Železničná doprava

Do Bratislavy smeruje prvý skúšobný nákladný vlak z Číny

Do nákladného prístavu v Bratislave smeruje prvý skúšobný čínsky vlak s kontajnermi.

V piatok vyráža z čínskeho prístavu Dalian, príchod do prekladiskového terminálu v prístave je naplánovaný o dva týždne neskôr. 
 
„Celkom 41 kontajnerov vezie tovar pre zákazníkov do celej Strednej Európy,“ priblížila hovorkyňa rezortu dopravy Karolína Ducká. Preprava po železnici z Číny aj cez Slovensko sa podľa jej slov obnovila po vyše ročnej prestávke.
 
„Preprava kontajnerov cez Slovensko znamená významný posun v nákladnej železničnej doprave u nás. Ide hlavne o úsporu času a otvárajú sa nám nové obchodné možnosti,“ zhodnotil minister dopravy Árpád Érsek (Most-Híd). Verí, že je to príležitosť naďalej rozvíjať spoluprácu s čínskymi, ukrajinskými aj ruskými partnermi.
 
Skúšobný vlak z Číny je podľa ministerstva vôbec prvým, ktorého trasa vedie cez takmer celé územie Slovenska. „Vlak okrem kontajnerov pre slovenských zákazníkov vezie aj kontajnery určené do iných krajín Únie, napríklad do Maďarska a Nemecka,“ doplnila Ducká. Tie budú ďalej prepravované po železnici alebo kamiónovou dopravou. 
 
„Pred samotným príchodom do Bratislavy je nevyhnutná prekládka kontajnerov medzi širokým a európskym železničným rozchodom. Slúži na to terminál kombinovanej dopravy Dobrá pri slovensko-ukrajinských hraniciach,“ uviedla. Terminál s dvoma portálovými žeriavmi má podľa jej slov prekládkovú kapacitu do 200.000 kontajnerov ročne. 
 
Od budúceho roka začne podľa ministerstva vlak z Dalianu premávať do terminálu v prístave Bratislava raz týždenne, v druhej polovici roka 2018 pôjde dvakrát za týždeň. „Úspora času prepravy po železnici, v porovnaní s námornou prepravou, pritom predstavuje približne 16 dní,“ vyčíslila Ducká.
 
Okrem prístavu Dalian majú podľa jej slov záujem presmerovať časť svojich vlakov do Európy – cez Slovensko aj ďalšie čínske mestá a provincie. „Čínska komunikačno-dopravná asociácia predpokladá v roku 2018 prepraviť cez Slovensko približne 500 ucelených vlakov z Číny do Európy,“ doplnila.
 
V roku 2020 chce pritom Čína vypraviť 5000 takýchto vlakov za rok, pričom asi 2000 z nich by mohlo prechádzať práve cez Slovensko. „Na východe Slovenska sú pripravené projekty vybudovania logistického a obchodného zázemia pre nákladné vlaky, čo by prinieslo okrem zvýšenej zamestnanosti aj rozvoj obchodu a s tým spojené príjmy pre Slovensko,“ uviedla hovorkyňa.

Prečítajte si aj

Back to top button