. Plány nabrali reálnu podobu 2. mája 1991, vznikom spoločnosti Berlin Brandenburg Flughafen Holding GmbH, ktorú vlastnili spolkové krajiny Brandenburg a Berlín (obe po 37%) a neemcká spolková vláda (zvyšných 26%). Po niekoľkých neúspešných pokusoch sprivatizovať toto zoskupenie, a dať výstavbu a prevádzku letiska do súkromných rúk, vznikla spoločnosť Flughafen Berlin Brandenburg GmbH (FBB), stále vlastnená spolokvými krajinami a vládou.
Problémy sprevádzali letisko Willyho Brandta, po ktorom je pomenované, už od začiatku. Hneď prvým bolo nájsť vhodnú lokalitu. Po dlhej diskusii padla voľba na oblasť v tesnej blízkosti súčasného letiska Schönefeld (11 km od Berlína). Kvôli výstavbe boli v rokoch 2004 a 2005 zbúrané dve dediny, ich obyvatelia boli presunutí do dvoch priľahlých obcí. Oficiálne sa výstavba letiska začala 5. septembra 2006. Predchádzalo jej takmer 15 rokov plánovania.
S konštrukciou budovy terminálu sa začalo v júli 2008, v máji 2010 sa konal slávnostný deň otvorených dverí v novovybudovanej terminálovej hale. V októbri 2011 bola dokončená železničná trať a železničná stanica, do oficiálneho spustenia letiska však nebude v prevádzke. Nemecký železničný dopravca Deutsche Bahn potvrdil, že po otvorení letiska spustí denné spojenie s viacerými mestami v Nemecku a pomocou vlakov EuroCity aj s mestami ako Wroclaw, Krakov, Amsterdam či Praha.
Očakávalo sa, že letisko oficiálne spustí svoju prevádzku 3. júna 2012, preto sa v novemri 2011 konali prvé ostré testy, ktorých sa zúčastnilo viac ako 12 000 dobrovoľníkov. Simuloval sa check-in, bezpečnostné kontroly, aj príjem a výdaj batožiny. Automatizované systémy pre prácu s batožinou otestovalo 15 000 kusov rôznej batožiny. Testovala sa tiež nočná prevádzka a neočakávané situácie. Aj keď množstvo systémov túto skúšku zvládlo, kvôli zlyhaniu požiarneho bezpečnostného systému bolo jasné, že plánovaný dátum otvorenia sa nestihne.
Otvorenie v nedohľadne
Len do roku 2013 boli oznámené a zrušené 4 dátumy otvorenia nového letiska. V januári 2013 FBB oznámilo, že letisko otvorí svoje brány najskôr v roku 2014. Avšak, o rok neskôr, v januári 2014, prišla ďalšia zmena: letisko sa s určitosťou neotvorí v roku 2014. Ak sa Vám to už teraz zdá (tragi)komické, tu je finále: 24. februára 2014 riaditeľ FBB oznámil, že otvorenie letiska pred rokom 2016 je veľmi nepravdepodobné.
Hlavnou príčinou sú spomínané nedostatky v protipožiarnych systémoch, ktoré sa nedarí odstrániť. Inšpektori odhalili množstvo chýb v kabeláži (napríklad zväzky káblov s príliš veľa káblami, alebo nepovolené kombinácie – telefónne káble a káble vysokého napätia v jednom zväzku a pod.). Takmer 60 km chladiaceho potrubia údajne nemalo tepelnú izoláciu. Osemnásť kilometrov dlhý ventilačný systém na odvádzanie dymu v prípade požiaru prepúšťa, vonkajšia ventilácia bola na niektorých miestach umiestnená tak, že sa do nej mohla dostať voda. Kvôli kontrole spomínaných nedostatkov sa muselo vykonať aj množstvo búracích prác.
V apríli 2013 odštartoval Projekt SPRINT. Tento projekt spája všetky operácie, súvisiace s novým letiskom – od dostavby budov, cez zabezpečenie povolení na testovaciu prevádzku až po úspešné otvorenie letiska. V rámci SPRINT sa zabezpečuje aj potrebný tréning a príprava personálu. SPRINT má zabezpečiť, aby bolo letisko pripravené na svoje otvorenie a na presun vybavenia a všetkých služieb.
Infraštruktúra letiska
BER bude využívať dve nezávislé dráhy, vzdialené od seba 1 900 metrov. Táto vzdialenosť je dostatočná na to, aby sa eliminovali turbulencie, vznikajúce pri vzlietaní / pristávaní lietadiel. Severnú dráhu nového letiska tvorí južná dráha dosluhujúceho letiska Schönefeld. Bola kompletne prerobená a predĺžená z 3 000 na 3 600 metrov. Novopostavená južná dráha je dlhá 4 000 metrov. Oficiálne bola dokončená 31. mája 2012, zatiaľ sa ale nepouźíva.
Letiskový terminál má tvar U. Check-in disponuje 118 pultami, inštalovaných bude aj ďalších viac ako 100 automatov na svojpomocný check-in. Na letisku bude 35 kontrolných stanovíšť. Lietadlá sa budú odbavovať na 25 nástupných mostíkoch, k dispozícii je ďalších 85 miest pre parkovanie lietadiel. Nemecké ministerstvo obrany, zodpovedné za vládne lety, sem chce po dokončení letiska presunúť svoju základňu, ktorá sa momentálne nachádza na letisku Kolín / Bonn.
Na hranici možností
Letiská Schönefeld a Tegel sú v súčasnosti na hranici svojej kapacity. V roku 2013 spolu prepravili 26 319 155 pasažierov, čo predstavovalo medziročný nárast o 4,2%. Nárast zaznamenala aj nákladná letecká doprava na oboch letiskách (77 867 ton carga, nárast o 2%). V júli 2013 bolo na novom letisku Brandenburg spustené cargo centrum.
Svoje aktivity tu prevádzkujú spoločnosti UPS a FedEx, aby sa znížilo zaťaženie letiska Tegel, presunuli sa sem aj Lufthansa Cargo a DHL Global Forwarding. Cargo operácie zatiľ bežia bez vážnejších problémov. Zostáva len dúfať, že začiatkom roka 2016 otvorí letisko úspešne svoje brány aj pre osobnú leteckú dopravu.