Letecká doprava

Sága berlínskeho letiska Brandenburg

Keď sa začalo s výstavbou letiska Brandenburg (IATA: BER), jeho otvorenie bolo stanovené na rok 2010.

Dnes sa píše rok 2014, no letisko stále nie je v prevádzke. Dokonca sa stále nevie ani to, kedy sa tak konečne stane. 
 
Potreba nového letiska
V roku 1990 sa Nemecko znovujzjednotilo, a Berlín sa stal jeho hlavným mestom. A v tomto období začali vznikať aj úvahy o vybudovaní jedného letiska, ktoré by nahradilo tri, ktoré sa v tom čase v Berlíne nachádzali – Schönefeld, Tegel a Tempelhof. Prvé dve letiská fungujú dodnes, Tempelhof ukončil svoju činnosť v roku 2008. Plány nabrali reálnu podobu 2. mája 1991, vznikom spoločnosti Berlin Brandenburg Flughafen Holding GmbH, ktorú vlastnili spolkové krajiny Brandenburg a Berlín (obe po 37%) a neemcká spolková vláda (zvyšných 26%). Po niekoľkých neúspešných pokusoch sprivatizovať toto zoskupenie, a dať výstavbu a prevádzku letiska do súkromných rúk, vznikla spoločnosť Flughafen Berlin Brandenburg GmbH (FBB), stále vlastnená spolokvými krajinami a vládou.
 
Problémy sprevádzali letisko Willyho Brandta, po ktorom je pomenované, už od začiatku. Hneď prvým bolo nájsť vhodnú lokalitu. Po dlhej diskusii padla voľba na oblasť v tesnej blízkosti súčasného letiska  Schönefeld (11 km od Berlína). Kvôli výstavbe boli v rokoch 2004 a 2005 zbúrané dve dediny, ich obyvatelia boli presunutí do dvoch priľahlých obcí. Oficiálne sa výstavba letiska začala 5. septembra 2006. Predchádzalo jej takmer 15 rokov plánovania.
 
S konštrukciou budovy terminálu sa začalo v júli 2008, v máji 2010 sa konal slávnostný deň otvorených dverí v novovybudovanej terminálovej hale. V októbri 2011 bola dokončená železničná trať a železničná stanica, do oficiálneho spustenia letiska však nebude v prevádzke. Nemecký železničný dopravca Deutsche Bahn potvrdil, že po otvorení letiska spustí denné spojenie s viacerými mestami v Nemecku a pomocou vlakov EuroCity aj s mestami ako Wroclaw, Krakov, Amsterdam či Praha.
 
Očakávalo sa, že letisko oficiálne spustí svoju prevádzku 3. júna 2012, preto sa v novemri 2011 konali prvé ostré testy, ktorých sa zúčastnilo viac ako 12 000 dobrovoľníkov. Simuloval sa check-in, bezpečnostné kontroly, aj príjem a výdaj batožiny. Automatizované systémy pre prácu s batožinou otestovalo 15 000 kusov rôznej batožiny. Testovala sa tiež nočná prevádzka a neočakávané situácie. Aj keď množstvo systémov túto skúšku zvládlo, kvôli zlyhaniu požiarneho bezpečnostného systému bolo jasné, že plánovaný dátum otvorenia sa nestihne.

Otvorenie v nedohľadne
Len do roku 2013 boli oznámené a zrušené 4 dátumy otvorenia nového letiska. V januári 2013 FBB oznámilo, že letisko otvorí svoje brány najskôr v roku 2014. Avšak, o rok neskôr, v januári 2014, prišla ďalšia zmena: letisko sa s určitosťou neotvorí v roku 2014. Ak sa Vám to už teraz zdá (tragi)komické, tu je finále: 24. februára 2014 riaditeľ FBB oznámil, že otvorenie letiska pred rokom 2016 je veľmi nepravdepodobné.
 
Hlavnou príčinou sú spomínané nedostatky v protipožiarnych systémoch, ktoré sa nedarí odstrániť. Inšpektori odhalili množstvo chýb v kabeláži (napríklad zväzky káblov s príliš veľa káblami, alebo nepovolené kombinácie – telefónne káble a káble vysokého napätia v jednom zväzku a pod.). Takmer 60 km chladiaceho potrubia údajne nemalo tepelnú izoláciu. Osemnásť kilometrov dlhý ventilačný systém na odvádzanie dymu v prípade požiaru prepúšťa, vonkajšia ventilácia bola na niektorých miestach umiestnená tak, že sa do nej mohla dostať voda. Kvôli kontrole spomínaných nedostatkov sa muselo vykonať aj množstvo búracích prác.
 
V apríli 2013 odštartoval Projekt SPRINT. Tento projekt spája všetky operácie, súvisiace s novým letiskom – od dostavby budov, cez zabezpečenie povolení na testovaciu prevádzku až po úspešné otvorenie letiska. V rámci SPRINT sa zabezpečuje aj potrebný tréning a príprava personálu. SPRINT má zabezpečiť, aby bolo letisko pripravené na svoje otvorenie a na presun vybavenia a všetkých služieb.
 
Infraštruktúra letiska
BER bude využívať dve nezávislé dráhy, vzdialené od seba 1 900 metrov. Táto vzdialenosť je dostatočná na to, aby sa eliminovali turbulencie, vznikajúce pri vzlietaní / pristávaní lietadiel. Severnú dráhu nového letiska tvorí južná dráha dosluhujúceho letiska Schönefeld. Bola kompletne prerobená a predĺžená z 3 000 na 3 600 metrov. Novopostavená južná dráha je dlhá 4 000 metrov. Oficiálne bola dokončená 31. mája 2012, zatiaľ sa ale nepouźíva.
 
Letiskový terminál má tvar U. Check-in disponuje 118 pultami, inštalovaných bude aj ďalších viac ako 100 automatov na svojpomocný check-in. Na letisku bude 35 kontrolných stanovíšť. Lietadlá sa budú odbavovať na 25 nástupných mostíkoch, k dispozícii je ďalších 85 miest pre parkovanie lietadiel. Nemecké ministerstvo obrany, zodpovedné za vládne lety, sem chce po dokončení letiska presunúť svoju základňu, ktorá sa momentálne nachádza na letisku Kolín / Bonn.
 
Na hranici možností
Letiská Schönefeld a Tegel sú v súčasnosti na hranici svojej kapacity. V roku 2013 spolu prepravili 26 319 155 pasažierov, čo predstavovalo medziročný nárast o 4,2%. Nárast zaznamenala aj nákladná letecká doprava na oboch letiskách (77 867 ton carga, nárast o 2%). V júli 2013 bolo na novom letisku Brandenburg spustené cargo centrum.
 
Svoje aktivity tu prevádzkujú spoločnosti UPS a FedEx, aby sa znížilo zaťaženie letiska Tegel, presunuli sa sem aj Lufthansa Cargo a DHL Global Forwarding. Cargo operácie zatiľ bežia bez vážnejších problémov. Zostáva len dúfať, že začiatkom roka 2016 otvorí letisko úspešne svoje brány aj pre osobnú leteckú dopravu.
 

Prečítajte si aj

Back to top button