Železničná doprava

Asi 75 km zrušených železničných tratí by sa mohlo zmeniť na cyklotrasy

Takmer 75 kilometrov zrušených železničných tratí, ktoré už roky nevyužíva ani osobná či nákladná vlaková doprava, by sa mohlo prerobiť na cyklotrasy.

O takejto zmene uvažuje správca koľají Železnice Slovenskej republiky (ŽSR). Podľa Zuzany Chalupovej zo ŽSR by sa na základe predbežných plánov mohlo zmeniť na cyklistické chodníky päť tratí, a to z Poltára do Rimavskej Soboty, z Komárna do Kolárova, z Kvetoslavova do Šamorína, z Devínskeho Jazera do Stupavy a z Piešťan do Vrbového.
      
„Predbežne odhadujeme jednotkové náklady na kilometer cyklotrasy vo výške zhruba 35.000 až 40.000 eur,“ vyčíslila Chalupová. Na premenu tratí by sa mohli použiť aj peniaze z eurofondov. Všetko sú to trate, ktoré už boli zrušené. Avšak ešte predtým, ako ich ministerstvo vyhlásilo za zrušené, ponúklo ich samosprávnym krajom, obciam alebo združeniam obcí, či niekomu, kto by prejavil záujem prevádzkovať ich. Až keď sa nikto nenašiel, mohol ich štát zrušiť.
      
Napríklad 30-km trať z Poltára do Rimavskej Soboty bola postavená v roku 1913 a zrušená v roku 2007. Trasa prechádza novohradsko-gemerským regiónom a o jej zmenu na cyklotrasu prejavilo záujem Občianske združenie Centrum pre rozvoj regiónov, s ktorým podľa Chalupovej komunikujú ministerstvo aj ŽSR. Trať z Devínskeho Jazera do Stupavy dlhá 6,5 km bola zase vybudovaná ešte v roku 1891, no osobná doprava sa na nej zastavila v roku 1979. Nakoniec bola v roku 2008 zrušená. Na trase z Komárna do Kolárova dlhej 25,8 km sa zastavila osobná doprava v roku 2003 a v roku 2006 trať zrušili. Vybudovaná bola pritom v roku 1914.
 

Prečítajte si aj

Back to top button