Logistika a skladovanie

Slováci sa zapojili do projektu monitorovania nebezpečného nákladu

Zväz chemického a farmaceutického priemyslu (ZCHFP) SR sa zapojil do projektu ChemLog Tracking and Tracing, ktorý je zameraný na zvýšenie bezpečnosti prepravy nebezpečného nákladu s využitím technológie monitorovania zásielok.

Monitorovanie sa podľa zväzu v súčasnosti využíva hlavne v cestnej doprave, kde dopravcovia majú prehľad o stave svojich vozidiel na cestách. V projekte ChemLog Tracking and Tracing sa však jeho riešitelia – Juraj Jagelčák a Jaroslav Čermák – zamerali na kombinovanú dopravu. Testovali prepravy cisternových kontajnerov aj kontajnerových vlakov po celej Európe.
V spolupráci s českými a slovenskými operátormi testovali trasy do ruského Černjachovska, tureckého Cerezkoy, talianskeho Terstu, nemeckého Hamburgu, Bremerhavenu a Duisburgu, až po holandský Rotterdam. V spolupráci s autodopravcami testovali jazdy kamiónov po celej Európe od Portugalska po Ural a do kazašskej Astany. Skúšali aj plavby na námorných trajektoch do Anglicka a Švédska.
      
„Cieľom projektu bolo vytvoriť systém automatického hlásenia nehôd záchranným zložkám. Ak dôjde k zraneniu vodiča, záchranári budú vedieť, kde sa nehoda stala a v ktorom smere jazdy a hlavne, v prípade nebezpečného nákladu, aký druh nebezpečného nákladu a množstvo sa prepravuje,“ priblížili projekt jeho autori.
      
V projekte sa využil systém tzv. geofencingu. „Geofencing je funkcia signalizujúca vstup/výstup dopravného prostriedku pre určenú oblasť. Aby bol vstup vozidla signalizovaný, musí byť pre malé oblasti lokalizovanie pomerne časté, u nás bolo každých 20 sekúnd. Na digitálnej mape boli definované oblasti hraníc krajín, krajov, veľkých miest, tunelov a oblastí s ochranou vodných zdrojov,“ vysvetlili autori.
      
Príkladom v tomto je napríklad Bratislava, kde sa na križovaní diaľnic D1 a D2 nachádza oblasť s ochranou vodných zdrojov a kde nie je možné prepravovať po ceste látky znečisťujúce vodu. Zároveň sa cez túto oblasť popod Most Lafranconi plavia plavidlá a pretínajú ju aj železničné trate.
 

Prečítajte si aj

Back to top button