Vodná doprava

V Hodoníne plánujú vybudovať veľké prekladisko tovaru

Na juhu Moravy má vzniknúť hlavné prekladisko tovaru určené nielen pre Českú republiku, ale aj pre niektoré okolité krajiny.

Lode by do neho mali priplávať po trase Čína – Konstanca – rieky Dunaj a Morava – Hodonín. Projekt by mal v regióne vytvoriť minimálne 2000 nových pracovných miest, a to všetko už do štyroch rokov. Informoval o tom server iDNES.cz.
      
Nie Hamburg, Antverpy, Rotterdam alebo Amsterdam, ale Hodonín. Taká má byť za niekoľko rokov cieľová destinácia mnohých lodí, ktoré dopravujú do Európy tovar z Číny. Plánované multimodálne logistické centrum chce vybudovať spoločnosť DOE Europe SE v lokalite Nesyt, pričom centrum by malo spracovávať približne milión kontajnerov ročne.
     
„Hodonín sme vybrali po veľmi zrelej úvahe. Je totiž ideálny z hľadiska dostupnosti. Môže v ňom byť prepojená lodná, železničná aj cestná doprava. Kontajnery sa v ňom nebudú otvárať, iba prekladať na železnicu a na kamióny a následne budú putovať k svojim zákazníkom,“ vysvetlil projektový manažér DOE Europe SE Jan Vlček.
      
Do Hodonína by mali smerovať 190 metrov dlhé lode, ktoré budú mať na palube 300 veľkých kontajnerov. Zhruba 85 % z nich sa má následne preložiť na železnicu a zvyšok na kamióny. Podľa vedúceho odboru rozvoja mesta Hodonín Dalibora Nováka by mal z Hodonína vychádzať plne naložený vlak každú hodinu. „Okrem toho má z prekladiska odvážať tovar približne 160 kamiónov denne,“ spresnil.
      
Investori predpokladajú, že náklady dosiahnu okolo jednej miliardy eur. Z toho vybudovanie prekladiska má stáť 300 miliónov eur a úprava vodnej cesty na rieke Morava vyjde približne na 700 miliónov eur. Poslanci mesta Hodonín už dali projektu zelenú. Teraz je potrebné, aby vláda vyhlásila Hodonín za strategicky významnú priemyselnú zónu pre Českú republiku a vytvorila tak obchvat mesta.
 
„Plán na obchvat Hodonína existuje už roky, doteraz sa však nerealizoval, nakoľko nebola garantovaná jeho dopravná vyťaženosť. Týmto by sa situácia výrazne zmenila a v prípade výstavby centra by to obchvat výrazným spôsobom urýchlilo,“ povedal štátny tajomník ministerstva dopravy Jiří Koliba.
      
Čo sa týka vodnej cesty, tak na českej strane chcú investori využiť rieku Moravu, a to od Hodonína približne až k mostu diaľnice D2 za Lanžhotom. „Ďalej už opustíme jej koryto a plavba povedie cez územie Slovenska umelým prieplavom, ktorý bude mať šírku zhruba rovnakú ako rieka Morava, a to až k Devínu, kde dôjde opätovne k prepojeniu s Moravou a následne s Dunajom. Úplne sa tak vyhneme Rakúsku,“ vysvetlil predseda predstavenstva DOE Europe SE Jaroslav Kubec.
      
Slovensko je na vytvorenie umelého kanála pripravené už od federálnych čias. Navyše, jeho vybudovaniu nahráva podľa Kubca aj súčasná slovenská legislatíva. Plavba by pritom bola výhodná aj pre Slovensko, pretože časť nevyhnutných zariadení chcú investori vybudovať pri Holíči, kde má projekt tiež veľkú podporu. Len priamo v prekladisku by malo vzniknúť 1000 pracovných miest. Ďalších približne 1000 miest sa má vytvoriť v servisných službách, kamiónovej doprave, na železnici a ďalších súvisiacich činnostiach.
 

Prečítajte si aj

Back to top button