Správy | Aktuality | Témy

UNAS: Po prípadnom spustení mýta aj na cestách 1. triedy sa autodopravcovia znovu stanú pokusnými králikmi


Portál transport.sk uverejňuje vyhlásenie predstaviteľov Únie autodopravcov Slovenska (UNAS) v plnom znení. Zdrojom je tlačová správa UNAS-u zo dňa 17.2.2010



Vyhlásenie Únie autodopravcov Slovenska ku kontrolnému dňu premiéra na ministerstve dopravy 16.02.2010:

Minister dopravy vyslal v januári medzi ľudí poplašnú správu o spoplatnení osobných áut mýtom od roku 2013, dnes premiér SR „ubezpečil ľud“, že on zariadi v programovom vyhlásení novej vlády (ak ho znovu zvolíme), že mýto za osobné autá platiť nebudeme. Zároveň vyhlásil, že by to nebolo spravodlivé, ak by osobné vozidlá – občania platili mýto, pretože nemáme vybudovanú diaľničnú sieť. A dodáva, že nevie, kto tieto nezmysly rozširuje, pritom ten šíriteľ sedel vedľa neho – minister Vážny. V tomto vyhlásení sám seba a svojho ministra usvedčuje zo lži, ktorú chce ešte obrátiť vo svoj prospech formou „garancií“, že sa tak jeho zásluhou nestane.

Ak nedostatočne vybudovaná diaľničná sieť je dôvodom na neplatenia mýta pre obyčajných ľudí, čim potom sú podnikatelia, živnostníci a v tomto prípade aj dopravcovia pre premiéra Fica?
Premiér prisľúbil, že v roku 2010 sa dostaneme po diaľnici z Bratislavy do Košíc, dnes sa vyhovára na krízu a ešte arogantne tvrdí, že sľúbil len 100 km a postaví viac! Premiér taktiež sľúbil zníženie spotrebných daní z motorových palív, ktoré patria k najvyšším v Európe. Pod tlakom autodopravcov znížil spotrebnú daň, ale len na naftu a nie na benzín, v snahe rozdeliť spoločnosť a obrátiť verejnú mienku proti autodopravcom. UNAS vo svojej požiadavke žiadala a žiada aj zníženie spotrebnej dane na benzín, veď autom chodia ľudia do práce, za nákupmi, do nemocníc, za rodinou. Majú naše rodiny aj najvyššie príjmy, aby platili najvyššiu spotrebnú daň za benzín?

Vyzývame verejnosť a médiá, aby sa nenechali klamať touto vládou o tom ako odstraňuje nedostatky v mýtnom systéme a ako kontroluje ich odstraňovanie. Nedostatky možno odstrániť na diaľniciach a rýchlostných komunikáciách, nakoľko mýto je stavané práve pre diaľnice. 
Základným problémom, ktorý sa nerieši sú však cesty 1. triedy. Autodopravcovia sa po prípadnom spustení mýta aj na cestách 1. triedy znovu stanú pokusnými králikmi a SkyToll bude zavalený reklamáciami nakoľko v súčasnosti nikto nedokáže preveriť správnosť spoplatnenia ciest 1. triedy. Kontrola systému môže byť reálne vykonaná až po kontrolách správnosti účtovania sadzieb mýta na cestách 1. triedy a to môže trvať aj niekoľko mesiacov. Ako dopravcovia sa odmietame podieľať na odstraňovaní elementárnych nedostatkov v nepodarenom systéme. Úlohou premiéra malo byť na kontrolnom dni riešenie sankcií voči dodávateľovi systému a personálnymi zmenami za spackané mýto v rezorte dopravy.

UNAS trvá na svojej základnej požiadavke zníženia spoplatnenia ciest 1. triedy na 333 km, čo je aj tak najviac zo všetkých okolitých krajín. V Nemecku a Rakúsku sa mýto platí len na diaľniciach, v Čechách, ktoré má väčšiu rozlohu i podstatne väčšiu sieť ciest platia okrem diaľnic len na 199 km ciest 1. triedy na tranzitných trasách. V Maďarsku a Poľsku platia sa len diaľnice formou diaľničnej nálepky čo je niekoľko násobne lacnejšie.

Spoplatnenie 1460 km ciest 1. triedy na Slovensku je nehoráznosť vykonaná na vlastnom národe, pretože postihne najmä vnútroštátnu prepravu a to si nedovolila žiadna z krajín, ktorá zaviedla mýto a sú to podstatne bohatšie krajiny s výrazne vyššími príjmami obyvateľstva. Mýto na Slovensku je v tejto podobe vnímame ako podvod, skrytú daň a privatizáciu ciest, ktorú zaplatíme všetci a navyše príjmy z mýta neposilnia štátny rozpočet, ale vrecká nejasných majiteľov.
Žiadame zverejniť celý obsah zmluvy medzi NDS a SkyToll a vyvodiť osobnú zodpovednosť voči tým, ktorí nastavili tak nereálne parametre mýta.


Prečítajte si aj

Back to top button