Železničná doprava

Na podporu nákladných železničných dopravcov chce dať štát 154 mil. eur, cestní dopravcovia nesúhlasia

Železniční nákladní dopravcovia si môžu prilepšiť. Štát im chce vrátiť časť peňazí, ktoré uhradili za využívanie koľajníc v roku 2010.

Celkovo si medzi seba majú rozdeliť balík financií vo výške 74 miliónov eur. Zároveň sa má pre nákladných železničných dopravcov dočasne znížiť poplatok za dopravnú cestu na roky 2013 až 2016. To by malo štát vyjsť na ďalších 80 miliónov eur.
      
Takéto opatrenia navrhuje ministerstvo dopravy pod vedením Jána Počiatka (Smer-SD) v Návrhu opatrení na konsolidáciu železničnej nákladnej dopravy. Materiál už prešiel medzirezortným pripomienkovým konaním a zaoberať by sa ním mala vláda. “Nákladná železničná doprava si zaslúži väčšiu podporu. Ak by sa tovar, ktorý dnes jazdí po železnici, prepravoval nákladnými automobilmi, pribudlo by na slovenských cestách milión kamiónov ročne,“ argumentuje hovorca ministerstva dopravy Martin Kóňa. Opatrenia majú podľa jeho slov fungovať ako stimuly pre celý nákladný železničný sektor.
      
„Navyše si od tohto kroku sľubujeme, že presun dopravy z ciest na železnicu odľahčí zaťaženie slovenských ciest, zníži nehodovosť a zníži aj náklady na opravu ciest, ktoré kamiónová doprava poškodzuje,“ dodal Kóňa. Zároveň pripomenul, že navrhnuté kroky sa týkajú všetkých železničných nákladných dopravcov, nielen štátneho – Železničnej spoločnosti Cargo Slovakia (ZSSK Cargo). Balík 74 miliónov eur by mal dopravcom vrátiť správca koľajníc, Železnice Slovenskej republiky (ŽSR). Dôvod, prečo sa má k takémuto kroku pristúpiť, je odložená platnosť nižších poplatkov za dopravnú cestu. Zákon, ktorý poplatky znižoval, začal platiť od januára 2010. Koľajnice však boli v praxi zlacnené až o rok neskôr, od januára 2011. Železnice tak majú podľa návrhu ministerstva vrátiť dopravcom peniaze navyše za rok 2010.
      
Odkiaľ na toto opatrenie štátna firma zoberie financie a koľko z tejto sumy pôjde Cargu, je podľa ŽSR zatiaľ predčasné povedať. Rovnako nie je známe, z akých zdrojov štát zoberie ďalších 80 miliónov eur na dočasné zníženie poplatku za dopravnú cestu,. „O krytí týchto zdrojov rokujeme s ministerstvom financií,“ priblížil Kóňa. V Návrhu opatrení na konsolidáciu železničnej náklady dopravy sa tiež počíta s vytvorením troch dcérskych spoločností v štátnom Cargu. Následne by časť z nich mala pripadnúť strategickým partnerom.

Cestní dopravcovia nesúhlasia s pomocou štátu pre železničnú dopravu
S pomocou štátu pre nákladnú železničnú dopravu nesúhlasia cestní dopravcovia. „Chápeme to ako vstupovanie do konkurencieschopnosti jednotlivých druhov dopravy,“ vyhlásil pre TASR generálny tajomník Združenia cestných dopravcov Česmad Slovakia Pavol Reich.
      
Reagoval takto na najnovší návrh ministerstva dopravy, v ktorom chce rezort vrátiť nákladným železničným dopravcom časť peňazí, ktoré uhradili za využívanie koľajníc v roku 2010. Celkovo si medzi seba majú rozdeliť balík financií vo výške 74 miliónov eur. Zároveň sa má dočasne znížiť poplatok za dopravnú cestu na roky 2013 až 2016. To by malo štát vyjsť na ďalších 80 miliónov eur. “Cestnej doprave štát nepomáha a železničnej nákladnej doprave už opakovane poskytuje pomoc,“ skonštatoval Reich. Železničným dopravcom štát takýmto krokom podľa jeho slov uberá z nákladových položiek a cestným nechce. „Stále žiadame, aby vláda znížila mýto a dane pre ekologické autá. Štát však naše náklady stále zvyšuje, napríklad rozširovaním úsekov ciest, na ktorých sa mýto vyberá,“ opísal Reich.
      
Neustále vysoké náklady pritom cestným dopravcom podľa neho znižujú konkurencieschopnosť v porovnaní s dopravcami z okolitých krajín. „Železničnej doprave to štát takýmto krokmi umožňuje, budú môcť ponúkať nižšie ceny za svoje služby, čím môžu ľahšie uspieť v konkurencii zahraničných firiem,“ argumentoval Reich. “Nákladná železničná doprava si zaslúži väčšiu podporu. Ak by sa tovar, ktorý dnes jazdí po železnici, prepravoval nákladnými automobilmi, pribudlo by na slovenských cestách milión kamiónov ročne,“ vysvetlil zámer ministerstva dopravy jeho hovorca Martin Kóňa.
 

Prečítajte si aj

Back to top button